klipper Onderwerp is opgelost

het hoe en wat

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#21

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Nu wil ik even inhaken op het laatste bericht van Hardy .
Dutchronnie heeft nu nog maar een printer en hij wil graag Klipper erop installeren , maar dat lukt niet helemaal naar wens .
Hij was blij dat het met Marlin wel goed ging .
En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden .
Daarom wat ik al voor stelde is in mij ogen de beste oplossing om met een nieuwe software te experimenteren .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#22

Bericht door Hardy »

Wim62 schreef: 06/04/23, 17:39 En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden
Valt best mee, duurt bij mij +/- 1 minuut, alleen twee voor geconfigureerde SD kaartjes klaar hebben voorop je steeds weer even de *.cur file moet veranderen naar *.bin., wil ik met Klipper prutsen gaat het klipper kaartje in mijn Mainboard, en wil ik weer Marlin dan gewoon weer het Marlin kaartje erin.

Toegevoegd in 8 minuten 30 secondes:
Johang schreef: 06/04/23, 17:26 Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
De RPI is daarvoor niet echt goed geschikt, beide printers tegelijk aansturen schijnt toch wel veel gevraagd (niet mijn ervaring maar van diverse gebruikers gelezen) , afzonderlijk gaat wel goed, je kunt dan beter i.p.v. een RPI een gewone computer/laptop gebruiken, dat heb ik hier ook gebruikt met een oud 32 bits netbookje, die is toch altijd nog een stuk krachtiger dan de RPI.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#23

Bericht door Rob52 »

Johang schreef: 06/04/23, 17:26 Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
Dat ligt toch iets complexer. Zoals ik het heb begrepen vormen de Klipper op de RPI en de printer één geheel. Het is niet mogelijk om dan tussen 2 printers te schakelen. Zover ik het zie is het dan noodzakelijk om meerdere versies van Klipper op de RPI te laten draaien, maar daar is aardig wat kennis op administrator niveau van Linux vereist. Zie o.a. hier.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#24

Bericht door Dutchronnie »

u wil ik even inhaken op het laatste bericht van Hardy .
Dutchronnie heeft nu nog maar een printer en hij wil graag Klipper erop installeren , maar dat lukt niet helemaal naar wens .
Hij was blij dat het met Marlin wel goed ging .
En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden .
Daarom wat ik al voor stelde is in mij ogen de beste oplossing om met een nieuwe software te experimenteren .
Correctie, ik heb wel 2 printers😊
Ik heb nog een Velleman K8200, waarvan het moederbord half defect is (Usb ligt er af, en doet het soms niet.)
De bedoeling was om het creality 2.5.2 moederbord tzt op de Velleman te zetten.
Ik had inmiddels een nieuw moederbord besteld voor de Creality CR-10 V2, de BTT SKR 3 EZ, die moest uit china komen, wat wel een tijdje ging duren. Dus dacht ik: ik ga klipper uitproberen, omdat ik met marlin ook al problemen had met de Fade Height. Als klipper goed zou werken, was ik ook van dat probleem af.
Inmiddels is het moederbord binnen, en ga nu bezig om daar weer marlin op te krijgen, uiteraard Marlin 2.1.x
Het vreemde is natuurlijk weer dat de fabrikant alleen een configuratie voor marlin 2.0.x levert, dus moet ik zelf weer de firmware in elkaar sleutelen.
Maar daar ben ik nu mee bezig, ik hoop dat dit weekend te kunnen doen.

Overigens was het volgens mij wel mogelijk om 2 printers te configureren op klipper. Ik heb klipper geinstalleerd met de KIAUH script, en daarbij had je de keuze voor hoeveel instances je klipper wilde installeren, daarbij heb ik gelijk voor 2 gekozen met de Velleman in het achterhooft.
Ik kon dan ook 2 verschillende printers koppelen, alleen heb ik daarvan maar 1 gebruikt.

Zie hieronder mijn collectie van mislukte klipper prints😉

Afbeelding

Er was overigens nog wat mis met mijn klipper installatie, geregeld verloor klipper de verbinding met de printer, en was er weer een print mislukt.
Ik had de indruk dat het aan de USB kabel lag.
Laatst gewijzigd door Dutchronnie op 06/04/23, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#25

Bericht door Rob52 »

@ Dutchronnie

Als je iemand wilt Quoten uit een eerder bericht gebruik dan a.u.b. het quote teken (4de teken van links, de ballon met de aanhalingstekens erin) in plaats van het code teken (het 5de teken van links, het vierkant met de haken erin). Nu gebruik je de code tags die je gebruikt om bijvoorbeeld firmware leesbaar te houden of te voorkomen dat functies door code worden uitgevoerd en de code leesbaar blijft. Nu is het niet echt meer duidelijk dat je iemand quote.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

#26

Bericht door Johang »

Ik reageer op de eerste alinea in het eerste bericht waar de TS vermeld dat het niet mogelijk is om twee printers aan te sturen vanaf één PC.
Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#27

Bericht door Hardy »

Johang schreef: 06/04/23, 21:58 Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.
Uiteraard, en ook met Klipper, maar wordt dan wel een vrij dure oplossing met ieder z'n eigen mini PC, dan is een oplossing met één wat krachtigere PC toch wel een beter oplossing, maar dat kan dan weer niet met Octoprint, wel met Klipper.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#28

Bericht door Rob52 »

Bij Octoprint is het wel mogelijk om meerdere printers met 1 Octoprint aan te sturen. Het is er origineel niet voor ontworpen maar het kan wel. Klik.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#29

Bericht door Banditoz »

Hardy schreef: 06/04/23, 22:16
Johang schreef: 06/04/23, 21:58 Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.
Uiteraard, en ook met Klipper, maar wordt dan wel een vrij dure oplossing met ieder z'n eigen mini PC, dan is een oplossing met één wat krachtigere PC toch wel een beter oplossing, maar dat kan dan weer niet met Octoprint, wel met Klipper.
Met raspberry wel maar je hebt ook alternatieven. Ik heb op mijn ender 5 een bigtreetech CB1 met een Pi4B adapter en dat werkt ook prima maar dan niet voor de belachelijke prijzen die op het moment voor raspberrys worden gevraagd. En ik zag laatst ook orange-pi voorbij komen maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#30

Bericht door Dutchronnie »

Ik vrees dat ik nog even aan klipper vastzit, samen met het oude moederboard.

Vandaag wilde ik de SKR 3 ez installeren, alles verliep goed, tot en met de installatie van de firmware, in eerste instantie Marlin.
Maar zodra de Firmware is geinstalleerd moet de com poort zichtbaar zijn in het apparaatbeheer, nee dus.
Wel 20 x de firmware geinstalleerd met ander settings, maar het probleem bleef. Geen seriele connectie.
Zelfs met de firmware van de fabrikant, oudere Marlin versie 2.0.9.3

Op het net zie ik in 1x veel meer problemen met dit board en Marlin, schijnt met de MCU te maken te hebben, snap er niet zoveel van.

Vervolgens dan maar Klipper installeren, firmware gemaakt, zonder problemen. op SD en op het Board gezet. Ging ook goed.
Maar wat denk je, De usb wordt ook niet door klipper herkend, en het board wordt dus niet gezien.

Ik ben er helemaal klaar mee, en weet niet meer wat ik er aan moet doen.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#31

Bericht door Hardy »

Dutchronnie schreef: 07/04/23, 20:12 Maar wat denk je, De usb wordt ook niet door klipper herkend, en het board wordt dus niet gezien.
Op GitHub worden dit probleem veelvuldig geconstateerd, misschien heb je daar wat aan, andere SD kaart, poortinstellingen in Marlin, ook komt een kortgesloten USB connector voorbij zag ik.
https://github.com/bigtreetech/BIGTREET ... /issues/50
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten