Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Het kan ook zijn als de usb niet herkend wordt dat de goede com poort niet geselecteerd is of niet de juiste driver .
Deze kwam ik ook tegen .
niet geschoten is altijd mis
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Op Reddit staat ook ontzettend veel over het vastlopen van Ender printers zoals de CR10 en Ender 3 serie. De oplossingen lijken zeer divers. Van een losse draad tot het compleet moeten vervangen van het mainboard. Dus ik zeg heel veel succes met het vinden van het probleem. Lees hier vast nog wel wat de oorzaak was
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Chris_Creality
Netherlands

Bericht door Chris_Creality »

OK, hier een update uit de Creality Hell.

Printer opgemaakt, alle stekkers op het board hebben een klodder lijm over de connectors gekregen; het lostrekken om te kijken of dat nieuwe info geeft lijkt mij meer schade op te leveren dan info. Dus niet gedaan.

Omdat ik nu geen andere oplossingsrichtingen heb, ben ik begonnen aan het “update firmware” scenario.

Screen firmware geüpload via interne SD card (hoe verzinnen ze dit??). Meldingen op scherm gaven aan dat het geïnstalleerd werd, maar na opnieuw opstarten van printer hetzelfde resultaat.

Dan updaten van moederboard. Dat kun je doen via Cura blijkbaar. Als ik de USB kabel tussen printer en MacBook steek licht het scherm op (terwijl printer uitstaat). Maar Cura zegt:

“Firmware can not be updated because there is no connection with the printer”

Betekent dat zoiets als: je moederbord is naar zijn grootje?

Iemand nog een suggestie? Bedankt voor het meedenken.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Chris_Creality schreef: 03/02/25, 12:36 het lostrekken om te kijken of dat nieuwe info geeft lijkt mij meer schade op te leveren dan info. Dus niet gedaan.
Die redenatie kan ik niet goed volgen. Stekkerverbindingsproblemen zijn echt niet zeldzaam en ik zou niet weten welke schade je ermee kunt aanrichten.
Chris_Creality schreef: 03/02/25, 12:36 Screen firmware geüpload via interne SD card (hoe verzinnen ze dit??)
Dat is heel gewoon, ik zie het "probleem" niet zo.
Chris_Creality schreef: 03/02/25, 12:36 Als ik de USB kabel tussen printer en MacBook steek licht het scherm op (terwijl printer uitstaat). Maar Cura zegt:
“Firmware can not be updated because there is no connection with the printer”
Hoezo laat je de printer uitstaan? Beetje vreemd, die moet gewoon aanstaan. Hoe moet Cura een niet aangeschakelde printer dan "zien"?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Chris_Creality
Netherlands

Bedankt voor je antwoord

“Dat is heel gewoon, ik zie het "probleem" niet zo.”

Er is al een SD-reader, dat je er twee steekt in je configuratie lijkt mij een redundante oplossing, evenzo dat er op twee plaatsen software geïnstalleerd moet worden in één configuratie. Dat klinkt niet als een heel uitgebalanceerde architectuur.
En waarom dan niet ook een board update via de SD die er al is, maar moet dit weer via Cura? Het klinkt allemaal heel houtje touwtje zo aan de binnenkant. Enfin, daar gaat het nu niet om.

“Hoezo laat je de printer uitstaan?”
Sorry, mijn tekst is hier verwarrend. Ik voegde de “printer uit opmerking toe” om aan te geven dat de USB kabel in orde is. Maar als de printer aan staat ziet Cura hem nog steeds niet.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Veel 3D-printers hebben de mogelijkheid voor een verscheidenheid aan schermpjes. Die schermpjes hebben hun eigen software. Enige dat in de firmware van de printer wordt aangegeven is welk fabricaat en type er gebruikt wordt. Aanpassingen in het gebruik van het screen kun je dan onafhankelijk van de firmware van de printer doorvoeren. Maar niet elk screen kan aangepast worden.

Het niet gezien worden van de printer kan als oorzaak hebben dat er nog een usb-driver moet worden geïnstalleerd. Dat is een speciale voor Chinese hardware. Dat is in ieder geval voor Windows CH340. Of dat ook voor Mac geldt weet ik niet.Het kan ook zijn dat er andere software draait die de usb poort "claimt". Dat zie je verder nergens, maar het uitschakelen van die software laat de printer weer worden herkend. Dat heb ik zelf met regelmaat meegemaakt. Probeer je bijvoorbeeld met Pronterface je printer te besturen en je hebt gelijktijdig Cura openstaan, dan weet je zeker dat Pronterface het niet doet.

Kijk eens in apparaten beheer (Windows, hoe dat met een Mac werkt weet ik niet). Staat daar een onbekend usb apparaat dan is het ofwel de driver of die andere software. Je kan het controleren door tijdens het kijken naar apparaten beheer de usb stekker er uit- en weer in te steken.

Het probleem kan ook liggen aan het gebruik van een Macbook. Als je de mogelijkheid hebt om de printer op een Windows machine aan te sluiten wordt hij misschien wel herkend.

Je kunt met Cura een firmware update uitvoeren, maar dat hoeft niet. Je kunt het ook via een compiler doen en dan op een sd-kaartje zetten. Het kan ook zijn dat je kant-en-klare firmware download die direct op het sd-kaartje gaat. Meestal is dat een bestand dat zoiets heet als firmware.bin Heb je die op het sd kaartje staan en start je de printer op dan wordt die firmware geflashed en renamed naar firmware.cur Als je via Cura wilt upgraden of updaten is dat meestal een hex bestand.

Als je geen bin bestand kunt vinden dan kun je de source code hier vinden. (tweede bestand van boven) Die moet je dan wel zelf controleren en compileren.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Chris_Creality
Netherlands

bedankt voor de uitgebreide input, ik ga morgen weer even wat experimenten doen.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Als er gebruik gemaakt wordt van octoprint (via een raspberry pi) dan kan je zelfs via octoprint firmware flashen via een plugin! Heb ik meermaals gedaan op m'n cr10 max
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Bij mijn ender 3 was firmware uodate altijd via de sd kaart. Cura is niet van creality, dat het via cura kan wil niet zeggen dat dat de makkelijkste methode is. Ik heb mijn ender later na een mainboard upgrade op klipper laten draaien en dan kun je updates vanuit je mainsail of fluidd beheer doen. Dat is wel een verademing t.o.v. marlin.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

In principe is het heel normaal dat een 3D printer met los mainboard en display elk een eigen SD slot hebben. Zo voorkom je fouten bij het flashen van de firmware. Dus dat concept is beter doordacht dan je doet voorkomen. Je mag een 3D printer ook niet met een pc of laptop vergelijken. Technisch zijn ze daar te verschillend voor. Ik zou je daarom ook willen adviseren je wat verder te verdiepen in de techniek van een 3D printer
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Chris_Creality
Netherlands

Ik ben zelf een Raspberry Pi man, heb meerdere projecten met stappen-motoren gemaakt (o.a. een planetarium, zie https://demoor-orrery.com/). Als de fabrikant van de printer zoiets als een Raspberry Pi gebruikt had als mainboard (20 tientjes voor een kleine Pi en 2 drivers voor 4 stappen motoren voor 40 euro) dan hadden we al dit gedoe niet gehad.
-Je plugt een full size monitor in je printer en bent het pruts-schermpje kwijt
-Upgraden via WiFi
-Gcode bestanden via een LAN als je dat zou willen (in ieder geval beter dan het verkeerd om staande SD readertje wat er nu inzit)
-Je printer is op afstand bedienbaar
-Eenvoudige log-bestanden zodat je kan zien wat er gebeurd als er iets fout gaat

Enfin, dat is niet zo en we zullen er mee moeten leven. Ik verzuip een beetje in alle tech-termen die voorbij komen, ik heb hier duidelijk even een learning-curve te gaan.

Daarom nog een vraag: er wordt hierboven gesproken over het compileren van een bestand. Voor vele van jullie een “appeltje eitje”, maar hoe moet ik compileren (en waarom hoefde dat bij de scherm-firmware-update trouwens niet?). Ik heb een MacBook.

En welke firmware moet ik in hemelsnaam gebruiken? De website/forum van Creality is ook niet altijd even duidelijk voor een newbie zoals ik.

Kan iemand mij helpen hierbij? Ik heb een CR10-S Pro, hij deed het altijd perfect tot afgelopen weekend, ik heb nooit iets speciaals gedaan, altijd geprint via de SD kaart. Firmware van het scherm heb ik ge-update, maar gaf geen verbetering in de situatie. Ik wil gewoon de firmware van het board opnieuw installeren.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in