mislukte prints met de ender 3 pro

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
vincent_1803
Berichten: 7
Lid geworden op: 08/04/23, 09:35
Netherlands

mislukte prints met de ender 3 pro

#1

Bericht door vincent_1803 »

Hallo,

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het compleet schoonmaken van mijn ender 3 pro. daar heb ik alles uit elkaar gehaald en terug geplaats.
Hierbij heb ik ook de extruder gear gecontroleerd of deze nog wel goed was.
Dit heb ik allemaal gedaan om te kijken of hier het probleem mee zat.
Verder heb ik niks in de software of instellingen aangepast sinds de prints er goed uitkwamen.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan controleren/ moet aanpassen om de kwaliteit van mijn prints weer terug op niveau te krijgen?
Zie bijgaande foto voor het huidige resultaat van de prints.
Afbeelding

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#2

Bericht door Hardy »

Moeilijk te zeggen zo, lijkt mij under-extrusion, maar ik kan niet zien hoe het op het bed gezeten heeft, wanneer je niets aan de software instellingen veranderd hebt zal je toch ergen opnieuw een verstopping hebben, of je hebt de Extruder niet goed in elkaar zitten.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 47
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#3

Bericht door Frits »

Misschien kun je een nieuwe nozzle monteren, hij kan beschadigd of gedeeltelijk verstopt zijn.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Welkom Vincent,

Als de printer het voor het schoonmaken goed deed en daarna niet meer dan weet je waar het probleem vandaan komt.
Ik denk dat je na de schoonmaak alles (hardware) weer opnieuw moet afstellen.
Van extruder tot aan printbedhoogte.
Laatst gewijzigd door 3DWim op 10/04/23, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
vincent_1803
Berichten: 7
Lid geworden op: 08/04/23, 09:35
Netherlands

#5

Bericht door vincent_1803 »

Het schoonmaken van de printer heb ik gedaan om te kijken of het probleem daarmee opgelost was, maar het probleem bleef hierbij hetzelfde. Nu heb ik de nozzle er verder ook af gehaald en deze is inderdaad helemaal verstopt en verklaart het probleem.
Zelf vind ik dit probleem al aardig snel aangezien de nozzle nog geen 200meter fillament geprint heeft.
Ik gebruik de nozzle: Bondtech MK8 CHT Coated Nozzle.
Is dit een normale levensduur of is dit al erg snel?
Welke nozzle's zouden jullie adviseren om te gebruiken? en hoe kan ik dit het beste voorkomen in de toekomst, buitenom na elke print de buitenkant van de nozzle schoon te maken?
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#6

Bericht door Wim62 »

Meestal als een nozzle verstopt raakt ligt het aan de temperatuur en of het terugtrekken van het filament tijdens het printen .
Ik zelf hebt gewoon goedkope nozzle van alia expres , En ik kan mij niet herinneren wanneer ik een verstopte nozzle hebt gehad .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#7

Bericht door Hardy »

vincent_1803 schreef: 09/04/23, 11:55 Is dit een normale levensduur of is dit al erg snel?
Bij standaard materiaal (PLA,PETG,ABS en dergelijke) slijt de nozzle bijna niet, verstopping onsttaat vaak bij materiaal wissel, dus b,v, van PLA naar ABS of PETG, wanneer je terug wissel van een filament met een hogere print temperatuur naar weer een lagere dan toch eerst dit materiaal met de hoge temperatuur met de hand erdoor duwen en daarna de temperatuur verlagen, maar ook wanneer je hetzelfde materiaal wisselt, altijd nog even het materiaal (met hete nozzle) eerst met de hand verder doorduwen en dan pas met hogere snelheid terug trekken.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#8

Bericht door Wim62 »

Als het filament al door de nozzle heen is gegaan en je ziet het ingevoerde filament uit de nozzle komen in een mooi recht straaltje is er niets aan de hand en kun je gewoon gaan printen , mits je alles goed ingesteld hebt .
Dat is mijn ervaring .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Als je geen abrasieve materialen gebruik om te printen, dus gewoon PLA, ABS of PetG dan gaat je nozzle (bijna) oneindig lang mee, ook die van Aliexpress. Ik vervang ze weleens preventief omdat ze geen drol kosten en dat gemakkelijker is dan schoonmaken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#10

Bericht door 3DWim »

Elke nozzle die je koud uit je machine haalt ziet er verstopt uit.
Verstoppen doet een nozzle zelden (immers heet en dan smelt alle plastic) maar wat wel kan is dat als er vloeibaar materiaal de andere kant op gaat dus naar de invoerkant. Dat is dan vaak een montage probleem.
De extruder moet achter de hete nozzle eerst druk opbouwen voordat er materiaal uitkomt (nozzle kant). Gat dat dus fout dan stolt het materiaal bij de invoerkant.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast