klipper Onderwerp is opgelost

het hoe en wat

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
deveha
Berichten: 7
Lid geworden op: 12/02/23, 09:01
Netherlands

#11

Bericht door deveha »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dank voor jullie respons maar het werkt nog steeds want krijg geen Klipper op het printerbord.

<Als je de Pi hebt opgestart en geconfigureerd kan je de firmware voor je printerbord compileren.
Die moet je dan naderhand via een SD op je bordje overzetten. Sommige kunnen ook via USB. >

Hoe in MainsailOS?

<Alles staat goed uitgelegd in de klipper documentatie.>

Ik ben zo vrij om met laatste gedeelte van deze uitspraak niet eens te zijn.
Ze hebben het alleen maar hoe met Octoprint moet.>

Met het youtube filmpje krijg ik inderdaad een bin-file maar ook een leeg scherm op mijn Ender3 Pro

Ik begin er hard over te denken de RPI's eraf te halen en maar weer met SD-kaartjes te werken.

Dennis
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#12

Bericht door Hardy »

deveha schreef: 23/02/23, 16:56 Met het youtube filmpje krijg ik inderdaad een bin-file maar ook een leeg scherm op mijn Ender3 Pro
Dat klopt, wanneer je het scherm ook wilt blijven gebruiken dan moet je dat instellen in je printer.cfg file van mainsail.
Heb je MainSail daarna al een geprobeerd op te starten door het IP adres van de RPI in je browser in te geven? Je zou het Mainsail desktop moeten zien met uiteraard nog foutmelding dat klipper niet wordt gevonden, je zult eerst een printer.cfg file aan moeten maken die voor jou printer geschikt is.
In die printer.cfg file moet je onder MCU Serial: jou moederbord gegevens ingeven, bij mij ziet dat er o.a. zo uit.

[MCU]
serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_lpc1769_1D700011A29869AF69F33F5EC72000F5-if00

Dat is bij jou natuurlijk anders, dat kun je vinden nadat je de .bin file gegenereerd hebt, dan staat dat er net boven volgens mij.

Ps. Na het flashen van de .bin file op je moederbord moet de file verander zijn van firmware.bin naar firmware.cur, dan weet je zeker dat dat gelukt is.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#13

Bericht door Banditoz »

Je hebt klipper niet op je mainboard staan maar in je raspberry. De firmware in je mainboard wordt vanuit je raspberry aangestuurd. Ik heb klipper via een bigtreetech cb1 ipv een raspberry. Deze stuurt een skr mini e3v3 aan. Installeren heb ik aan de hand van een youtube filmpje gedaan en was goed te doen. https://youtu.be/Wx78LiqtG_A deze heb ik gebruikt maar er zijn er meer al. Cb1 of raspberry is redelijk hetzelfde volgens mij.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#14

Bericht door Rob52 »

Een tijdje terug heb ik getracht om met behulp van op internet staande instructies Klipper te installeren. Dat liep telkens vast omdat de instructies op internet niet overeen kwamen met de praktijk. Mogelijk dat dit inmiddels is veranderd. Nu ben ik toch maar eens gaan zoeken waarom ik Klipper zou "moeten" gaan gebruiken. De argumenten die ik lees hebben vooral voordelen voor oudere hardware en complexe prints. En voor wanneer je met hoge snelheden wilt kunnen printen.

Ik zie er eigenlijk verder niet zoveel voordelen van ten opzichte van een printer met een snel 32-bits board en Marlin. Ik print met Marlin zonder problemen en ondervind geen beperkingen. Ik zie het een beetje net als de voor sommigen zo onmisbare Octoprint. Die heb ik dan wel succesvol geïnstalleerd gehad, maar daar loop ik ook niet warm voor. In ieder geval heb ik daar ook niet echt de voordelen van kunnen ontdekken. Sommigen prijzen zowel Octoprint als Klipper de hemel in, maar ik ben nog niet overtuigd. Recht toe recht aan met Marlin werkt ook prima, voor mij althans wel.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#15

Bericht door Hardy »

Rob52 schreef: 06/04/23, 09:11 Klipper de hemel in, maar ik ben nog niet overtuigd. Recht toe recht aan met Marlin werkt ook prima, voor mij althans wel.
Ben ik ook wel met jou eens, maar mijn print hobby is nu eenmaal niet alleen maar printen, maar ook lekker van alles ontdekken, niet omdat het moet maar omdat het kan, dus wordt er mee gestoeid, zo gaat het tenminste bij mij, wanneer je alleen maar wilt printen dan zou ik er ook niet teveel mee spelen, want dan kan er veel fout gaan waardoor juist slechtere prints ontstaan, wanneer Marlin goed is ingesteld hoef je daar ook niet meer aan te komen, maar wil je toch iets wijzigen dan wordt het soms toch weer een behoorlijke zoektocht met Visual Studio, en daar is juist klipper heel sterk in, en ook het interface is veel overzichtelijker dan Octoprint, maar print technisch zijn er eigenlijk geen echte voordelen. Dat ik toch wel wat kleine verschillen zie komt volgens mij meer door dat ik Klipper nu op mijn CoreXY gebruik en Marlin nog op mijn Cartesian Cube en deze is dan ook zonder Linear-Advance en Input Shaper. maar het kan tevens ook door verschillende instellingen in de slicer zijn.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#16

Bericht door Rob52 »

Hardy schreef: 06/04/23, 12:16 ... maar mijn print hobby is nu eenmaal niet alleen maar printen, maar ook lekker van alles ontdekken, niet omdat het moet maar omdat het kan, dus wordt er mee gestoeid
Daar ben ik het ook wel mee eens. Dat heb ik met de printers inderdaad ook wel veel gedaan. maar het draait nu allemaal goed en heb er op dit moment geen behoefte aan het overhoop te gooien. Maar het zou zomaar weer ineens kunnen dat ik er ook weer een keer mee ga experimenteren. Zoals je schrijft; omdat het kan, niet omdat het moet.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#17

Bericht door Dutchronnie »

Wat zowel Rob52 als hardy beschrijft ben ik het volledig mee eens.
Ook ik wilde klipper wel eens proberen, maar nu na 30 printjes ergeren, dagen prutsen en calibreren komt er eigenlijk niets fatsoenlijkst uit.
Alles gedaan volgens de documentatie, youtube enz.

Ik ga weer terug naar marlin.
De configuratie wijzigen in klipper is heel eenvoudig, dat klopt. maar verder zie ik geen voordelen
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#18

Bericht door Wim62 »

Als je wil experimenteren is het misschien handiger om een 2de hands goedkope printer aan te schaffen B.V. Anet A6 voor een prikje .
Dan kun je daar lekker mee oefenen en op je andere printer lekker andere dingen op printen .
Zo hebt je de tijd om Klipper onder de knie te krijgen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#19

Bericht door Hardy »

Ja, maar als je alles zelfbouwd en geen voorgekookte printer hebt, dan moet je sowieso alles zelf uitzoeken en dan is het gewoon leuk om van alles uit te proberen, omdat je dan gewoon weet wat je aan het doen bent en altijd snel weer terug kunt naar een goed werkend systeem.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

#20

Bericht door Johang »

Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#21

Bericht door Wim62 »

Nu wil ik even inhaken op het laatste bericht van Hardy .
Dutchronnie heeft nu nog maar een printer en hij wil graag Klipper erop installeren , maar dat lukt niet helemaal naar wens .
Hij was blij dat het met Marlin wel goed ging .
En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden .
Daarom wat ik al voor stelde is in mij ogen de beste oplossing om met een nieuwe software te experimenteren .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten