Klipper Stap voor stap installatiegids

Hoe Klipper installeren.

Handleidingen voor beginners & gevorderden
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#11

Bericht door Dutchronnie »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Ik zal je aanbevelingen gaan proberen, bedankt daarvoor, ik heb geen ADXL sensor

Afbeelding

Ik zag dat de pressure advance voornamelijk bedoeld is voor oozing, en dat lijkt mij hier niet het geval.
Wat voor calibraties zijn er nog meer van belang voor klipper?
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#12

Bericht door MaestroLmpio »

Met pressure advance en resonance heb je de belangrijkste al gehad.

Mijn eerste prints met Klipper waren ook niet geweldig, maar door goed afstellen van de extruder (rotation distance) en de pressure advance waren de resultaten bij mij al stukken beter.

Na de resonance tuning had ik perfecte printresutaten.

Op mijn Ender 5+ als het echt mooi moet zijn beperk ik mijn printsnelheid ook nog op 60mm/s en de acceleratie op 1500mm/s². Is de afwerking niet zo belangrijk, haal ik nog steeds goede resultaten op 250mm/s met 3000mm/s².

Ik gebruik ook de "Z-tilt" optie om de Z assen van mijn printer uit te lijnen, hiervoor heb je per Z motor een aparte driver nodig, en manuele bedlevelling doe ik met de "Screws tilt Adjust" functie, die meet dan alle hoeken en geeft aan hoeveel toeren je de regelschroeven van je bed moet bijdraaien om te levellen. Een bed-Levelsensor (bltouch of andere) is hiervoor noodzakelijk.

https://www.klipper3d.org/Config_Reference.html#z_tilt
https://www.klipper3d.org/Config_Refere ... ilt_adjust
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#13

Bericht door Dutchronnie »

Bedankt Maetrolmpio voor alle informatie, heb ik echt wat aan👍

De pressure advance heb ik inmiddels gedaan, en dat scheelt al, voor de resonance heb ik inmiddels de ADXL345 besteld.

Met de acceleraties ben ik nog niet echt bezig, stapje voor stapje.
De screws tilt adjust heb ik ook al gedaan, bed is nu perfect level.
Naar de Z-tilt zal ik ook kijken, maar daarvoor moet ik dan eerst het nieuwe moederboard installeren, die toevallig net gisteren is binnen gekomen.
Wordt ook nog een leuke klus.

Weet je of er ergens op een net een complete tutorial is die je van begin tot eind meeneemt door alle instellingen om je printer perfect af te stellen?
Er zijn wel tutorials, maar behelzen eigenlijk allemaal maar een klein gedeelte, nooit compleet.

Ik probeer eerst klipper zo goed mogelijk te krijgen op het Creality 2.5.2 moederboard, dan kan ik een montage plaat gaan printen voor bevestiging van het nieuwe moederboard (SKR 3 EZ), daarna ga ik het 2.5.2 moederboard proberen over te zetten op een oude Velleman K8200 die ik nog heb staan.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#14

Bericht door MaestroLmpio »

Echte volledige A-Z tutorials heb ik nog niet gezien.
Ik heb in het begin veel videos gekeken van Nero 3D
https://m.youtube.com/@Nero3D

Gaat wel over voornamelijk over voron printers, maar de klipper info is overal toe te passen
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#15

Bericht door Dutchronnie »

Ik heb ook al veel filmpjes bekeken, maar loop nu toch tegen een probleem aan.

Het bleek dat ik nog een MPU6000 had liggen, dus die heb ik bedraad, en aangesloten op de Odroid C2 en de sensor op de X-as gemonteerd.
De software zoals op de klipper site aangegeven geinstalleerd, maar als ik dan voor het testen het Commando geef "ACCELEROMETER_QUERY"
dan krijg ik de foutmelding "Unable to obtain 'i2c_read_response' response"

Ik vrees dat de i2c bus toch anders werkt op de Odroid C2, en van een odroid kan ik eigenlijk niet vinden op het net m.b.t. klipper.
Misschien dat de configuratie toch net iets anders is.

Edit,
Ik heb dit nog niet gezegd, of het werkt nu.
[mcu rpi]
serial: /tmp/klipper_host_mcu

[mpu9250]
i2c_mcu: rpi
i2c_bus: i2c.0

[resonance_tester]
accel_chip: mpu9250
probe_points:
150, 150, 10 # an example
Ik heb i2c_bus: i2c.1 veranderd in i2c.0

Het commando ""ACCELEROMETER_QUERY" geeft nu een waarde
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#16

Bericht door Hardy »

MaestroLmpio schreef: 31/03/23, 13:10 "Screws tilt Adjust"
Deze kende ik nog niet, dus direct ook maar even een macro voor gemaakt, is wel erg makkelijk, geen gepruts met een papiertje meer en de ABL hoeft daarna ook nog minder te corrigeren.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten