Z as problemen

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#11

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Inderdaad vreemd en niet direct verklaarbaar, maar belangrijker is dat je de oorzaak hebt gevonden. Als dit de oorzaak is dan zou het betekenen dat de functie onbruikbaar is. Dat lijkt me niet de bedoeling, dus mist er waarschijnlijk nog ergens een juiste instelling. Alleen welke?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#12

Bericht door Ch3vr0n »

Goeie vraag, want als ik die functie goed begrijp van het bovenstaande zal door het uitschakelen ervan de printer ook kleine verschillen in het bed tov de eerste lagen niet meer corrigeren. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#13

Bericht door Lourens »

Een BL-Touch (of andere vorm van Automatische Bed Leveling) kan wel degelijk goed werken. Zowel in Marlin als in Klipper!

Ik heb naar aanleiding van dit topic nog een paar vragen aan Dutchronnie:
- Zit er nog het standaard moederbord in, of is dat ook vervangen?
- De CR-10 V2 heeft voor zover ik het kan nazoeken standaard gèèn BL-Touch, maar een eindschakelaar voor de Z-as.
Toch gaat het hier wel over ABL en een BL-Touch.
Heb je die er zelf opgezet? of heeft een mogelijke vorige eigenaar dat gedaan, en heeft het wel goed gewerkt?
- Is met het installeren van de BL-Touch de eindschakelaar voor de Z-as verwijderd?
- Wat is de ingestelde Z-offset voor de BL-Touch?
Is dat mogelijk de 2,5 mm die je print te hoog wordt als je de "DEFAULT_LEVELING_FADE_HEIGHT" actief laat staan?
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#14

Bericht door Dutchronnie »

- Zit er nog het standaard moederbord in, of is dat ook vervangen?
- De CR-10 V2 heeft voor zover ik het kan nazoeken standaard gèèn BL-Touch, maar een eindschakelaar voor de Z-as.
Toch gaat het hier wel over ABL en een BL-Touch.
Heb je die er zelf opgezet? of heeft een mogelijke vorige eigenaar dat gedaan, en heeft het wel goed gewerkt?
- Is met het installeren van de BL-Touch de eindschakelaar voor de Z-as verwijderd?
- Wat is de ingestelde Z-offset voor de BL-Touch?
Is dat mogelijk de 2,5 mm die je print te hoog wordt als je de "DEFAULT_LEVELING_FADE_HEIGHT" actief laat staan?
1-Ja dit is nog steeds het standaard moederbord: Creality V2.5.2
2-Klopt geen standaard BLtouch, heb ik zelf later toegevoegd
3-Het werkte prima
4-Niet verwijderd, maar wel losgekoppeld, de bltouch zit nu op deze bedrading
5-Je bedoeld de Z-probe-offset? die is ingesteld op -2.3
6- dat zou kunnen, maar dat zou betekenen dat je geen z-probe offset zou kunnen instellen, en altijd 0 zou moeten zijn, of begrijp ik dat dan verkeerd.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#15

Bericht door Wim62 »

Dan denk ik dat je de z offset niet helemaal goed staat .
Probeer deze eens .

Z-Offset Instructies:

1. Home 3D printer (home button in pronterface)
2. M851 Z0 Reset Z0 Offset
3. M500 Settings opslaan in eeprom
4. M501 Set Active parameter
5. M503 Display active parameter
6. G28 XY Home X en Y as
7. G28 Z Home Z as
8. G1 F60 Z0 Verplaats nozzle naar de echte 0 offset
9. M211 S0 uitschakelen soft endstops
10. Beweeg de nozzle met kleine stapjes naar beneden zodat een blad papier juist vast komt te zitten. Kijk op het printerdisplay voor de Z offsset waarde. (Neem dit getal en voeg er de dikte van het gebruikte blad papier bij. Vb. “0.16”)
11. M851 Z X.XX (voorbeeld –1.39) Dit is uw Z - offset
12. M211 S1 terug inschakelen soft endstops
13. M500 Settings opslaan naar Eeprom
14. M501 set active parameters
15.M503 Toon de huidige settings
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#16

Bericht door Dutchronnie »

Wim,

Ik heb je hele verhaal punt voor punt uitgevoerd, maar het probleem blijft hetzelfde.
In de Z as wordt het model 22.5mm, moet 20mm zijn.

in eerste instantie heb ik de firmware naar beginwaarden teruggezet, ook de setting: #define Z_AFTER_PROBING, standaard staat deze op -2.
Als ik dan vervolgens jouw verhaal uitvoer, dan krijg ik een hele andere probe offset, iets van -7.2, maar als ik dan ga printen, en de bed leveleing wordt uitgevoerd komt de printer daar niet meer uit, de probe zakt niet meer naar het bed toe.
Als ik dan de setting #define Z_AFTER_PROBING op -14 zet, dan wordt de bed leveling wel uitgevoerd, maar weer met het resultaat dat de print te hoog wordt.
Uiteraard heb ik ENABLE_LEVELING_FADE_HEIGHT weer aan gezet.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#17

Bericht door 3DWim »

Ik heb nog nooit een #define Z_AFTER_PROBING in mijn menu zien staan en denk dat er over twee verschillende zaken gesproken wordt.
Dit is helaas vaker het probleem.
De één gaat keihard programmeren in de software de ander schrijft over instellingen via het (display) menu.

Ook in het oude forum was bed-leveling en Z-offset een top item en vaak vol met spraakverwarringen.
Ik level altijd met de A4 papier methode en heb zelden een probleem met de hoogte. Maar dat is geen garantie op de uitkomt bij een ander.

Mijn Weistek doet dat overigens anders. Daar zakt het printbed. Dus als ik die wil instellen laat ik de tafel omhoog lopen totdat het papier net niet/wel vastzit. Dan meld ik dat aan het menu als maximale hoogte en de machine laat dan het bed weer zakken. de afstand die dan gemeten wordt is dan mijn offset voor het slicen. Principe is hetzelfde alleen werkt het andersom.
Deze waarde blijft dan ook hetzelfde voor alle prints totdat ik een keer een print van de tafel moet bikken en dan e.e.a. verstel :roll:
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#18

Bericht door Wim62 »

Je zou ook eens kunnen proberen zonder de bl-touch .
Ik vermoed dat daar iets mis mee gaat , niet geschoten is altijd mis .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#19

Bericht door Rob52 »

Ik snap niet goed waarom je #define Z_AFTER_PROBING op een negatieve waarde zet. #define Z_AFTER_PROBING is de afstand tot het bed van de probe nadat het ABL proces is beëindigd. Dit zou dus betekenen dat je de probe door je bed heen wilt laten zakken ....... Ik heb hieronder de code staan zonder aanpassingen en dan zijn die in ieder geval niet negatief. In onderstaand geval staat #define Z_AFTER_PROBING niet eens aan.

Code: Selecteer alles

/**
 * Z probes require clearance when deploying, stowing, and moving between
 * probe points to avoid hitting the bed and other hardware.
 * Servo-mounted probes require extra space for the arm to rotate.
 * Inductive probes need space to keep from triggering early.
 *
 * Use these settings to specify the distance (mm) to raise the probe (or
 * lower the bed). The values set here apply over and above any (negative)
 * probe Z Offset set with NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET, M851, or the LCD.
 * Only integer values >= 1 are valid here.
 *
 * Example: `M851 Z-5` with a CLEARANCE of 4  =>  9mm from bed to nozzle.
 *     But: `M851 Z+1` with a CLEARANCE of 2  =>  2mm from bed to nozzle.
 */
#define Z_CLEARANCE_DEPLOY_PROBE    4 // Z Clearance for Deploy/Stow
#define Z_CLEARANCE_BETWEEN_PROBES  3 // Z Clearance between probe points
#define Z_CLEARANCE_MULTI_PROBE     3 // Z Clearance between multiple probes
//#define Z_AFTER_PROBING           5 // Z position after probing is done
Ik zou zoals Wim voorstelt gewoon eens werken zonder die ABL. Ik heb het er in ieder geval, waar ik het er had opgebouwd, weer snel vanaf gehaald.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#20

Bericht door Hardy »

Met Bl-touch ook geen probleem, maar niet te moeilijk doen met allerlei codes, gewoon een keer homen en daarna handmatig via het display Z naar 0 brengen, de afstand bed nozzle is dan de Z offset, dus met een papiertje eronder verder naar beneden tot het net bijna vastzit, de negatieve waarde die je dan afleest op het display is je Z offset die je instelt, eigenlijk hetzelfde wat Wim al aangaf.
Verder zou ik nog even niet met fade at Z height gaan werken, kun je altijd later nog wat mee stoeien.
Wanneer je daarna autobedleveling toepast en opslaat met M500, dan zal je ook in je start G-code van de slicer op moeten nemen dat de gegenereerde en opgeslagen Mesh steeds weer geladen word voordat er geprint wordt, bij mij ziet dat er zo uit.
G29 L1 ;load mesh
G29 A ;activate mesh
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#21

Bericht door Dutchronnie »

Ik denk inderdaad spraak verwarring, de z-probe afstand is niet het probleem.
De printer print prima, en alle afstanden kloppen. Alle wijzigingen zijn in de firmware gedaan, en ben uitgegaan van het standaard configuratie bestand van de CR-10 V2, het enige wat ik daar nog in moet doen is de BLtouch inschakelen, en de afstanden in de xy as t.o.v. de nozzle instellen. Ook geen probleem.

Het probleem is dat ik constateerde dat de print te hoog was, de cube was 22,5mm hoog, terwijl dat 20mm had moeten zijn. Eerst dacht ik dat het te maken had met de calibratie van de steps voor de z as, maar dat was ook niet zo, 400 was de perfecte instelling.

Toen kwam ik er achter dat als ik de ENABLE_LEVELING_FADE_HEIGHT uitschakelde, dat de print wel goed was.
Dit is eigenlijk het hele verhaal.

Het vreemde is dat de print, ook met de ENABLE_LEVELING_FADE_HEIGHT enabled niet mag gebeuren, en ik vraag mij af hoe dat kan.

de #define Z_AFTER_PROBING heeft geen negatieve waarde, die staat bij mij op 10.

wat nog wel vreemd is dat #define Z_PROBE_LOW_POINT bij mij op -14 moet staan, terwijl dat standaard -2 is.
Als ik dit niet doe, dan staat de probe bij een G29 in de lucht te prikken, en daalt niet ver genoeg naar het bed toe.

De BLtouch uitschakelen heeft geen zin, omdat dan het probleem zich niet voordoet.
Ik moet toch gewoon de auto bed leveling kunnen gebruiken?
Voor deze firmware maakte ik gebruik van de Tinymachines firmware met BLtouch, toen werkte alles goed.

Maar ik moest naar een nieuwe firmware toe omdat ik een nieuwe extruder had, met een andere hotend en thermistor.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten