Which printer for ASA printing?

Which printer can reach the needed chamber temp?

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
simmania
Netherlands

Which printer for ASA printing?

Bericht door simmania »

Hi,
I want to print large ASA objects. For this I need a printer. I was thinking about the Prusa Core One L. But I noticed the max chamber temperature is only 60 degrees. And people notice it does not reach this temp in most cases. Furthermore I ordered the extra filter kit with fan. I'm afraid this will result in a much lower max chamber temperature. So I wonder if this printer is suitable.
Can you people give me some advice which printers are very suitable for ASA printing?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zou beginnen om, net als je andere berichten, dit bericht gewoon in het Nederlands neer te zetten, we zijn tenslotte een Nederlandstalig forum.

Verder maak je het een beetje verwarrend door eerst een vraag te stellen welke printer je ASA zou moeten hebben en vervolgens aangeeft dat je al een Prusa Core One met extra filterset hebt aangeschaft. Als dat laatste zo is, dan zou ik die eerst eens gaan uitproberen, misschien werkt het wel perfect en heb je helemaal geen andere nodig. Ik heb ook met een bedslinger en een open CoreXY wel ASA geprint, dus ik zou zeggen; eerst even proberen en kijken wat het resultaat is.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Asa kun je de zelfde instellingen gebruiken als ABS .

Gewoon in prusaslicer ASA filament gebruiken .
Laatst gewijzigd door Wim62 op 05/02/26, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Vaak zie ik mensen met een ruimtetemperatuur van 50 a 55 graden prime resultaten afleveren in ASA. Mogelijk dat je in de war bent met de bedtemperatuur, die is voor ASA ongeveer 100 graden.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
simmania
Netherlands

Bericht door simmania »

Rob52 schreef: 05/02/26, 17:00 Ik zou beginnen om, net als je andere berichten, dit bericht gewoon in het Nederlands neer te zetten, we zijn tenslotte een Nederlandstalig forum.

Verder maak je het een beetje verwarrend door eerst een vraag te stellen welke printer je ASA zou moeten hebben en vervolgens aangeeft dat je al een Prusa Core One met extra filterset hebt aangeschaft. Als dat laatste zo is, dan zou ik die eerst eens gaan uitproberen, misschien werkt het wel perfect en heb je helemaal geen andere nodig. Ik heb ook met een bedslinger en een open CoreXY wel ASA geprint, dus ik zou zeggen; eerst even proberen en kijken wat het resultaat is.
Sorry, had net wat dingen in het Engels gedaan en ben er per ongeluk mee door gegaan.

Ik heb een Prusa Core One L besteld. Maar is nog niet geleverd. Dus ik kan hem nog cancellen. Vandaar mijn vraag.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

ASA is minder kritisch dan ABS. ASA heeft ook een lagere krimpfactor. Ook kan ASA met een lagere kamertemperatuur printen. Belangrijk is een stabiel bewegingssysteem en warmteverdeling zonder te veel werveling in de ruimte. Een kamertemperatuur voor ASA ligt op 35~40 graden, maar zou vanaf 30 graden al moeten kunnen. Voor ABS ligt de kamertemperatuur op 50~60 graden en minimaal 45 graden. Dat met de grotere krimpfactor maakt ABS een stuk kritischer dan ASA. Mijn ervaring met ASA is dat het veel beter blijft "plakken". Ik had een onderdeel voor de Bambu in ASA geprint en dat was bijna niet los te krijgen van m'n build plate, ook niet nadat hij helemaal was afgekoeld. De afdruk bleef ook duidelijk zichtbaar. Ligt er natuurlijk ook aan welke build plate je toepast.

De ultieme printer voor ASA/ABS is een Voron 2.4/Trident met een kamertemperatuur van 60~70 graden. Maar ja, die moet je wel zelf bouwen en zit ook een stevig prijskaartje aan.

Ik heb nog even naar de verschillen gezocht en dan komt daar uit dat ASA minder kamertemperatuur nodig heeft omdat de acrylaat‑rubberfase minder interne spanning opbouwt tijdens afkoelen. ABS krimpt harder -> meer warping -> hogere kamertemp nodig. ASA = Acrylonitrile‑Styrene‑Acrylate
ASA vervangt butadiene (de B in ABS) door een acrylaat‑rubber (meestal een SAN‑acrylaat).

ASA: Minder krimp. Minder gevoelig voor temperatuurverschillen. Minder gevoelig voor delaminatie. Daarom kun je ASA al prima printen bij 35–45 graden kamertemp., terwijl ABS vaak 50–60 graden nodig heeft.

En een heel belangrijk verschil tussen ABS en ASA, ASA is niet of nauwelijks vatbaar voor de invloed van UV.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in