z-motors worden heel erg heet

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

z-motors worden heel erg heet

#1

Bericht door Dutchronnie »

Het viel mij plotseling op dat mijn beide z-motors heel erg heet worden, is dit normaal?

Ik gebruik als firmware klipper, en heb in de config file de volgende gegevens voor de z-steppes geconfigureerd.

[tmc2209 stepper_z]
uart_pin: PE1
run_current: 0.700 #0.850
diag_pin:
stealthchop_threshold: 999999

Run current heb ik van 0.850 naar 0.700 gebracht, maar ze worden nog steeds heel heet.

In de specificaties van de gebruikte motor staat een current va 1,5A
volgens sommige sites moet je deze waarde vermenigvuldigen met 0.7, dat zou dan 1,05 worden, en dat is nog ver boven de waarde die ik al had ingevuld.

De motor is een standaard Creality steppermotor 32-34.

Misschien is het normaal, maar ik heb deze hoge temperaturen nog nooit gevoeld
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#2

Bericht door Banditoz »

Ik heb net even in mijn config gekeken en de current staat op 0,580 Dit is op een ender 5 pro. Hierbij werkt de printer prima de motoren worden net lauw als je voelt. Ook nog even de config van de ender 3 pro gekeken en die staan ook op 0,580 voor x,y en z. De extruder staat op 0,650 voor de ender 3.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#3

Bericht door Dutchronnie »

Bedankt, ik zie op foto's van de ender 5 pro dat daar ook een 42-34 motor op de z-as zit, ik zal de current setting ook gaan aanpassen naar 0,580 en dan eens zien of ze dan nog te heet worden.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#4

Bericht door Banditoz »

Graag gedaan. Deze waardes stonden in de config toen ik met klipper begon. Gewoon proberen en in het ergste geval skippen ze wat steps en moet je weer iets omhoog.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#5

Bericht door Dutchronnie »

Ook met de aanpassing naar 0,580 worden de motoren nog behoorlijk heet, het is wel wat beter geworden.

Ik weet eigenlijk niet of het normaal is dat deze motoren zo heet worden, en hoe heet ze mogen worden.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#6

Bericht door Banditoz »

Ze kunnen best wel wat warmte hebben volgens mij maar je moet ze wel vast kunnen houden lijkt me. Kun je alles wel makkelijk bewegen als de motoren uit staan. Misschien zit er ergens iets te strak waardoor de weerstand veel hoger is.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#7

Bericht door Dutchronnie »

Ja, Alles is makkelijk te bewegen.

ik heb nog even verder gegoogeld, en kwam het volgende tegen

For the Creality 42-34 motor, the max input current is specified as 0.84 Amps.

Als je dit maal 0,7 doet, kom je inderdaad uit op de 0,580 A, deze waarde zal ik dan ook verder gebruiken.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 173
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#8

Bericht door PrintEngineer »

De verplaatsing op de z-as is tijdens het printen vaak minimaal en met stapjes die niet groter zijn dan de ingestelde laagdikte. Er moet dus iets anders aan de hand zijn waardoor de motoren zo heet worden. Heb je de drivers van de z-moteren al gecontroleerd op hoe heet die worden? En gebruik je UART?
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#9

Bericht door Puffeltje »

het is niet zo dat de motoren warmte produceren als ze een stap doen maar ze produceren ook warmte als hij in de juiste stand gehouden moet worden. Door de microstepping welke vaak toegepast wordt worden de spoelen niet volledig aangestuurd maar met een percentage zodat de motor tussen 2 van de originele stappen komt te staan. deze 'houd-stand' vergt dus ook een elektrisch vermogen, met ook warmte tot gevolg.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#10

Bericht door Dutchronnie »

De reden die Puffeltje geeft ben ik ook tegen gekomen op het net. De motoren van de Z-assen schijnen het relatief zwaarder te hebben dan de x en y as motoren. dit verklaart ook waarom deze motoren warmer worden.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten