Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
De praktijk is uiteraard de beste ondervinding, dus als dat goed werkt is er geen man over boord.Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost
-
PrintEngineer
Op dit moment test ik de derde variant (part cooler) blaasmond. Bij dit ontwerp wordt de luchtstroom vlak voordat hij uittreed geplitst zodat de nozzel niet direct wordt aangeblazen. Mijn inschatting is dat de part cooler in deze variant zijn werk best aardig doet en je ziet @Rob52 dat ik je opmerking heb meegenomen in de doorontwikkeling van part cooling.
Maar nu is het zoeken naar de oorzaak voor de slechte hoeken en lelijke wanden van de print. Eerst ging ik ervan uit dat het de acceleratie parameters moesten zijn, en daar heb ik ook wel iets mee kunnen verbeteren (acceleration Is verhoogd van 800 naar 3000). Alleen lijkt er nu niet veel meer te behalen door de acceleratie nog verder omhoog te schroeven. Dus ben ik benieuwd wat jullie denken dat hiervan de oorzaak is?
Maar nu is het zoeken naar de oorzaak voor de slechte hoeken en lelijke wanden van de print. Eerst ging ik ervan uit dat het de acceleratie parameters moesten zijn, en daar heb ik ook wel iets mee kunnen verbeteren (acceleration Is verhoogd van 800 naar 3000). Alleen lijkt er nu niet veel meer te behalen door de acceleratie nog verder omhoog te schroeven. Dus ben ik benieuwd wat jullie denken dat hiervan de oorzaak is?
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Volgens mij geeft een hogere acceleratie juist meer onregelmatigheden door een meer schokkerig gedrag. Het lijkt ook wel op ringing. Het begint sterk en eindigt minder heftig. Staan de riemen goed afgesteld? Kijk eens voor de gein of het resultaat beter wordt bij een sterk verminderde printsnelheid. Gewoon om te testen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
De riemen staan goed op spanning, al heb ik op de X-as wel tijdelijk een vervangende GT 2.5 riem zitten. De nieuwe closed loop riem is nog onderweg en naar verwachting woensdag in huis. De vervangende riem is 2 mm smaller en niet met carbon versterkt. Maar of dat er veel toe doet durf ik nu niet te zeggen. Zal inderdaad eens een lagere snelheid proberen
Toegevoegd in 2 uren 3 minuten 26 secondes:
Je kunt spreken over een verbetering als de snelheid van 60 mm/s naar 25 mm/s is verlaagd. Maar om eerlijk te zijn vind ik de wanden nog steeds lelijk en ruw. En toch heb ik nu wel duidelijke aanwijzingen dat de acceleratie snelheid nog anders moet worden ingesteld. En dan krijg ik toch ook het vermoeden dat de extruder of de overbrenging nog extra aandacht nodig heeft
Toegevoegd in 2 uren 3 minuten 26 secondes:
Je kunt spreken over een verbetering als de snelheid van 60 mm/s naar 25 mm/s is verlaagd. Maar om eerlijk te zijn vind ik de wanden nog steeds lelijk en ruw. En toch heb ik nu wel duidelijke aanwijzingen dat de acceleratie snelheid nog anders moet worden ingesteld. En dan krijg ik toch ook het vermoeden dat de extruder of de overbrenging nog extra aandacht nodig heeft
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
PrintEngineer schreef: ↑08/07/24, 18:22
Als ik naar deze foto kijk zie ik dat het al direct verkeert gaat met de brim .
Deze is ook al niet mooi , het kan misschien een extruder probleem zijn .
Maar ik kan er ook naast zitten .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4
Wim
Prusa mk4
Moeilijk te beoordelen wat er precies fout gaat, het lijkt mijn nog steeds te hoge temperatuur in combinatie met slechte koeling, het filament is gewoon nog te zacht tijdens het leggen van de volgende laag, ook kan natuurlijk de kalibratie niet helemaal goed zijn,
waardoor de laag eronder iets in elkaar geduwd wordt, maar dan zou de maatvoering in Z ook niet moeten kloppen.
waardoor de laag eronder iets in elkaar geduwd wordt, maar dan zou de maatvoering in Z ook niet moeten kloppen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
PrintEngineer
Oké we zijn weer een stapje verder in de goede richting. Nadat ik de extruder volledig uit elkaar had gehaald en de onderdelen geinspecteerd, bleek er niets aan de hand. Dus de extruder weer in elkaar gezet en een hernieuwde poging gestart. En ook die print had weer ruwe wanden. Dus heb ik zitten prakkiseren en toen schoot mij te binnen dat ik dit verschijnsel ook heb gehad bij de CTC A13. Toen lag de oorzaak bij het printer profiel dat na installatie van een nieuwere versie Ultimaker Cura niet lekker meer werkte. Destijds hb ik toen op advies van iemand op het oude forum het profiel vervangen en dat bracht de oplossing. Dus heb ik nu ook het bestaande printer profiel van de Orcabot verwijderd en opnieuw aangemaakt. En zie daar, de print ziet er al beter uit zonder dat ik andere dingen heb gewijzigd. Ik moest alleen wel een andere rol PLA uit de krat halen, want het restje rood was op 40 cm na op. De grijze rol is overigens ook overjarig materiaal dat al heel bros is geworden. Dat er dit nog uit is gekomen verbaasd mij dan ook, want het breekt super snel als je er een klein beetje aan buigt. Maar des al niet te min zie ik wel een zichtbare verbetering die uit niets anders kan zijn ontstaan dan het vervangen van het printer profiel. Dus kan ik nu verder puzzelen met de instellingen
Toegevoegd in 3 uren 33 minuten 43 secondes:
Er zijn nog wel een paar onvolkomenheden te bespeuren, maar slecht is het zeker niet
Toegevoegd in 5 uren 58 minuten 53 secondes:
Na alle perikelen met prints die er niet mooi uit zagen en waarvoor de oplossing nu lijkt te zijn gevonden, maak ik nu een korte tussenbalans.
Het project startte met het idee om de Orcabot van een 32 bits besturing te voorzien, waarbij het originele ontwerp zoveel mogelijk intact zou blijven. Daar ben ik voor 85% in geslaagd en 15% is toch gewijzigd omdat het of technisch niet anders ging, of dat het het originele ontwerp in bepaalde opzichten beter heeft gemaakt.
Het grote gemis bij de Orcabot is toch wel een part cooler, dus die heb ik met enige creativiteit kunnen toevoegen. Het laatste wat er nu nog moet gebeuren is het bevestigen van de controller behuizing aan het frame. Daar had ik al een roteerbare beugel voor ontworpen, maar omdat de bevestigingsgaten die hiervoor gebruikt zouden worden voor iets anders zijn geclaimd, ben ik het ontwerp aan het wijzigen. En dan is de Orcabot wel ongeveer klaar om serieus aan het werk te kunnen. En ja, het is een langdurig project geworden, maar persoonlijk vind ik het de moeite waard. En als ik wil besluiten om ook de tweede Orcabot (v0.44 om te bouwen naar 32 bits, zal dat zeker een stuk minder tijd gaan kosten
Toegevoegd in 23 uren 45 minuten 44 secondes:
Het is zeker niet het meest fraaie ontwerp geworden, maar functioneel is het wel. De tweede variant van de roteerbare montagebeugel voor de controller housing. Als dit principe (traploos roteerbaar) goed werkt, kan er op een ander moment altijd nog een esthetisch fraaier model worden ontworpen
Toegevoegd in 11 uren 25 minuten 27 secondes:
Oké het is niet het mooiste ontwerp, maar het gaat nu even om het functionele. De controller behuizing is gemonteerd en werkt zoals ik het had verzonnen. Bij de volgende Orcabot v0.44 wil ik de controller proberen onder de printer te verwerken met het display middenonder net boven het tafelblad. Maar goed dat is voor later zorg. Dit werkt voorlopig
Toegevoegd in 3 uren 33 minuten 43 secondes:
Er zijn nog wel een paar onvolkomenheden te bespeuren, maar slecht is het zeker niet
Toegevoegd in 5 uren 58 minuten 53 secondes:
Na alle perikelen met prints die er niet mooi uit zagen en waarvoor de oplossing nu lijkt te zijn gevonden, maak ik nu een korte tussenbalans.
Het project startte met het idee om de Orcabot van een 32 bits besturing te voorzien, waarbij het originele ontwerp zoveel mogelijk intact zou blijven. Daar ben ik voor 85% in geslaagd en 15% is toch gewijzigd omdat het of technisch niet anders ging, of dat het het originele ontwerp in bepaalde opzichten beter heeft gemaakt.
Het grote gemis bij de Orcabot is toch wel een part cooler, dus die heb ik met enige creativiteit kunnen toevoegen. Het laatste wat er nu nog moet gebeuren is het bevestigen van de controller behuizing aan het frame. Daar had ik al een roteerbare beugel voor ontworpen, maar omdat de bevestigingsgaten die hiervoor gebruikt zouden worden voor iets anders zijn geclaimd, ben ik het ontwerp aan het wijzigen. En dan is de Orcabot wel ongeveer klaar om serieus aan het werk te kunnen. En ja, het is een langdurig project geworden, maar persoonlijk vind ik het de moeite waard. En als ik wil besluiten om ook de tweede Orcabot (v0.44 om te bouwen naar 32 bits, zal dat zeker een stuk minder tijd gaan kosten
Toegevoegd in 23 uren 45 minuten 44 secondes:
Het is zeker niet het meest fraaie ontwerp geworden, maar functioneel is het wel. De tweede variant van de roteerbare montagebeugel voor de controller housing. Als dit principe (traploos roteerbaar) goed werkt, kan er op een ander moment altijd nog een esthetisch fraaier model worden ontworpen
Toegevoegd in 11 uren 25 minuten 27 secondes:
Oké het is niet het mooiste ontwerp, maar het gaat nu even om het functionele. De controller behuizing is gemonteerd en werkt zoals ik het had verzonnen. Bij de volgende Orcabot v0.44 wil ik de controller proberen onder de printer te verwerken met het display middenonder net boven het tafelblad. Maar goed dat is voor later zorg. Dit werkt voorlopig
-
PrintEngineer
Voor het solderen van draden had ik behoefte aan een hulpstukje. Een eeuwen oud ontwerp en nog steeds heel functioneel. Een mooie test voor de aangepaste Cura instellingen. En het resultaat is niet verkeerd
-
PrintEngineer
Vandaag is onze vakantie begonnen en de vouwwagen staat klaar op de oprit. Er zal dus even niet worden geprint maar uitgerust. Maar ik heb wel mijn laptop mee om op de camping te kunnen tekenen. Tenminste als we een goede internet verbinding hebben. Het doel is om een nieuwe controller behuizing te ontwerpen voor de Orcabot die fraaier is dan het huidige ontwerp. Daarbij was het uitgangspunt dat ik met de originele bedrading wilde blijven werken. Bij het volgende ontwerp komt de controller middenonder de printer en dan moet ik wel een hele nieuwe kabelboom gaan leggen. Maar dat is voor na de vakantie
Ik wens je dan een hele fijne vakantie met veel mooi weer. (Dan hebben wij het hopelijk ook ) En met een goeie internetverbinding kun je natuurlijk altijd nog even op het forum voorbij komen en je vakantieperikelen met ons delen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
Op de camping is de internet verbinding goed genoeg om met TinkerCad te kunnen tekenen. Dus ben ik met al mijn aantekeningen, maten, schetsen en ideeën aan de slag gegaan. En dit is wat er tot nu toe uit de bus is gekomen. Ja ja, ik hoor de echte tekenaars onder ons al zeggen, had dat niet wat smaakvoller gekunt? Maar ja, ik ben geen designer, gebruik TinkerCad en wil iets functioneels ontwerpen. Dan is dit mijn hoekige en functionele ontwerp
Laatst gewijzigd door PrintEngineer op 17/07/24, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in