PETG breekt op 75% van de print (2 x)

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Bodie56
Netherlands

PETG breekt op 75% van de print (2 x)

Bericht door Bodie56 »

Hoi,
Hoop dat dit de juiste plek is voor dit bericht.
Een print voor een bescherm behuizing voor een EUFY deurbel (ik had gelezen dat PETG beter was dan PLA i.v.m. weersinvloeden) ging tot 2x mis. Met PLA ging het prima maar de PETG ging (2x) maar tot ongeveer 75% en op dat moment brak het filament net na de extruder en voor de tube. Heb de tube en extruder inmiddels vervangen maar nog steeds hetzelfde.
Ook heb ik gekeken of de extruder te strak stond maar dat was duidelijk, kon niet losser.
De hoogte is niet extreem en het verbaasde mij dat hij 75% wel goed deed.
Temp had ik op 230 staan en heb hem om te testen op 235 gezet maar dat maakte bij de eerste laag al een puinhoop van.
Het PETG filament was voortijdig aan de bewuste prints voor 8 uur in de Creality dryer gezet op PETG stand.

Printer: Creality Ender 3 Max Neo.
Mobo: 4.2.2.
Nebula/printer fw: V1.1.0.30
Extruder: merkloos
PETG filament: 123-3D Black Jupiter serie 1.75 mm 220-240 celcius

Ik ga vandaag weer een print proberen met PLA.

Mochten er meer gegevens nodig zijn dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de moeite. Groet Eric

Op de linkse foto 2 PETG prints tot ongeveer 75% en een, voortijdig aan PETG, succesvol geprint met PLA.
De rechtse foto laat de opstelling zien van de filament rol.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn T65Max_EEA met Tapatalk

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Moeilijk te beoordelen zo. Hoe is het filament zelf. Als je het 90 graden buigt, breekt het dan? Bij PetG gebeurt dat minder snel dan bij PLA, maar het kan. Heb je ook al geprobeerd of je het filament nog door de PTFE buis kunt duwen als je de buis op een hoogte van 75% van de print houdt, of dat hij dan vast of stroef gaat. Misschien een combinatie van de kwaliteit van het filament en de hoek van de buis, maar het blijft moeilijk zo te beoordelen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Inderdaad, breken van filament ken ik ook niet van PETG, Pla wil dat nog wel eens doen, ik vind het ook wel een rare plek om te breken, het filament zou gewoon verder geduwd moeten worden, ook al is het gebroken daar, wanneer het gebeurt is dan de extruder bezig met het duwen of staat hij te hikken? Ik zou mij eventueel ook voor kunnen stellen dat het fillament inderdaad te stroef door de buis loopt en dus bij een retaction het filament kapot getrokken wordt, maae dan zou de extruder het ook al niet goed kunnen aanvoeren en dus vaak staat te klikken en under extrusion veroorzaakt.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer