CoPE, nieuw printmateriaal i.p.v. PLA?

Algemeen forum
Rob52
Netherlands

CoPE, nieuw printmateriaal i.p.v. PLA?

Bericht door Rob52 »

Ik denk niet dat iemand er al ervaring mee heeft, maar het is kennelijk nieuw, dus daarom maar een berichtje hier geplaatst.

Gisteren kreeg ik van 123 een e-mail met de mededeling dat er een nieuw printmateriaal is, namelijk CoPE en dat dit een ideale vervanger voor PLA zou zijn. Op hun website staan diverse kleuren, alleen nog niet zoveel als er in PLA verkrijgbaar zijn. Op de website van de fabrikant staat een groter scala aan kleuren. Het eerste dat meteen opvalt is dat de prijs erg laag is in verhouding tot PLA. Zeker als je bedenkt dat 123 niet altijd de goedkoopste is. € 14,95 voor 1 kilo is niet bepaald duur te noemen.

Of het echt zoveel voordelen heeft zou ik niet weten, het is nog aardig nieuw en zo te zien is er nog slechts 1 producent. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen. Op de website van de fabrikant staat wel een YT filmpje, dus die staat hieronder nu ook. Oordeel zelf. En mocht je er ervaring mee hebben (of krijgen), laat het dan gerust even weten. We zijn benieuwd.

Er wordt op de website van de fabrikant al wel een waarschuwing gegeven dat het mogelijk TE GOED hecht aan PEI sheets. Dus die trek je na de print dan aan stukken denk ik. Ik heb dat ook weleens met ander materiaal gehad.

TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit filament is met name ontwikkeld voor de nieuwste generatie printers, die met zeer hoge snelheid kunnen printen. Bij hoge snelheden hecht dit filament beter aan elkaar heb ik al ergens gelezen. Dus een nieuw filament om de ongeduldige 3D artiest te pleasen. Over de duurzaamheid van het materiaal is nog weinig bekend
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Met zo'n 60+ kilo aan PLA voorraad zal ik ook niet zo snel geneigd zijn om nu over te stappen. Tenzij het voor een speciaal doel een voordeel heeft, maar dat zou ik op dit moment nog niet weten. Maar in dat geval zou het dan voorlopig om een incidentele aanschaf gaan.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Het zal niet lang duren totdat de 3D vloggers / bloggers / infuencers het op hun kanalen (tegen betaling uiteraard) gaan promoten. En dan komt de hype omtrent dit nieuwe filament wel op gang. Persoonlijk zie ik er geen voordeel in, omdat ik het geduld wel heb om ontwerpen op een lage(re) snelheid te printen
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 14/06/25, 16:10 3D vloggers / bloggers / infuencers het op hun kanalen (tegen betaling uiteraard) gaan promoten
Als je die ga geloven dan denk ik dat je een beetje verkeerd bezig bent , de mensen moeten niet alles geloven wat er op sociaal media wordt geschreven . Zelf uit proberen is het beste wat er is .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Sinds we social media hebben worden mensen erdoor beïnvloed. En dat ga je ook niet meer stoppen, het bepaald zelfs de toekomst van de generatie(s) die ermee opgroeien. Veel jeugdigen hebben moeite om fictie en waarheid van elkaar te onderscheiden en de nep berichten, foto's en video's die met AI worden gegenereerd maken het alleen nog maar moeilijker. Dus neem van mij aan dat die influencers het nieuwe filament echt aan de man gaan brengen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in