Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd Onderwerp is opgelost

Wie kan dit voor me remixen?

Wil je een specifiek bestand delen enkel onder de gebruikers van dit forum, of zoek je een specifiek 3d model bestand dan is dit de plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

#1

Bericht door Ch3vr0n »

Hey mensen,

Mijn printen heeft een tijdje stil gelegen door de hoge energieprijzen en het verhuizen. Maar nu dat (hoge energie) toch deels achter de rug is (en verhuizen helemaal ;)) wil ik graag er terug inspringen. De 1e "upgrade" (een psu air vent) is al geprint. Maar nu komt de vraag. Ik gebruik deze filament guide https://www.thingiverse.com/thing:4768796. Zoals je kan zien uit mijn "make" https://www.thingiverse.com/make:1024723 van voor m'n verhuis gebruik ik ook filament dust cleaners. Al is die combo niet ideaal.

Die dust cleaners wanneer het filament van links of van boven komt, blijven "hangen" tussen die 2 wieltjes onder een hoek. Waardoor het niet netjes naar binnen geleid kan worden. Nu is mijn vraag, is er iemand instaat bovenstaande filament guide te remixen, en iets zoals dit https://www.thingiverse.com/thing:5386260 erin te combineren? Misschien door het horizontale stukje vanop foto 2 wat te verlengen en er dan zo'n holder op te zetten in het verlengde?

mijn "design" skills laten me nog niet toe dergelijke dingen te doen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#2

Bericht door 3DWim »

Hoi,

Dus als ik het goed begrijp wil je de lange arm met rol aan het einde wat langer hebben zodat daar de filament borstel op kan ?
Vraag 1: maak je die dan nog wel eens open om de borstel je vervangen ?
Vraag 2: heb je daar ook een ontwerp van ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Het volgende is maar een snelle aanpassing zonder de echte maten te kennen en ik ga er vanuit dat de stofvanger er gewoon vrolijk los aan bungelt zoals eerder, maar nu niet tussen de wielen kan komen. Zie hieronder het experimentele resultaat. Ik weet ook niet of het zo stevig genoeg is en of alles goed uitgelijnd is.

Filament-dust.jpg

Filament-dust1.jpg

Filamentguide-dust.stl
(159.65 KiB) 45 keer gedownload
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Vraag 1: Mijn filament zit in Fibo's en iedere fibo heeft zijn eigen dust cleaner (dat zwarte dingetje naast die linker "rol". In zo'n dust filter zit een stukje mousse. Dit zijn mijn exacte dust filters (en de mousse is 2delig). Kruisvervuiling is dus niet mogelijk.

Als je met "ontwerp" bedoelt hoe ik het zie, dan is het iets als dit.
Afbeelding

Blauw: dust filter
Rood: filament
Zwarte cirkels spreken voor zich ;)
Zwart "vierkant" is de filament sensor
Zwarte "ding" met die 2 rechtopstaande uitsteeksels is die guide maar dan gewijzigd.

Rob52 komt aardig in de buurt met zijn sketch. Enige dat ik daarop zou "anders" zien is gewoon zoals gezegd die horizontale arm wat verlengen en daarop dan die dust filter blocker (zoals ik em maar ga noemen).

Die filament guide zelf past perfect onder de sensor. Dus die zelf hoeft niet gewijzigd te worden. enkel die platte arm wat verlengen en die blocker erop.

Als ik Rob52 zijn ontwerp neem iets zoals dit.

Oranje: weg
Zwart: die arm gewoon wat laten doorlopen.
Afbeelding
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Zoiets ?
Een arm aan de doorn zetten waarop/waaraan de filament dingus vastzit.

Afbeelding

Dus die filament dingus zit los aan de draad en moet dus een "vanger" hebben/krijgen?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Om aan de voorzijde iets te maken, zoals ik gedaan heb, dat voor het wieltje zit moet je wel eerst naar beneden. Want het wieltje steekt uit onder de houder van het wieltje, daar kun je niet doorheen met simpel de horizontale arm te verlengen, die moet echt eerst naar beneden verlengd worden. Onderstaande is snel iets aangepast zodat je minder materiaal hebt en het iets mooier is afgerond.

Filament-dust3.jpg

Filamentguide-dust2.stl
(159.65 KiB) 38 keer gedownload
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Okay duidelijk.

Filament-dust4.jpg

Filamentguide-dust4.stl
(163.27 KiB) 49 keer gedownload
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#8

Bericht door Ch3vr0n »

Inderdaad @3DWim zoiets. Daar moet zo'n dust vanger aan komen aan die verlengde arm.

@Rob52 zit er dus boenk op zoals wij west-vlamingen zeggen. Die wordt zo snel mogelijk geprint en feedback op gegeven! @3DWim die van jouw mag je (als je wil) ook zeker uitwerken en zo'n vanger opzetten. Ik ben benieuwd waar jij mee afkomt, en het is altijd goed om keuze uit meerdere modellen te hebben.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#9

Bericht door 3DWim »

Afbeelding

Je kan er ook voor kiezen om de arm langer te maken en dan onder een hoek te zetten met daarop de catcher (boenk er op zetten dus). Maar dan moet je wel alle hoogtes en breedtes goed hebben.
Als je de arm op de doorn as zet dan kan je evt. de hoogte aanpassen, afstellen maar ook heb je een minder complex ontwerp om te printen.
Helaas is het ontwerp van de catcher nodeloos ingewikkeld qua afrondingen en aantal faces. Even snel iets maken gaat mij nu niet lukken maar dxf/stl staat ter beschikking.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#10

Bericht door Ch3vr0n »

Die van jouw is ook interessant met die adjustable catcher. Het ontwerp van de catcher maakt mij niet veel uit, zoals je die van rob ziet is dat in principe gewoon een "grafsteenvorm", en da's meer da'n goed genoeg. Als er maar iets is dat die dust catcher tegenhoud. Je doet je ding maar wanneer je wil en tijd hebt. In tussentijd kan ik die van Rob proberen.

Rob: Cura zegt dat het model "niet manifold" is. Ingebouwd meshmixer > fix modal normals lost dat op en slicet correctly, maar ik wou het maar even meegeven.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast