Nieuw en niks anders dan issues :(

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Nivek
Berichten: 3
Lid geworden op: 07/05/23, 17:00
Netherlands

Nieuw en niks anders dan issues :(

#1

Bericht door Nivek »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Kevin, ik heb een partime eigen bedrijf in de automotive en heb hiervoor (of miss vooral voor m'n zelf) een 3D printer aangeschaft: De creality ender 5 plus.

De ellende begon al met de levering, DHL..... Dus laten we het daar maar niet over hebben.

Machine in elkaar gezet, bed leveling wilde niet. Probleem in de BL touch maar inmiddels opgelost. Daarna 2 / 3 test printjes gedaan en vervolgens door met mijn eigen bouwerk.

Mijn project had wat ondersteuning nodig, en voor het betreffende onderdeel praten we dan over 10 supports. Gek genoeg, begon dat met een klein vormpje, en de "echte" vorm begint vervolgens op de 2e laag. Dus tot 2x toe een support los gekomen met een hoop bende en spaghetti tot gevolg. Tijdens dit is het fillament ook vast komen te zitten overigens, en was het extruder wiel door gesleten op het fillament.

Ik ben nog lerende, maar dit is 1 van de grote vraagtekens die ik heb. Waarom er soms raar gestart word zoals dit. Of een support met laag 1 op de plaat, en het deel zelf start dan op laag 2. In de lucht dus.

Anyway, poging 3 ging goed. Al zat het wel erg vast aan de plaats. Maar goed, learning curve niet waar.


Maar nu, volgende onderdeel. 1e poging mislukt, laag 1 had niet overal goede hechting. Volgens mij was er zelfs nog een poging waar hij te hoog starte na het leggen van de 1e laag support. Maar daarna was hij lekker aan het printen. Paar u verder, denk net geen cm hoog, kwam er geen fillament meer uit. De laatste laag zag er wat rommelig uit maar geen idee wat er gebeurd is. In tegenstelling tot de vorigere keren kon ik het fillament nu wel redelijk makkelijk terug trekken.

Na dat dit gebeurd is, heb ik met geen mogelijkheid meer een succesvolle start kunnen krijgen. Elke keer start hij met de nozzle te hoog en sleept het gesmolte fillament over het bed. Ik heb div. pogingen gedaan om het bed opnieuw te levelen en ik krijg het niet meer goed.

Wat op valt is dat het bed ook niet echt vlak was uit de doos, en nu lijkt het zelfs erger. Ik werk met een 0.2mm voelermaat, en het resultaat na aux leveling is dat het bed (op het oog) schuin af loopt van links naar recht wat ik met geen mogelijkheid goed krijg. Dit is ook terug te zien in auto leveling. Dit zijn de laatste waardes na meerdere pogingen:

-6.374 | -3.212 | -0.324 | 2.425
-5.412 | 0.000 | 1.537 | 4.487
-5.412 | -1.487 | 2.475 | 6.512
-6.249 | 1.812 | 3.200 | 8:000

Ik moet nog een hoop leren qua slicer instellingen. Ik gebruik Cura overigens. Maar ik kan me haast niet voorstellingen dat deze problemen uit cura komen en de frustraties lopen hoog op momenteel :(


Eigenlijk kwam ik hier om tzt meer te leren om m'n prints te verbeteren maarja, dan moet ik wel weer kunnen gaan printen haha.

Ohja, ik heb ook de creality box 2.0 gekocht. De printer stopt na 10-15 min met deze aangesloten en dan moet ik via het display op de printer op resume drukken. Ook heb ik gemerkt dat autoleveling er mee kapt. Ook na de laatste update. Gaat perfect hier! :lol:


Hopelijk is alles snel opgelost en kunnen we printen!

-kevin
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Welkom bij de bende. Wat je problemen betreft zou ik de daarvoor bestemde subforums gebruiken. Daar zijn ze voor bedoeld

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#3

Bericht door Banditoz »

Als hij nu wel altijd op dezelfde hoogte begint, al is het te hoog, kun je misschien met babysteps de z verlagen tot hij wel pakt. Er staan genoeg bestandjes op o.a. thingiverse die je kunt gebruiken om je eerste laag te verfijnen. Het handmatig levelen doe ik altijd met een a4tje en dat is minder dan 0,2mm volgens mij. Ik werk zonder abl. Ligt al 3 jaar in de la.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Welkom, als iets "uit de doos" niet werkt dan zou ik eerst contact opnemen met de verkopende partij.
Er bestaat zoiets als garantie.

Verder zou het helpen als je in een apart topic uitlegt wat je wilt printen: zelf ontworpen, ergens gekocht, laat wat screendumps zien van de instellingen etc etc.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 46
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#5

Bericht door Frits »

Je gaat misschien te snel Kevin. Hoe waren de resultaten van die 2/3 test printjes? Heb je de extruder gekalibreerd?
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#6

Bericht door Puffeltje »

De Ender 5+ wordt geleverd met een glasplaat. Om hierop goed te kunnen printen moet de glasplaat goed schoon zijn. Een vingerafdruk kan al voldoende zijn om je eerste laag te laten mislukken, of nog erger, de hechting niet correct te hebben en op een later tijdstip je onderwerp van je plaat te wippen. Je glasplaat in een sopje goed schoonmaken kan ik je aanraden.

Het is een bekend feit dat de meeste printers zo uit de doos niet goed printen maar eerst goed ingesteld moeten worden, zowel qua constructie, calibraties (extruder), maar ook slicerinstellingen. Kortom: vele plekken waar het fout kan gaan. Ook je merk filament kan een oorzaak van je problemen zijn.

Al met al: welkom op het forum, maar gaarne voor je problemen aparte topics openen in de juiste subforums. Er zijn volgens mij voldoende mensen met Ender 5+ ervaringen om je te helpen.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#7

Bericht door Banditoz »

Belangrijk is ook dat je het meegeleverde filament meestal niet moet gebruiken. Die is vaak van mindere kwaliteit. Dit was bij mijn ender 5 pro ook het geval. Ander filament en meteen wel fatsoenlijke hechting.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#8

Bericht door Lourens »

Hallo Kevin,
Welkom hier!

Ik heb zelf mijn (beetje aangepaste) Ender 5+ net verkocht.
Maar ik heb er wel wat ervaring mee.

Als ik lees dat je bed van link naar rechts afloopt (of oploopt) moet ik altijd meteen denken aan de 2 afzonderlijke z-motoren die door slechts èèn driver worden aangestuurd.
Dat betekent dat de motoren tegelijk aangestuurd worden, en dan precies evenveel omwentelingen (of een deel daarvan) maken.
Dat wil zeggen: als de printer "aan" staat, én de motoren spanning krijgen.
Als de printer "uit" staat, of de drivers zijn 'disabled', kunnen deze motoren onafhankelijk van elkaar bewegen.
Wij hebben hier in huis een paar katten die het erg leuk vinden om van alles te onderzoeken, en dus ook wel eens op het printbed gaan zitten.
Gevolg dat de synchronisatie tussen de beide z-motoren heel regelmatig verdwenen was.
Het makkelijkste om dit te voorkomen is een gesloten timingbelt met de juiste pulley's tussen de 2 z-assen te plaatsen.
Zoiets dus: https://www.123-3d.nl/123-3D-GT2-timing ... t3046.html
Ik weet niet of dit de juiste lengte is, maar dat moet je dan eerst opmeten.
Een keer geplaatst én goed afgesteld weet je dan zeker dat de beide z-assen gesynchroniseerd blijven.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#9

Bericht door PrintEngineer »

3D printen en legio frustraties oplopen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de jaren dat ik mij met deze hobby bezig hield is er nooit iemand voorbij gekomen die het vanuit de doos meteen lekker had draaien. Want in het begin weet je heel vaak niet precies wat je moet afstellen om dingen te verbeteren. Door domweg te beginnen en uit te proberen krijg je de techniek steeds beter onder de knie. Als ik nu zelf weer zou beginnen met printen durf ik hardop te zeggen dat de eerste prints direct in de prullenbak zullen verdwijnen. Het dus een kwestie van beginnen en blijven doen om de handigheid te krijgen / te behouden
Nivek
Berichten: 3
Lid geworden op: 07/05/23, 17:00
Netherlands

#10

Bericht door Nivek »

Bedankt voor het ontvangst!

Ik moest vooral even m'n frustraties kwijt, detail werk komt later :lol:

Inmiddels heb ik contact gehad met de leverancier van de printer en de creality box. Er word gedacht dat de box niet goed is dus waarschijnlijk krijg ik een ander toegestuurd.

Ook heb ik wat controle punten gekregen voor de printer, en daarbij het advies om de printer af te stellen met een enkel papiertje, in plaats van een dubbele / 0.2mm. Hierna heb ik in ieder geval weer een print kunnen doen en momenteel loopt de 2e. Dit spul wil ik er door hebben en dan kijk ik later wel naar het detail werk en zal binnenkort ook wel wat vragen stellen in de juiste sub forums.

Ik had overigens ook niet de verwachting dat ik een a-kwaliteit print rechtstreeks uit de doos zou hebben. Daarvoor zijn simpelweg te veel variabelen en te veel om te leren. Maar wanneer je het boekje volgt betreft basis afstelling / bed leveling dan is er wel een verwachting dat je kunt gaan printen. Een niet werkende BL touch of te hoog starten met printen vanuit het niets was neit iets wat binnen de verwachtingen viel.

Heel eerlijk, het project waar ik mee bezig ben loopt inmiddels dusdanig uit dat m'n geduld al op was voor ik begon met de 3d printer. Hierdoor vind ik kwaliteit op dit moment nog niet zo belangrijk, maar loopt ook de frustratie snel :lol:


@Lourens , geen slecht idee, hier ga ik eens naar kijken

@Banditoz , die heb ik vooral gebruikt voor de test prints. Viel me eigenlijk nog niks tegen. Ik heb nu fillament van 123 3D, maar zo ver mijn ervaring nu gaat heb ik hier nog lichte twijfels over dus ga zeker nog wat anders proberen.

@Frits de 1e weet ik niet meer, de 2e en 3e op zich niet slecht. Enkel optische afwijkingen, "blobs" of hoe je ze noemen wilt. Daarna met 123 3D fillament was (denk ik) vooral de laag opbouw van de support het probleem waardoor dit los kwam en ellende veroorzaakte.


Voor nu kan ik iig weer verder! :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten