klipper Onderwerp is opgelost

het hoe en wat

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
deveha
Berichten: 7
Lid geworden op: 12/02/23, 09:01
Netherlands

klipper

#1

Bericht door deveha »

Hallo ik ben al enige weken te trachten te doorgronden hoe tegelijkertijd 2 printers te gebruiken, deze zijn beide voorzien een Raspberry met OctoPrint.
Maar loop steeds tegen hetzelfde probleem aan, het is de een of de andere die werkt.
Het schijnt dat je met 1 PC geen 2 Octo's kan bedienen, dus begonnen met Klipper/Mainsail.

Ik kom er niet mee verder, dus enige hulp zou op prijs worden gesteld.

Hoe ver ben ik?
Een oude MacBook omgebouwd naar Xubuntu en hier Klipper, Mainsail e.d. geïnstalleerd.
Dit werkt want via het ip-adres kom ik in Mainsail kan daar mijn printers toevoegen.
Maar verder zijn ze niet thuis, niet verbonden.
Bij 1 zie ik iets onderin staan, maar meer ook niet.

Het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit in de filmpjes maar hoe verder dat wordt niet verteld of ik ben zo dom.

Dus hoe moet het verder?
OctoPrint voorzien van Klipper?
De printer firmware aanpassen (dat gaat mij eigenlijk te ver)

Dus waar kan ik een duidelijke werkwijze vinden in begrijpelijke taal en niet door iemand voor wie alles gesneden koek is en tijdens zijn verhaal de helft overslaat.

Alvast bedankt,

Dennis
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#2

Bericht door Hardy »

De firmware moet je vervangen door klipper, de .bin file hiervoor genereer je door in linux de make functie te gebruiken na eerst make _menu te hebben ingesteld, er wordt dan tevens MCU: serial: ******* gegenereerd die dan in MainSail in de printer.cfg in moet voegen.
De .bin file zet je op een SD kaartje en stopt die in je printer moederbord, maar je zult wel een kopie van je bestaande firmware moeten hebben om eventueel weer terug te kunnen.
Met Octoprint heb je in principe niets meer te doen, je kunt alles met MainSail regelen, één keer ingesteld wil je niet meer terug denk ik. :D
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#3

Bericht door MaestroLmpio »

Dus je hebt op elke printer al een raspberry? Dan kan je op elke rpi mainsail+Klipper installeren, en vervolgens de klipper firmware op je printer moederbordje laden. Deze processen zijn goed uitgelegd in de klipper documentatie. https://www.klipper3d.org/Installation.html

Daarna kan je met je gewone pc elke raspberry aanspreken in je browser, je kan ze beide naast elkaar openen in apparte vensters of tabbladen zoals je maar wil.

Enkele mensen hebben geprobeerd om 2 Klipper instanties op 1 rpi te draaien, maar dit werkt niet zonder issues en wordt ook niet ondersteund/aangeraden in de community..

Ik begrijp uit je post dat je een oude macbook hebt ombebouwd naar mainsail/klipper, maar op je rpi's staat nog steeds octoprint? En welke firmware heb je nu op je moederbordje draaien?
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#4

Bericht door Hardy »

Wanneer je pc/laptop ombouwt? door er linux en Mainsail op te installeren, dan heb je geen Raspberry's meer nodig, je moederbordje (met klipper) van de printers sluit je dan rechtstreeks op USB van de pc aan die je als server moet instellen, hiermee kun je dan ook meerdere printer aansturen, je kunt de pc/laptop dan niet meer voor iets anders gebruiken, met een andere pc/laptop/tablet/telefoon log je dan in op het IP adres van de PC waar Mainsail op geinstalleerd is, maar wanneer je al 2 Rpi's hebt hoef je de niets om te bouwen aan je pc/laptop, je zet Moonraker/Mainsail op de Rpi's en je maakt gewoon rechtstreeks, via de webbrowser, contact met het IP adres van de Rpi's.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
deveha
Berichten: 7
Lid geworden op: 12/02/23, 09:01
Netherlands

#5

Bericht door deveha »

Hardy,

Rpi zonder octoprint en klipper?
Dat zou fijn zijn want Octoprint bevalt me voor geen meter.
De ene dag werkt het naar behoren en de volgende dag mag ik blij zijn dat ik mag inloggen.

Dennis
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

Je moet even jou Macbook vergeten, die gebruik je later om in te loggen op je RPI met Mainsail, kun je uiteraard ook doen met elke andere computer/tablet/telefoon.
Je zet eerst een Linux distributie (Debian werkt goed) op de RPI en via Kiauh kun je dan alles installeren, volg deze tutorials maar gewoon.
https://github.com/th33xitus/kiauh
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Hardy schreef: 17/02/23, 11:21 en via Kiauh kun je dan alles installeren, volg deze tutorials maar gewoon
Dat heb ik dus een tijdje geleden geprobeerd. Maar dat liep dus elke keer spaak en mijn scherm meldingen/keuzes kwamen niet overeen met de tutorial. Lang mee bezig geweest tot ik het zat was en er maar mee ben gestopt. Zo te zien staat er geen recente update van, dus ik ben benieuwd wat het resultaat van de TS gaat zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#8

Bericht door Hardy »

Op een RPI-3B had ik geen problemen. werkte direct goed, maar op m'n oude 32bits netbookje had het wel wat meer voeten in aarde, tocht lukte het ook daar met Debian11, zelf voor 2 printers.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#9

Bericht door MaestroLmpio »

Via de raspberry imager kan je gewoon een sd kaart prepareren met mainsail OS, daar zit alles in wat je nodig hebt om te beginnen. Zet zeker eerst je wifi instellingen goed vooraleer je de image maakt, dat scheelt een hoop gedoe.

Als je de Pi hebt opgestart en geconfigureerd kan je de firmware voor je printerbord compileren. Die moet je dan naderhand via een SD op je bordje overzetten. Sommige kunnen ook via USB. Alles staat goed uitgelegd in de klipper documentatie.

Het is een serieuze hobbel om te nemen, maar eens het werkt is het een top firmware....

Als je een windows PC gebruikt om in te loggen is het handig om winSCP en Putty te installeren, met een mac gebruik je gewoon de terminal.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
deveha
Berichten: 7
Lid geworden op: 12/02/23, 09:01
Netherlands

#10

Bericht door deveha »

Dank voor jullie respons maar het werkt nog steeds want krijg geen Klipper op het printerbord.

<Als je de Pi hebt opgestart en geconfigureerd kan je de firmware voor je printerbord compileren.
Die moet je dan naderhand via een SD op je bordje overzetten. Sommige kunnen ook via USB. >

Hoe in MainsailOS?

<Alles staat goed uitgelegd in de klipper documentatie.>

Ik ben zo vrij om met laatste gedeelte van deze uitspraak niet eens te zijn.
Ze hebben het alleen maar hoe met Octoprint moet.>

Met het youtube filmpje krijg ik inderdaad een bin-file maar ook een leeg scherm op mijn Ender3 Pro

Ik begin er hard over te denken de RPI's eraf te halen en maar weer met SD-kaartjes te werken.

Dennis
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten