Geluid Bambu Lab P1Pen P1S

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard_3D
Berichten: 11
Lid geworden op: 10/04/23, 08:41
Netherlands

Geluid Bambu Lab P1Pen P1S

#1

Bericht door Richard_3D »

Maken de P1P en de P1S veel geluid tijdens het printen?
Ik woon namelijk in een appartement op 4 hoog, de printer zou in een kamer naast de woonkamer komen te staan zou dat kunnen of maken de printers zoveel geluid dat het storend zou kunnen zijn?

MvG
Richard Tisseur-Phetkao
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#2

Bericht door Barbara »

Hallo Richard,
Geluidsoverlast heb je in veel gradaties en is een zeer persoonlijk gegeven.
In een appartement denk ik hebben mensen vooral last van geluiden die door muren en vloeren worden doorgegeven.
Hoe goed is het gebouw geïsoleerd?
Wat hoor je in een normale situatie van jouw buren?
Als je de wasmachine van de buren hoort, of goed kunt horen dat er iemand boven je hoofd loopt, is de kans groot dat de vloeren niet goed geluidsgeïsoleerd zijn.

Dan is er het 3D-printen. Zo'n machine zal, ongeacht het merk, model of type (behalve resinprinters) altijd staan te trillen.
Om geluidsoverlast te vermijden is het zaak om goed aan demping te doen. Daarover is veel op internet te vinden.

Zelf kan ik een Ender 3 en een Bambu Lab P1P alleen in de ruimte waarin ze staan vergelijken. Mijn huis is zeer goed geluidsgeïsoleerd en hoor ik nergens iets, anders dan eventueel de ventilatoren als ik de deur open laat staan.

De P1P is er wel om bekend om bij de hogere snelheden veel te trillen en te schudden. Dat krijg je bij deze printsnelheden nu eenmaal gauw, ook bij andere apparaten. Hij is dan inderdaad een stuk 'luider' dan de Ender 3 op snelheid 70 mm/s. Maar op het moment dat je de snelheid naar beneden haalt (100 mm/s), vind ik de P1P een stuk stiller dan de Ender 3.

Een paar tips:
- zet de machine NIET in de buurt van een muur die je deelt met je buren
- zet de machine zo ver mogelijk van de slaapkamer(s) van je buren
- print op maatschappelijk aanvaardbare tijden
- doe je best om het trillen zoveel mogelijk te dempen

Koop misschien eerst een goedkopere machine, om te testen of buren gaan klagen, voordat je door schade en schande een dure machine weer van de hand moet doen.

Het is goed van je dat je hierover nadenkt voordat je een 3d-printer aanschaft. Niets is vervelender dan ergernis van je buren.

Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Wim62
Berichten: 350
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Je zou hem in een geluidsstille kast kunnen zetten .
Dat heeft PrintEngineer ook gedaan , alleen weet ik niet of die info op dit forum staat of op het oude nl forum .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 219
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#4

Bericht door PrintEngineer »

Die informatie stond op het oude forum en is dus verloren gegaan
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 588
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Misschien help dit. Korte Google zoektocht op 'p1p silent mode'
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#6

Bericht door Barbara »

@Ch3vr0n en anderen
Silent mode op de p1p (en de x1, x1c en p1s) is niets anders dan een verlaging van de printsnelheid.
Je hebt:
Ludricous - maximaal, 500mm/s (0.4 nozzle) en dat maakt echt een kl...re herrie, met schudden en trillen en de hele bubs.
Sport - ?
Standard - 200 mm/s, lekker snel, beetje herrie, maar mijn Ikea Laks tafelconstructie kan het goed hebben
Silent - 100 mm/s, dat is inderdaad stil, in ieder geval stiller dan mijn Ender 3
Deze namen zijn te vinden in het menu op het scherm van de printer zelf.
De snelheden zijn door mijzelf gededuceerd uit de gegevens die ik heb.

Dus de silent mode is niet iets wat je de hele tijd aan hebt willen staan. Daarvoor koop je niet een supersnelle printer lijkt me.
Via de slicer kun je de snelheid handmatig veranderen, dat neemt de machine volgens mij wel over.

@Wim62
Volgens mij houdt een geluidsdichte kast alleen het geluid dat de printer zelf maakt, zoals ventilatorgeluiden en zo tegen. Maar dan zul je nog steeds iets aan demping van de machine moeten doen om de trillingen die de machine maakt niet over te dragen aan de vloer en muren.
Zo'n kast is in mijn ogen alleen handig als je zelf of huisgenoten overgevoelig zijn voor dit soort geluid.
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Gebruikersavatar
Richard_3D
Berichten: 11
Lid geworden op: 10/04/23, 08:41
Netherlands

#7

Bericht door Richard_3D »

MMMMMMM, de printers maken dus best nog wel wat geluid, hier moet ik dus nog wel even over nadenken voordat ik een beslissing neem.
In ieder geval dank voor jullie reacties's.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 489
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

Er zijn zat andere printers die weinig geluid maken. Belangrijk is een silent board, maar dat is tegenwoordig al aardig standaard. Nee, je kunt daar geen 200+ mm/s mee printen. Maar kwaliteit hangt ook samen met snelheid. Mij stoort het niet en als ik wil is 100 mm/sec haalbaar. En 16 kleuren klinkt prachtig, maar gebruik je in de praktijk niet zo veel als je misschien denkt. Daarbij heeft het printen met meer kleuren ook aardig wat minpunten zoals traagheid en materiaalverlies. Ik mis het niet.

En heel mooi zo'n printer waarin alle techniek kennelijk zit verwerkt om niks meer fout te kunnen doen. Helaas leer je er wel weinig van hoe een 3D-printer werkt. Maar goed, dat is ook niet wat iedereen wil.

Ik kan de printer gewoon laten draaien direct naast de muur van m'n slaapkamer zonder dit dit te horen is. Ik laat hem echter niet onbeheerd en dus ook niet s-nachts draaien. Zoals al gesuggereerd zou je eerst eens met een goedkopere machine kunnen beginnen om ervaring op te doen. Je kunt van te voren al redelijk wat onderzoek doen om te kijken wat je van het geluidsniveau mag verwachten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 350
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#9

Bericht door Wim62 »

Barbara schreef: 30/07/23, 23:38
@Wim62
Volgens mij houdt een geluidsdichte kast alleen het geluid dat de printer zelf maakt, zoals ventilatorgeluiden en zo tegen. Maar dan zul je nog steeds iets aan demping van de machine moeten doen om de trillingen die de machine maakt niet over te dragen aan de vloer en muren.
Als een printer zoveel trillingen geeft dat het door muren en vloeren gaat , dan is er iets niet goed met de printer .
Ik hebt hier een omgebouwde Anet A6 staan in mijn man cave , en als die staat te printen op 100mm/sec en ik doe de deur van die kamer dicht dan hoor ik hem niet in een andere kamer .
Je moet gewoon zorgen dat er goede voetjes eronder zitten .
En het enigste wat je hoort trillen in huis is het centrifugeren van de wasmachine .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Banditoz
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#10

Bericht door Banditoz »

Ik heb mijn printers gewoon in de huiskamer staan en tijdens printen is het grootste geluid wat ik hoor de ventilatoren. Die van de voeding hoor ik het meeste dus die wil ik nog een keer aanpassen maar ik kan gewoon tv kijken tijdens het printen. Als ik op normale snelheden print prima te doen dus. Sneller printen = meer geluid bij elke printer.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten