ombouw naar linear rail

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

ombouw naar linear rail

#1

Bericht door Puffeltje »

Ik ga mijn Ender 5+ ombouwen van wielen naar linear rail. Niet echt een complete zelfbouwprinter maar komt qua subforum het beste in de buurt.

De rail met wagens is vanaf fabriek volgens mij in de olie gezet. Kan ik dat zo monteren, of moet ik eerst nog de rail en wagens behandelen? Zo ja, wat moet er gedaan worden, en hoe moet het gedaan worden.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Hoi @Puffeltje. Toch even je bericht verplaatst. De Ender 5 is een standaard model, dus dit betreft eigenlijk een gewone upgrade van een fdm printer. Dus het hoort daar thuis. Het zelfbouw forum is echt voor printers die van 0 worden zelf gebouwd (zoals Big Red van 1 van de leden).

Nu, on topic. Ik ga binnenkort net hetzelfde doen met de mijne. Ik heb een pakket besteld bij TinyMachines3D, en de geleiders daar zitten in plastic met een olie vloeistof om alles letterlijk gesmeerd te houden tijdens stockage van de rails. De instructies die ik iig heb zeggen dat voor het plaatsen ervan de rails moeten afgedroogd worden zodat de vet/olie resten worden verwijderd, en voor installatie geef je dan enkel olie aan de kleine 'transport' module van de geleider.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#3

Bericht door MaestroLmpio »

Ik heb er ook op mijn E5+ staan, gekocht op AliXpress. kwaliteit is veel beter dan enkele jaren geleden, toen moest ik de karretjes demonteren, wassen in ontvetter omdat er schroot mee tussenzat en niet ronde balletjes. Van de nieuwe heb ik uit nieuwsgierigheid een karretje gedemonteerd en dat zag er perfect uit, zonder vervuiling en mooi ronde lagerballetjes. Normaal gezien idd even met een doek erover en klaar is kees.


Afbeelding
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 202
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#4

Bericht door Hardy »

Ik heb bij mijn eigen zelfbouw printers de karretjes er afgehaald en volledig ontvet met wasbenzine, daarna gewoon kogellager vet erin, olie is veel te dun, zit er alleen maar in als conserveringsmiddel tegen roest, ik heb alle kogeltjes eruit gehaald en na ontvetten afgedroogd met keukenrol papier daarna nieuw vet in de kogel geleide groeven en de kogeltjes er één voor één er weer in geplaatst, alles loop nu gewoon erg goed.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#5

Bericht door Lourens »

De meningen over wel of niet behandelen/smeren zijn nogal verdeeld.
Maar ik ben het hier helemaal met Hardy eens.
Als ik er ook op ga googlen, kom ik meer reacties tegen die zeggen van wél smeren als reacties die vinden dat het niet nodig is.
Zelf smeren kan sowieso geen kwaad.

Nog wel een tip daarbij,
Wagentjes en rails worden blijkbaar bij elkaar gezocht.
Als je dus zelf gaat smeren, haal dan niet alle wagentjes tegelijk van de rails, maar behandel de rails stuk voor stuk.
Eerst een helemaal weer (gesmeerd) in elkaar zetten voordat je de volgende gaat demonteren.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 202
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

Lourens schreef: 25/05/23, 19:06 Wagentjes en rails worden blijkbaar bij elkaar gezocht.
Gaat alleen op bij de goedkope Chinese rails, de dure Hi-win zijn wel onderling te wisselen, maar ik heb zelf ook gewoon die goedkopere en dan is het inderdaad even uitkijken dat je ze niet verwisseld, maar je merkt het wel direct dat het dan minder goed loopt, de kogeltjes zijn overigens wel allemaal hetzelfde..
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#7

Bericht door Banditoz »

Voor diegene die linear rails al gebruiken, is het wel een vebetering in de printresultaten of is dat niet heel duidelijk? Zit er zelf ook al een tijdje over te twijfelen voor mijn ender 5 pro maar hij print al best netjes vind ik zelf dus dan zou het meer gaan omdat het kan en niet omdat het moet.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

Bedankt voor alle terugmeldingen.

Als ik straks ga ombouwen ga ik ze dan maar in zijn geheel demonteren, schoonmaken, opnieuw smeren en in elkaar zetten. Wel meer werk maar dat hoort bij de hobby.

En wat betreft de reden: mijn printer print ook goed maar ik wil sneller. Dat gaan de standaard Ender wieltjes op den duur niet redden, dus dan maar een radicale ombouw naar Mercury One.1
De onderbouw voor de elektronica is op een paar din-klemmen na zo goed als geprint. Hierna dit daadwerkelijk omzetten van de oude elektronicabehuizing naar de nieuwe behuizing.
De wagen voor de printkop heb ik met veel vallen en opstaan weten te printen in ASA (zonder afgesloten printer maar met tochtschermpjes). Nu de grotere objecten zoals motorbevestigingen, en dan kan de ombouw helemaal los gaan! Heb er zin in.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten