Account verwijderen na 10dgn????

Heb je een opmerking rond het beheer van het forum, suggesties, of aankondigingen of wil je gewoon je ongezouten mening kwijt? Dan kan je dat hier doen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 4 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
iPadawan
Berichten: 17
Lid geworden op: 27/09/22, 15:39
Micronesia

Account verwijderen na 10dgn????

#1

Bericht door iPadawan »

Eerder en vandaag email gehad, dat ik meer dan 30 resp 60 dagen niet ingelogd ben en dat mijn account binnen 10dgn verwijderd kan worden.

Wat is het nut hiervan?

Dus browsen en rondneuzen zonder inloggen is dus eigenlijk niet gewenst als je verders niets te melden hebt.

Als dat zo is, het verwijderen, na 30/60/70 dagen niet ingelogd zijn, dan het zij zo. Jammer dat ik nu moest inloggen om dit te even kwijt te willen.

Super belachelijke regel, maar oké is jouw forum. Betekend dat dan ook dat iemand zijn posts ook verwijderd gaan worden?

Tevens, de email komt van noreply@3dprintforum.eu email adres, en je moet reageren naar noreply@3dprintforum.eu :?: :?:
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik spreek misschien voor m'n beurt, maar ik denk dat dit niet zo bedoeld is geweest. De reden ervan is wel dat er mensen zich even aanmelden, een vraag deponeren, hun oplossing misschien krijgen maar zelfs nooit meer een reactie geven en daarna nooit meer iets van zich laten horen.

Op zich is die maatregel dan niet zo gek, maar is de tijdspanne misschien wel erg kort. Iets wat ook veel gebeurt is dat mensen zich aanmelden, maar nooit een bijdrage leveren. Dat is een overbodige actie want je hoeft niet in te loggen als je alleen maar wilt lezen. Je krijgt dan een ledenbestand dat voor een groot deel uit lezers bestaat en daar is niet voor gekozen. Een forum is over het algemeen een plek waar uitwisseling van info plaatsvindt. Dat wil niet zeggen dat iedereen constant moet inloggen en bijdragen leveren. Maar helaas gebeurt het tegenovergestelde maar al te vaak.

Het zal moeilijk zijn het iedereen naar de zin te maken en er wordt gekozen voor de gulden middenweg. Maar ik begrijp je reactie wel als je ineens zo'n, trouwens automatisch gegenereerde, e-mail in je inbox aantreft. Wat wel een acceptabele tijd is, is natuurlijk maar de vraag en zal voor eenieder waarschijnlijk anders zijn. Ik denk dat je meer richting de 12 maanden zult moeten gaan. Dit omdat er soms ook persoonlijke omstandigheden zijn waardoor iemand niet inlogt om mee te doen aan het forum.

Ik weet nu al dat er menigeen is die het niet met mij eens zal zijn, maar dat zal altijd wel zo blijven; zoveel mensen, zoveel wensen.

Maar Ch3vr0n zal hier ongetwijfeld nog el zijn uitleg gaan geven.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Als je graag je account op dit forum wilt houden is niet zo moeilijk met twee muis klikken ben je weer aangemeld .
Je kan in je account ook voor kiezen als je het forum open dat je automatisch wordt aan gemeld dacht ik .
Maar wat Rob ook al zij Ch3vr0n zal zeker hier wel op reageren , dan weten andere leden ook hoe de vork in de steel zit .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Wim62 schreef: 28/03/23, 16:14 Als je graag je account op dit forum wilt houden is niet zo moeilijk met twee muis klikken ben je weer aangemeld .
Dat klopt, je kunt bij aanmelding het hokje aanvinken dat je automatisch inlogt (dat heet hier "Onthouden"). Dus dan heb je het "probleem" natuurlijk ook al getackeld.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Hoi iPadawan,

Eerst en vooral, dank voor je bericht. Alle feedback wordt gewaardeerd. Het gaat hier om de module "Inactive User Reminder" (is ook vermeld in het topic met de functies.)
iPadawan schreef: 28/03/23, 15:20 Eerder en vandaag email gehad, dat ik meer dan 30 resp 60 dagen niet ingelogd ben en dat mijn account binnen 10dgn verwijderd kan worden.
Het bericht zegt niet dat je account binnen 10d GAAT verwijderd worden, maar dat hij binnen 10d mogelijk KAN verwijderd worden. Ik heb dit zonet gecontroleerd in de module instellingen, en de functie om accounts automatisch te verwijderen staat NIET actief. Zonder manuele interactie blijven alle accounts netjes waar ze zijn. Ook de jouwe.
Wat is het nut hiervan?

Dus browsen en rondneuzen zonder inloggen is dus eigenlijk niet gewenst als je verders niets te melden hebt.

Als dat zo is, het verwijderen, na 30/60/70 dagen niet ingelogd zijn, dan het zij zo. Jammer dat ik nu moest inloggen om dit te even kwijt te willen.
Nu, wat is het nut hiervan. Je begrijpt het nut van deze module net omgekeerd als dat die bedoeld is. Wat is het echte nut dan. Dit heeft meerdere doeleinden. Allereerst, is er het doel om inactieve en slapende accounts "wakker" te houden.

Onder slapende accounts vallen
- accounts die geregisteerd hebben maar de account niet geactiveerd
- ofwel geactiveerd maar sindsdien niet meer op het forum zijn geweest
- ofwel geactiveerd en sindsdien 1 maal op het forum geweest, maar geen enkel bericht hebben geplaatst

Jij viel onder de 2e doelgroep "inactieve accounts". Meermaals op het forum, maar geen recente berichten. Want zeg nouw zelf, wat is er leuker? Een kleine gemeenschap met actief deelnemende leden, of een forum met honderden leden waarvan 90% inactief is.

Het 2e doeleind dan. Dit komt dan ook deels weer terug naar SEO. (Search Engine Optimization). Vroeger kon men een nieuwe website in de top van een zoekmachine krijgen door in de broncode SEO sleutelwoorden te spammen (of ze nu relevant waren aan de website of niet, dat was niet belangrijk), zoveel mogelijk backlinks (terugkoppelingen van andere websites) verzamelen, en in mindere mate de echte inhoud van een website zelf. In recente jaren is dit geëvolueerd naar net het omgekeerde. Vandaag de dag zijn sleutelwoorden en meta beschrijvingen nog steeds belangrijk, maar ze zijn ondergeschikt aan de belangrijkste factor. Echte degelijke inhoud, die geïndexeerd kan worden en getoond worden (in snippets) aan bezoekers van de zoekmachine.

Voor een klein, nog relatief nieuw forum als dit, is het van groot belang om inhoud op te bouwen, en daardoor hoger te komen in de zoekresultaten, zodat er meer leden komen, die op hun beurt weer voor nieuwe inhoud zorgen etc. De vraag is nu, hoe krijg je nieuwe inhoud? Juist, door leden die actief berichten plaatsen op het forum (al dan niet met een probleem, of gewoon om een print te tonen) of gewoon deel te nemen aan de discussie in een onderwerp. Slapende of inactieve leden maken geen inhoud aan, dus in die zin helpen ze maar in beperkte mate mee aan het bekender en meer gebruikt worden van het forum.
Super belachelijke regel, maar oké is jouw forum.
Geen regel, enkel een stimulans om deel te nemen op het forum. Niks meer, niks minder. Er is niks mis mee met enkel rondneuzen en berichten te lezen zonder actief deel te nemen. Al is het in het belang van het forum, om juist wel deel te nemen ;)
Betekend dat dan ook dat iemand zijn posts ook verwijderd gaan worden?
Ja en nee, bij het verwijderen van een account (wat je trouwens ook zelf kan via je gebruikerspaneel) wordt de account wel verwijderd, maar blijven de berichten intact met een gepseudonimiseerde gebruikersnaam in de plaats. Als de berichten zelf ook zouden worden verwijderd worden krijg je 2 gevolgen die nefast zijn voor ieder forum

- gebroken links naar inhoud
- onderwerpen waarvan meerdere berichten verwijderd zijn, maar die dan eventueel in citaten wel nog te zien zijn, waardoor het hele onderwerp nergens meer op slaat en dus onleesbaar is. En de facto niets meer bijdraagt aan het forum, en ook een nachtmerrie is voor onderhoud. Als de account verwijderd is, maar de berichten blijven staan, dan zijn de onderwerpen op zijn minst nog normaal te volgen en hebben nog een bijdrage aan het forum. In het geval van dit forum wordt die anonieme gebruikersnaam dan gewoon "Gast"
Tevens, de email komt van noreply@3dprintforum.eu email adres, en je moet reageren naar noreply@3dprintforum.eu :?: :?:
Dat komt dan weer terug hoe e-mail headers werken. Bijna ieder forum (of website die nieuwsbrieven uitstuurt bijvoorbeeld) stuurt berichten uit van een noreply adres. Dergelijke adressen zijn vaak (net als in dit geval) echte e-mail addressen, maar waar geen e-mail inbox aan gekoppeld is, en dus ook geen email kunnen ontvangen. Vandaar de naam ook "no reply" (geen reactie, niet reageren), omdat die e-mails naar dergelijke mailboxen ofwel niet zullen aankomen, ofwel regelrechte de prullenbak in belanden omdat die mailboxen niet actief worden gemonitord.

Dan het "antwoorden aan" gedeelte. Dat is dan weer gekoppeld aan de afzender, en kan afhankelijk van hoe de software (in dit geval phpbb) werkt waarmee die e-mail werd verstuurd) kan het gebeuren dat er specifiek in de e-mail headers een "reply-to:" e-mail adres wordt vermeld. Dit kan handigt zijn bijvoorbeeld in het geval van klantenservices. Die kunnen bij support tickets dan een bericht naar de klant sturen vanuit de ene mailbox die enkel kan versturen, maar de e-mail cliënt instrueren om reacties op die (automatische) e-mail te sturen naar een andere mailbox die WEL gemonitord word.

vb:

VAN "noreply@3dprintforum.eu", reply-to: "beheer@3dprintforum.eu". In dit geval zou je e-mail client geïnstrueerd worden mocht je op de "antwoord" knop klikken, het "aan" adres niet invullen met "noreply@3dprintforum.eu" maar met "beheer@3dprintforum.eu". Is er geen "reply-to" adres gespecifiëerd in de e-mail headers, dan is standaard e-mail client gedrag om automatisch te reageren naar het adres waarvan de ontvangen e-mail werd verstuurd. En soms wil je dat net niet, omdat dat adres geen e-mail kan ontvangen en enkel een uitgaand adres is.

Hopelijk begrijp je het nut nu wat meer, en heb ik je zorgen kunnen wegnemen rond je account! Er gaat niks mee gebeuren. En zoals anderen ook hebben vermeld, door bij het inloggen het vinkje aanzetten om "automatisch aanmelden/ingelogd te blijven", dan kan je ook geen vervolg e-mails meer krijgen, omdat je "last visited" datum regelmatig wordt bijgezete, en je dus wat die module betreft niet inactief of een slapende account bent.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#6

Bericht door 3DWim »

Tsja, Ik vind het een prima regeling die dus werkt want kijk je wordt wakker geschud. Dat dit niet altijd fijn is ondervind ik elke morgen.
Als je alleen maar wilt rondneuzen hef dan je account op en lees mee als gast.

De reden van de regel is al uitgelegd en had je zelf ook kunnen bedenken en lezen.
Vergelijk het met een cafe, jij draait voor alle kosten op van licht, water en verwarming en gasten komen alleen maar voor gratis wc gebruik. Wat ga je dan doen?
Bordje op de deur, geldautomaat bij wc deur ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Normaal zou er ook geen 3e herinnering mogen volgen. Krijg je die toch iPadawan, laat het even weten. Dan zet ik je op de user exclusion list (die geen mails meer mogen krijgen). Maar voor nu werkt het systeem naar behoren en volgens configuratie.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Jaca
Berichten: 1
Lid geworden op: 10/02/23, 20:57
Belgium

#8

Bericht door Jaca »

ik heb deze mail ook gekregen (en had onthouden aangevinkt).
ook ik was een beetje geschokt toen ik deze mail kreeg, maar snapte het wel.
ik ben momenteel ook lezer en heb nog niets bijgedragen. dit komt omdat ik echt nieuw ben in dit wereldje en tot nu toe nog maar 1 probleempje heb gehad dat ik makkelijk kon op lossen met de bestaande info.
maar ben akkoord dat hoe meer mensen het forum gebruiken hoe plezanter en nuttiger het word. dus ga ik proberen om niet meer enkel te lezen maar me ook wat nuttiger te maken.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Bijdrage hoeven ook niet alleen uit problemen te bestaan die moeten worden opgelost. Het delen van resultaten is ook altijd leuk. En soms ontdekt iemand een bepaalde instelling die voordelen heeft en deelt die hier. Het hoeft dus niet alleen maar uit oplossingen zoeken te bestaan. Als je helemaal niks print dan kan het natuurlijk wat moeilijk worden. Ik print ook niet elke week en ben ook niet constant bezig om m'n printer(s) te upgraden.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#10

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 29/03/23, 20:54 Het delen van resultaten is ook altijd leuk
ha ha, ik wilde dat ook al schrijven.
Forum is er denk ik primair om leuke dingen te delen, dus wat doe je met je printer, qua printerverbouwingen en prints die je maakt.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook achter loop met leuke dingen printen. Als ik de printer aanslinger dan is het voor het printen van een beugeltje dat gebroken is. Maar ik ben nu ook bezig met wat nieuws.
Gewoon omdat het kan.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten