Stappen moter probleem Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 8 months en 4 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Laurens
Berichten: 5
Lid geworden op: 21/08/23, 14:14
Netherlands

Stappen moter probleem

#1

Bericht door Laurens »

Na dat ik mij al netjes heb voorgesteld, zoals wordt verwacht.

Ten eerste dank voor de toelating.

Ik heb een vraag:
Ben bezig om een PCB frees tafel te maken.
Heb de elektronica uit een Ender 5 plus gekregen, bestaat uit een mainboard CR10 en een reserve CR10S board daar bij een 4x20 display en had zelf een aantal stappen moteren microstep SHS42/400 liggen.
Laatste Merin software binnen gehaald, en eerst gezorgd dat de display werkt, dit was redelijk snel opgelost in de Arduino IDE omgeving, ook de temperatuur sensoren en thermostaat opties waren ook in een paar aanpasingen werkend.

Het probleem is dat ik de moteren niet aande gang krijg.
Deze staan een beetje op en neer te draaien ipv netjes CW of CCW na het in geven van de juiste comandos.
Het enable en moter lock optie in de software werkt.
Voorzichtige conclusie drivers worden wel aangestuurd.
Nu kan het zijn dat de drivers defect zijn, maar alle 10 geteld op de boards lijkt mij stug.

Op de CR10 board zijn TMC2208 drivers aanwezig, zo ver ik kan zien op de CR10S heeft de laatste drivers chip geen koelblokje en daar staat TMC2208 ga er van uit dat ze allemaal gelijk zijn.

Heb origineele kabels besteld bij Creality maar er zaten foutjes in de bekabeling, fout gemerkt en onjuiste bekabeld.

Heb de motoren los getest met een losse TB6600 drivers dan werken de moteren top, zelfs bij de laagste stroom instelling.

Het probleen zit mogelijk in de Merlin software instellingen maar krijg het niet gevonden.

Wie herkent dit probleem en geeft een hint om dit op te lossen.

Mvg en al vast dank Laurens

Toegevoegd in 2 uren 10 minuten 6 secondes:
Is er een goed schema tekening van een CR10(s) board bekent.
Ben opzoek naar werke pinnen worden gebruikt voor de aansturing van de stappen moteren.
Kom ze wel in de software tegen wil alleen weten of het overeen komt met het board.
Omdat de aansturing van de moteren niet werkt.
De enable en moter lock optie werken wel mogelijk de stappen en de richting aansturing zitten mogelijk verkeerd om.

Laurens

Laurens
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Laurens schreef: 21/08/23, 17:01 Na dat ik mij al netjes heb voorgesteld, zoals wordt verwacht.
Op het oude forum waren er inderdaad een paar leden die hier regelmatig om vroegen. Ik hanteer als admin een andere aanpak. Voorstellen MAG maar is niet verwacht/verplicht. Het is uiteraard wel zo handig om je printer(s) in je forum handtekening te zetten. Dan weet iedereen wel telkens met wat je print :)

Dit topic werd verplaatst naar het filament printers subforum. Is geen voorsteltopic ;)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#3

Bericht door Hardy »

Ik denk dat je toch de motor aansluiting niet goed hebt, dan gaat de motor heen en weer schudden, dus gewoon even draden wisselen, zie hier wat er mogelijk is.
https://caggius.wordpress.com/stepper-m ... nventions/
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Laurens
Berichten: 5
Lid geworden op: 21/08/23, 14:14
Netherlands

#4

Bericht door Laurens »

Had al gezien dat de orgineele bekabeling niet klopte dus al wat aangepast maar tot op heden nog geen succes.
Maar dank voor de tip.
Morgen verder proberen.

Dank Laurens

Toegevoegd in 22 uren 53 minuten 51 secondes:
Hardy het werkt
Het heeft even wat tijd nodig gehad maar we hebben aan de gang.
Div problemen getackeld, bekabeling was als nog niet juist en op twee aangekochte kabels een kabel breuk.
Kabels wel kunnen herstellen.
Heb het netjes gereclameerd met de verkoper Creality, die verzend een nieuwe set, met 1000x excuses.
Toch netjes.

Maar we kunen weer verder , nu de eind stops en bed grote even juist instellen, dit nog wel even zoeken in de software.
En hier en daar nog wat puntjes op de i plaatsen betreft instellingen.

Laurens
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#5

Bericht door Hardy »

👍👍
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten