Ender 3D - runout sensor

waar te plaatsen

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 1 day old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

Ender 3D - runout sensor

#1

Bericht door ksch57 »

Ik heb mezelf getracteerd op een runout sonsor. Heb al heel wat aangebroken rollen liggen en vandaag-of-morgen loop ik het risico dat een restje filament net te klein is voor mijn print.

Ik heb een nagenoeg standaard Ender 3D V2 en ik denk dat het plekje op de foto de meest handige is; zit je niet te pielen bij het invoeren in de feeder en komt het filament ook niet in een rare bocht te zitten.

De sensor die ik heb, heb ik via alibaba gekocht, afmetingen 31x28x13.5 mm, de 2 gaatjes zijn 3.3mm en staan 20 mm uitelkaar.

Wat is jullie ervaring met een runout sensor? wat vinden jullie een handige plaats?

ik heb op thingverse.com ca 150 bestaande ontwerpjes voor runout sensors bekeken, maar niks komt in de richting wat ik in mn hoofd heb. Heeft iemand een goed idee?
Bijlagen
IMG_1571.JPG
IMG_1570.JPG
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik gebruik er nooit eentje. Alhoewel ik er wel een paar heb liggen. Je kunt redelijk inschatten hoeveel filament je nodig hebt in meters en gewicht aan de hand van de gegevens van je slicer. Restjes zijn meestal voor kleine objecten en dan rol ik het even af en meet ik het of het (ruim) voldoende is.

Als je geen goed kant en klaar ontwerp kunt vinden dan zul je zelf achter de tekentafel moeten gaan zitten. Zo vreselijk ingewikkeld kan zo'n houdertje of bevestigingsbeugel niet zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#3

Bericht door Puffeltje »

Een tip:
Als je zelf een houder gaat ontwerpen zorg er dan voor dat er een ruimte tussen je runoutsensor en je extruder is waar je je filament nog kan pakken. Je hebt niets aan een runoutsensor als je het laatste stukje filament wat nog in bowdentube zit niet kan bereiken.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

#4

Bericht door ksch57 »

mn complimenten voor de goede suggesties. Heb via puur geluk exact gevonden wat ik bedoel: https://www.thingiverse.com/thing:4250566

beter goed gejat dan slecht bedacht!
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Netjes! Vergeet niet je topic als opgelost dan te markeren! (Klik op v-tje rechtsboven je laatste bericht)

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten