Ombouw CR10 Max naar klipper!

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Bij de meeste 12 en 24 Volt voedingen is de uitgangsspanning af te regelen met een klein potmetertje. Door de uitgangsspanning met 0.7 Volt te verhogen compenseer je de spanningsval over de diode. Uiteraard kan er ook worden gekozen om een L7905, L7912 of L7924 tussen de voeding en electronica te plaatsen. In dat geval is de maximale stroom 1,5A. Maar ik begrijp dat het niet nodig is en dus de plank mis slaat. Ben benieuwd als straks bekend is waar het aan heeft gelegen wat de oorzaak was
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

de Raspberry is wel erg gevoelig voor onder power, dus voeding moet echt 5 volt of zelfs iets hoger 5.2v zijn, en mag dus ook niet inzakken, meet eens de spanning van de buckconverter tijdens het inschakelen.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Rob52 heeft em afgeregeld op 5.1V, echter pi voltage is hier het probleem niet. Start op zich perfect op, t'is als die ebb42 aangesloten is via hardline power (of het nu via de HB, DC IN, secundaire PSU of main PSU) dat het 2 power ups vereist voor de pi start. Koppel ik de 24v los van de ebb en doe de USB Jumper override dan start dat ding in 1x op.

Ik blijf zoeken maar als dat het enige negatieve puntje is van deze ombouw, dat ik 2e een bootup moet doen, dan kan ik er mee leven

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Zappa
Netherlands

Bericht door Zappa »

Met common ground wordt bedoeld dat alle min-polen van de verschillende onderdelen met elkaar zijn verbonden. Zo voorkom je 'zwevende' spanning op onderdelen die niet aan de common ground zijn gekoppeld. Want dat kan zorgen voor te weinig of te veel spanning op onderdelen, wat weer kan zorgen voor storing, of soms zelfs een 'boem' .

Als je een multimeter hebt kun je dit checken. Zet alle spanning af en meet de weerstand tussen de min pool van de voeding en de min polen van alle onderdelen die je aangesloten hebt. Idealiter is dit 0 Ohm (in ieder geval heeel weinig weerstand, rekening houdend met enige verliezen in de aansluitdraden).
Currently using: Prusa i3 MK3S+, BambuLab X1c, PrusaSlicer, BambuStudio
Afbeelding
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open." FZ
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Zal er eens over nadenken, maar da's iig het probleem niet want.....heb het probleem gevonden. De fucking USB kabel waarmee de pi met de SKR verbonden was.

Had ook een bericht geplaatst op de BTT discord, en daar had iemand van BTT op gereageerd. Die dacht dat het aan de buck lag en de pi rechtse 5v prefereert/dat het aanbevolen is. Da's natuurlijk onzin want de pi weet niet waar z'n 5v vandaan komt, maar toch getest. Alles aangesloten, pi op eigen stroom, startup. Niks. Dacht ik neus eens in het klipper logboek. Daar vond ik de foutmelding dat er geen seriële verbinding kon gelegd worden met het ID dat overeenkwam met de SKR. Dus ik dacht alles loskoppelen van de pi. Maar hardline power aangesloten laten. Webcam, SKR, ebb, scherm... En in direct hardline power.

Eerst het scherm op de pi aangesloten en opstarten. Klipper start op maar gooit natuurlijk een foutmelding 'cannot connect to ebbcan'. Logisch want die is niet aangesloten. Ebb42 aangesloten en power up. Start op en geeft fout 'cannot connect to MCU' (de MCU hier is de SKR). Opnieuw logisch want die was niet aangesloten.

Dus USB kabel aangesloten.... Niks. Start wel op maar geen verbinding. Vreemd want de kabel komt van m'n wyzecam v2's en daar werkt die wel. Een 2e kabel, firmware restart... Idem dito.... Geen verbinding... Een 3e duurdere Anker powerline kabel.... Bingo, start gewoon op en legt netjes verbinding.

Op dit moment is dus enkel nog de webcam inactief dus die moet er ook terug aan. Aansluiten en startup. Geen probleem alles start op en werkt! Probleem zat em dus bij de fucking USB kabel terwijl alle indicatoren aangaven dat het de stroomvoorziening was!

Wordt dus een 4e anker kabel kopen van zo'n 30cm want die van nu is veel te lang (1.6m ofzo) om gewoon van binnen in de basis, naar buiten te gaan en verbinding te maken via USB zo'n 20cm verder.

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Er zijn inderdaad diverse USB kabels in de handel waar alleen de voeding contacten of alleen maar één data lijn zijn aangesloten, omdat die bedoelt zijn voor b.v. laden van een accu, dus de data lijnen zijn er gewoon niet, dit zie je aan de buitenkant niet, misschien is dit bij jouw ook wel het geval.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

kan zijn, maar ik denk dat ik diezelfde kabel had gebruikt bij het begin testen, en ze werkten wel bij de wyze IP cams, maar dat zijn IP cams met een app dus in principe geen data verbinding nodig. Heb net op amazon een paar nieuwe besteld en me gelijk een nieuwjaarscadeau gedaan. .6 revo obxidian en de nieuwe Anker Prime 27.650mAh power bank. Dan kan ik m'n oude cadeau doen aan m'n moeder :) Die wil nl al even een powerbank en m'n huidige is de Anker PowerCore+ 26800. Dat ding is van 2016 en werkt nog absoluut uitstekend

Bambulab X1C + 4 AMS

Zappa
Netherlands

Bericht door Zappa »

Nou, mooi dat je het aan de praat hebt gekregen.
Currently using: Prusa i3 MK3S+, BambuLab X1c, PrusaSlicer, BambuStudio
Afbeelding
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open." FZ
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

The saga moves into the next phase.

De afgelopen dagen heb ik eens uitgebreid onderzoek gedaan naar dat vreemde boot gedrag wanneer de skr aan de pi was gekoppeld bij printer opstarten. Verscheidene dingen zien passeren waaronder een "mogelijke" fix om overvoltage toe te staan op de pi. Die uiteindelijk niet gedaan aangezien klipper zelf geen voltage warning gaf wanneer deze was opgestart.

Wat ik wel tegen kwam was hier en daar een bericht op reddit of andere forums van mensen die exact hetzelfde probleem hadden met exact dezelfde hardware. PI4b + SKR Mini E3 V3, er waren reacties op in die berichten waar niemand precies een verklaring voor dit gedrag had, maar wel dat het iets was dat zich enkel voordeed in combinatie met die specifieke hardware combo.

Ik kwam daar dan ook reacties tegen dat de pi 3B dit probleem niet had. Nu, ik ga niet graag terug in technologie, dus had ik me gisteren tijdens een kort toiletbezoek opt' werk een pi 5 aangeschaft (4GB model). Zat deze morgen in de brievenbus, en daarnet aangesloten. Klipper draaide op "bookworm, PI OS 12" en da's de minimum (en momenteel recentste) OS versie, dus ik zat op dat vlak goed.

Uitgepakt, alles aangesloten (inclusief de "problematische" usb kabel naar de SKR), stroom ingeschakeld en hop. Fractie van een seconde een rood ledje op de pi dat deze stroom had (via de buck converter) en ging daarna over tot het verwachtte gele ledje dat aanduid dat de pi aan het opstarten was. IEts wat verder bevestigd werd door dat het hdmi scherm backlight aanging en de startup tekst erop verscheen. Een 10 tal seconden later zat ik in klipper en was alles online.

Om te verzekeren dat het geen toeval was klipper afgesloten, stroom uitgeschakeld, stroom ingeschakeld en opnieuw begon de PI 5 onmiddelijk te booten. Probleem naar alle waarschijnlijkheid dus eindelijk opgelost, en kan ik beginnen met kabel management en de config te finaliseren. Iets wat nodig is aangezien het m'n laatste maand is op m'n huidige stekje

Bambulab X1C + 4 AMS

Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Opnieuw vooruitgang! Het ding beweegt en kan homen in XY, z-home werkt nog niet daar dit afhankelijk is van de bltouch, en de Creality versie van de Bltouch is gekend voor niet standaard kabel kleur gebruik en pin posities.

De bltouch werkte wel in de zin van self-test. Dus gepoogd om de kabeltjes te repinnen. Na een paar pogingen was de kabel net iets te kort om op de huidige positie van de EBB42 de prove positie te bereiken. Op Amazon dan maar een 3d touch besteld die hier morgen zal zijn en gelijk de Dupont connectors zal hebben in de 2pin + 3pin config waardoor dat hopelijk ook zal werken.

Uiteindelijke positie van de EBB zal misschien op de DDX extruder motor zijn waardoor de kabel wel lang genoeg zou zijn, maar ik wil stapje voor stapje doen. Eerst alles correct kunnen komen en een test printje doen voor ik overga naar de volgende stap, ding kalibreren, misschien gelijk om bouwen naar het Revo system die ik onlangs gewonnen heb op de 1440 makers stream een paar weken terug.

Bambulab X1C + 4 AMS

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in