Maatvoering ontwerpen in klipper

Maatvoering ontwerpen in klipper

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

Maatvoering ontwerpen in klipper

#1

Bericht door Hardy »

Ik heb een probleem/vraag over mijn CoreXY printer waarom de maatvoering van mijn geprinte ontwerpen niet helemaal kloppen, in Marlin pas je dat gewoon aan in steps/mm, maar in Klipper doe je dat met de rotation_distance, daar word eenvoudig het aantal tanden van de sprocket op de motor, de pitch van de riem en de microsteps ingesteld, bij een standaard motor met 20 tanden en GT2 riem zou dat op 40 ingesteld moeten worden, maar dan heb ik een afwijking van +/- 0,4mm op alle prints, wanneer ik dat die afwijking ga corrigeren door de X/Y rotation_distance aan te passen, dan kan ik het b.v. een kubus van 100x100 wel goed krijgen, maar klopt het bij ander maten helemaal niet meer, dus blijkbaar is dat geen optie, ik kan ook verder op internet niets specifieks hierover vinden, wel diverse test objecten, maar daar kom ik niet verder mee, ook heb ik de riemen met diverse spanningen geprobeerd, maar zonder merkbaar verschil.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#2

Bericht door MaestroLmpio »

Wijkt het alleen af bij het printen van vb een vierkant? Is een cylinder wel goed van maat?
Misschien een combinatie van hoge acceleratie en corner velocity?
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#3

Bericht door Hardy »

Dat kan het misschien wel zijn, dat ga ik morgen is even veranderen, acceleratie staat inderdaad wel hoog ingesteld.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#4

Bericht door Hardy »

Heeft allemaal niet echt geholpen, ik denk dat ik in de slicer gewoon de horizontale uitbreiding maar iets in de min instel.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#5

Bericht door Lourens »

Je schrijft dat het altijd +/- 0,4 mm is.
Dat is dus ongeacht de afmetingen van het geprinte object?
Dan denk ik dat je het inderdaad moet zoeken in de hok van een vaste instelling in je slicer.

Met een nozzle van 0,4 mm, zal de lijn vanuit het midden aan beide kanten 0,2mm uitsteken.

Let met deze aanpassing wel weer op als je met kleine toleranties werkt.
De afmetingen van een eventuele sparing worden hier ook door beïnvloed.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

Lourens schreef: 24/06/23, 10:26 Dat is dus ongeacht de afmetingen van het geprinte object?
Ja, en voor uitsparingen is er ook nog wel weer een extra aanpassing in de slicer te maken, ik ga het zien, het is mij nu iets te warm op mijn zolder😁
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#7

Bericht door Puffeltje »

Lourens schreef: 24/06/23, 10:26 Met een nozzle van 0,4 mm, zal de lijn vanuit het midden aan beide kanten 0,2mm uitsteken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De slicer weet dat als de lijndikte 0,4 mm is hij de buitenwand op 0,2 mm vanaf de gewenste buitenwand moet printen. De slicer houdt hier doorgaands gewoon rekening mee.
De horizontale correctie hanteer ik alleen als ik bijvoorbeeld 2 items precies in elkaar moet passen maar de ontwerper geen rekening heeft gehouden met een tolerantie. In mijn eigen ontwerpen houdt ik in dit soort gevallen wel een tolerantie aan zodat ik daar geen horizontale correctie hoef toe te passen.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast