Voorstellen

Voorstellen

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
Jeffrey_2724
Netherlands

Voorstellen

Bericht door Jeffrey_2724 »

Hallo.

Ik ben Jeffrey, woonachtend in Zoetermeer (onder de rook van Den Haag).
Ik ben onlangs vrij onverwachts met het 3D printen begonnen. Ik zal het uitleggen :)

Ik ben al lange tijd vrijwilliger bij het Rode Kruis. Voornamelijk als medisch hulpverlener,
maar ook met diverse nevenfuncties. In 2022 ben ik samen met 2 collega's gevraagd om
de toenmalige verbindingsdienst (opbouwen en beheren van een radiocommunicatienetwerk
tijdens evenementen) over te nemen, aangezien het team wat er toen zat niet naar wens
functioneerde (iets met leeftijd en technische vooruitgang). We hebben toen de gehele
verbindingsdienst van de regio (Hollands Midden) opnieuw opgebouwd en op de kaart gezet.
Daar waar het vertrouwen in het vorige team weg was, hebben we voorzichtig weten terug
te winnen.

Afijn, lang verhaal kort... Vorig jaar heeft een van de collega's van ons team een Ankermake M5
via Marktplaats aangeschaft. Collega heeft er wat kleine projectjes mee geprint, maar de printer
stond meer stil dan dat hij wat deed.
Halverwege december 2025 gaf die collega aan dat hij per 31 december ging stoppen. Totaal
onverwachts. Zijn partner, de 3e van ons team, heeft ook aangegeven dat ze wil stoppen, maar
dan niet zo abrupt. In het gesprek wat toen volgde, gaf hij aan dat hij de Ankermake niet terug wilde,
waardoor ik noodgedwongen met een 3D printer zat opgescheept. In het begin was ik wat
terughoudend. Geen idee hoe het werkt, wat ik moet doen en waar ik moet beginnen.

We zijn nu 3 maanden verder en de eerste rol filament is er inmiddels doorheen. Veel projecten haal
ik gewoon van internet, een aantal heb ik zelf gemaakt (de eenvoudige vormen), maar ik begin er
lol in te krijgen. Onlangs via Amazon een set besteld met wat gereedschappen om modellen te bewerken.
Ik ben inmiddels overgestapt van ABS naar PETG (daar lag nog een rol van) en dat viel me niet tegen.

Ik merk wel dat het wisselen van filament wat aandacht nodig heeft. In de veronderstelling dat de nozzle
verstopt was, bleek dat het begin van het filament ergens vastliep en door wat te pielen, schoot het
filament door en kon ik gaan printen. Mgoed, dit heeft me 3 nozzles gekost.. Aldoende leert men.

Ik ben helaas nog niet zo ver dat ik zelf hele modellen kan tekenen, maar ik begin er wel wat handigheid
in te krijgen. En met nog 4 rollen op voorraad (ABS) heb ik genoeg filament om de nodige projecten
te printen :lol:

In het dagelijks leven woon ik samen met m'n kat en werk ik als centralist op de meldkamer ambulancezorg
in Den Haag. Ook hier heb ik inmiddels een projectje voor geprint (bureauhouder voor mn headset).

Dit was het wel een beetje. Mocht je meer willen weten, je mag altijd een bericht sturen.

Groet,
Jeffrey
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Ha van geen printer hebben/willen naar een beginnende gepassioneerde gebruiker. Je zal zeker niet de eerste zijn. Nu, je print ABS met een open frame bedslinger? Voor kleue prints zal dat wel lukken, maar voor grotere objecten heb je echt wel een gesloten printer (of op z'n minst een externe behuizing) nodig. Want ABS houdt van warmte en printer kamertemperaturen van 50-60C en hoger.

Je bent wel in de omgekeerde richting aan het overstappen lol. Normaliter gaat men van PLA naar PETG en dan ABS/ASA. ;) Als je zo verder gaat zie ik je nog van PETG naar Nylon springen lol. :D Wat het wisselen van filament betreft moet je rekening houden met de print temperaturen van je vorige filament als je wisselt.

Van PLA naar PETG en terug is geen probleem, maar wil je van een hoge temperatuur filament zoals ABS naar een lage zoals PETG/PLA dan MOET je eerst toch wat meer van het nieuwe filament door de nozzle duwen aan de temperatuur van het vorige filament. Vb PLA er doorjagen aan 250C, doe je dat niet dan zal je nozzle verstopt raken omdat PLA de restantjes ABS niet door de nozzle kan trekken.
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Welkom hier, mooi dat je het hebt opgepakt, nu je nog even verdiepen in één of ander Cad programma en je kunt de lol niet meer op, wat de overstap naar PETG betreft is dat een goede keus, meer heb je normaal gesproken niet nodig, ABS/ASA gebruik je alleen maar wanneer echt hogere temperatuur bestendigheid nodig hebt. Ik zelf gebruik hoofdzakelijk nog PETG-CF wat een nog iets hogere temperatuur bestendigheid heeft en ook iets taaier is, maar vooral een erg mooie afwerking geeft.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer