Z as problemen

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

Z as problemen

#1

Bericht door Dutchronnie »

Van oorsprong heb ik een Creality CR-10 V2 printer, maar door diverse upgrades is het geen originele printer meer.
De laatste upgrade betrof een nieuwe Extruder.
Ik ben daarvoor gegaan naar een E3D Hemera direct drive Extruder omdat ik ook de mogelijkheid wilde hebben om flexibel filament te gaan printen.

De extruder is geinstalleerd, en door deze extruder moest ook de firmware worden aangepast. Ik ben naar de nieuwste Marlin firmware gegaan, en daarvoor heb ik de configuratie gekozen voor de CR-10 V2 printer.
Daarin moest ik nog de aanpassingen maken voor de BLtouch probe, en de nieuwe extruder. In principe allemaal gelukt.

Maar, als ik nu b.v. een test cube print van b.v. 20x20x20, dan wordt de cube in de Z-as geen 20mm, maar 22,5mm
De steps staan correct ingesteld op 400, dit heb ik ook gecontroleerd.
Als ik 300mm op de printer omhoog ga is dit in werkelijkheid ook 300mm, dit levert in de foto de grijze kubus op.

Als ik de steps op ongeveer 350 instel, wordt dit de gele kubus, qua formaat correct, alleen lijkt het aan de filament te zien alsof de kubus is samengedrukt, de print is ook lelijk.

Ik vermoed dat het zomaar een instelling in de firmware kan zijn, of misschien wel in de slicer (Cura) ik weet het niet.
Kan mij niet voorstellen dat het aan de nieuwe extruder ligt.
Ik hoop dat iemand de oplossing weet.

Afbeelding
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Vreemd verhaal. Als je 400 steps/mm hebt ingesteld en je meet ook precies dezelfde verplaatsing van de Z-as als de ingegeven verplaatsing, dan zou het mechanisch goed moeten zitten. Dan kan ik me maar 1 ding bedenken en dat is dat in de slicer de kubus geen 20x20x20 is maar dat de z as op 22,5 staat. Misschien een keertje per ongeluk de schaling veranderd. Kijk eens in de slicer welke afmetingen die aangeeft.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#3

Bericht door Dutchronnie »

Ik ben inmiddels verder aan het zoeken geweest, het lijkt er op dat het iets te maken heeft met "ABL fade height"

Een oplossing heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Overigens staat de cubus ook in de slicer op 20, ik heb ook meerdere kubussen geprobeerd.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Fade height, nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd naar je vorderingen dan hopelijk.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#5

Bericht door Tecumseh »

Kan het zijn dat je in Marlin de verkeerde spoed van de Z-as gekozen hebt?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Dutchronnie schreef: 21/03/23, 14:05 Ik ben inmiddels verder aan het zoeken geweest, het lijkt er op dat het iets te maken heeft met "ABL fade height"
Lijkt me stug dat dat de oorzaak is. Wat dat namelijk doet is gedurende een vooraf ingegeven hoogte, bijvoorbeeld 5 mm, de niveauverschillen gemeten met de ABL binnen die voor afgestelde hoogte nivelleren tot nul. Maar daarmee verander je niet de Z-hoogte zelf. In feite wordt elke laag telkens iets minder hobbelig en bij het bereiken van de ingestelde hoogte is het oppervlak weer optimaal vlak.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#7

Bericht door Dutchronnie »

Lijkt me stug dat dat de oorzaak is. Wat dat namelijk doet is gedurende een vooraf ingegeven hoogte, bijvoorbeeld 5 mm
Klopt, dat lijkt mij ook, maar in de link hieronder heeft men hetzelfde probleem, de foto's lijken erg op die van mij.
Ook de links rechts aan de zijkant verwijzen naar soortgelijke gevallen.

https://3dprinting.stackexchange.com/qu ... the-z-axis

Ik heb de optie nu uitgezet, de firmware weer geflashed, en ben nu aan het printen om te kijken wat het heeft gedaan.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#8

Bericht door Lourens »

Als ik de foto's bekijk, lijkt het erop dat de onderste helft van de X hoger is dan de bovenste helft.
Het lijkt er op dat er 2 verschillende laaghoogtes gebruikt zijn.
Mogelijk zit daar het probleem?

Ik zou alleen even niet weten waar je dat moet gaan zoeken.




Edit: Ik zie dat je zelf al iets vergelijkbaars gevonden hebt.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#9

Bericht door Dutchronnie »

👍👍👍
Het was toch blijkbaar wel de "DEFAULT_LEVELING_FADE_HEIGHT" setting.
Zoals jullie in onderstaande foto kunnen zien is de print nu goed.

Hoe het kan snap ik niet, maar ben bij dat het is opgelost.

Afbeelding
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#10

Bericht door Rob52 »

Inderdaad vreemd en niet direct verklaarbaar, maar belangrijker is dat je de oorzaak hebt gevonden. Als dit de oorzaak is dan zou het betekenen dat de functie onbruikbaar is. Dat lijkt me niet de bedoeling, dus mist er waarschijnlijk nog ergens een juiste instelling. Alleen welke?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast