Nozzle temperatuur

Zoek je een specifiek onderdeel of heb je een vraag rond een specifiek onderdeel? Dan is dit z'n plek.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Als je gewoon een temptower print , dan weet je gelijk op welke temperatuur je de printer de volgende keek moet instellen , daar hebt je geen ingewikkelde berekeningen voor nodig .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Plat geredeneerd geeft een temptower je informatie over welke temperatuur je moet instellen om een goed resultaat te krijgen bij een bepaalde rol filament. Dus je hebt gelijk weer eens gelijk, mijn berekeningen slaan natuurlijk nergens op. Of misschien toch wel? Dat laat ik hier dan maar in het midden
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Best interessant allemaal, een temp.tower gebruik meestal ik ook als basis, maar is ook niet geheel te vertrouwen, alles hangt ook weer af van de printsnelheid, flow, retraction, omgevingstemperatuur, partcooling enz. tijdens het normale productie printen.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

De temptower is natuurlijk bedacht om het voor de gemiddelde 3D artiest eenvoudiger te maken om de goede temperatuurinstelling te kunnen bepalen. Dit principe werkt op basis van optische waarneming en is niet gebaseerd op wetenschappelijke onderbouwing. Nu is dat laatste voor 90% van de gebruikers totaal niet interessant, en dan heb je nog een categorie van 10% die dat wel interessant vind. En daar ben ik er dus eentje van.

Persoonlijk vind ik het vooral leuk en leerzaam om dingen vanuit de wetenschappelijke hoek te benaderen, omdat het zaken opheldert die je anders nooit goed kunt verklaren. Net als de kreet, "meten is weten", want als je iets hebt gemeten weet je waar je over praat. Dus ik zoek naar bevestiging voor zaken die anderen maar gewoon voor waar aannemen. Daar kan je natuurlijk iets van vinden of het veroordelen. Mij weerhoud het (ondanks de mening van anderen) niet om ermee door te gaan
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

PrintEngineer schreef: 07/01/26, 14:14 Mij weerhoud het (ondanks de mening van anderen) niet om ermee door te gaan
👍👍
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 07/01/26, 08:55 De smelttemperatuur zoals gemiddeld voor PLA wordt aangegeven ligt op 180°C en die is leidend voor de berekening.
Dat klopt niet die ligt een stuk lager, namelijk 150 tot 160 graden. Dus er is meer speling dan je denkt. Als je het nog wilt nakijken.

En je zult niet zo snel in de problemen komen aangezien de energie die nodig is om het PLA te smelten maar 1/10 is van het verwarmingselement (uitgaande van een 40 Watt element), dus er is nog ruim genoeg over voor allerhande verliescompensatie. (En strikt genomen is het 3.654 Joule per seconde)
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Wat je zegt klopt voor het werkelijke smeltpunt van PLA, dat lig bij pakweg 150°C. Maar bij die temperatuur krijg je het echt niet zonder problemen door een 0.4 mm nozzle geperst (zeg ik uit ervaring - proefondervindelijk). De viscositeit is dan nog te hoog en van hechting is nagenoeg geen sprake. Dat komt pas vanaf zo 'n 180°C, waarbij de viscositeitswaarde laag genoeg is om met voldoende snelheid door een kleine opening van een paar tiende millimeter te kunnen vloeien. Dus wil je een goed resultaat behalen kan je beter niet lager gaan dan 180°C, die overigens door veel fabrikanten ook wordt aangegeven. Dus los van het feit dat de overgangstemperatuur van vast naar vloeibaar daar nog ongeveer 30°C onder ligt, heb je wel voldoende temperatuur nodig om het proces van smelten tot extruderen snel genoeg te laten verlopen. Het hele proces speelt zich vaak in ± 3 a 4 cm lengte af. Dus veel tijd is er niet om van vast toestand naar vloeibaar te komen
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Mee eens :!: 8-)
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Ik werk vrij veel met een nozzle van 0,2 mm en daarbij heb ik meerdere malen gewoon in de praktijk moeten vaststellen dat een hogere temperatuur een beter resultaat oplevert. Ik had onlangs zelfs een rol PLA die beneden de 220 graden niet te gebruiken was. Je denkt dan al gauw dat de nozzle verstopt is en dat is hij feitelijk ook, maar wel gewoon met PLA die te koud blijft.
Dus liever 10 graden hoger dan lager dan de advies temperatuur.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in