Ender3 V2 print problemen

printen loopt mis halverwege, extrudes maakt geluid

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 6 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
syndias
Berichten: 3
Lid geworden op: 05/10/23, 17:13
Belgium

Ender3 V2 print problemen

#1

Bericht door syndias »

Hoi allemaal, m'n eerste post hier.

tl;dr: m'n print loopt goed tot ongeveer halverwege. Dan begint de extrudes plots geluid te maken (heel luide retraction), hechten de lagen niet meer en is er een duidelijke verschuiving van het print model te zien. Onderaan deze post 2 filmpjes over het probleem.

---

Een tijd geleden kreeg ik de vraag van iemand of ik een 3D printer kon repareren. Ik had geen idee, maar het kwam er op neer dat als ik hem gerepareerd kreeg, ik de printer mocht hebben. Het bleek een Ender3 V2 te zijn, en repareren bleek goed mee te vallen. Een kabeltje vervangen, ander kabeltje in de juiste poort steken en een derde goed vastzetten, en hij werkte als nieuw (voor zover ik weet, was de eerste 3D printer waar ik ooit mee in contact kwam).
Gedurende 2 maanden heb ik mezelf goed geamuseerd met 3D printen. Alles liep vlot, zowel via de usb-poort als via een sd-kaartje. Daarna heb ik een raspberry pi gebruikt om een Octopi te installeren, en ook dat werkte feilloos. Ik was dan toch op dreef, dus besloot ik een BL Touch module te installeren. Ook dat heeft meerdere weken goed gewerkt.

Op een gegeven moment merkte ik dat de motor (creality 42-40) van de extruder geen kik meer gaf. De vorige eigenaar had er echter nog een andere motor bij gegeven, dus heb ik de dooie motor gewisseld voor de extra, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat minimale cable management te doen. Een week later begon de printer vreemd te doen:

- de print start zonder problemen
- halverwege hoor je de extruder 'knallen'
- vanaf dan willen de lagen niet meer goed hechten en is er een duidelijke 'verschuiving' zichtbaar

Dit zijn de huidige modificaties op de printer:
- marlin firmware geinstalleerd
- BL Touch geinstalleerd
- OctoPi geintegreerd

Dit heb ik gedaan om te proberen het probleem te identificeren:
- printen via PC of SD kaart ipv OctoPi (zelfde probleem)
- andere filamentrol gebruikt (zelfde probleem)
- slicer instellingen gereset naar default (zelfde probleem)
- andere slicer software proberen (zelfde probleem)
- andere prints die voordien zeker hebben gewerkt opnieuw proberen printen (zelfde probleem)

Dingen die ik heb bedacht, maar nog niet probeerde (omdat wat meer werk kosten, of waar ik het raar van zou vinden dat dat de oorzaak zou zijn):
- default firmware terugzetten (en dus ook de default hoogte sensor terug installeren)

Ik wordt een beetje wanhopig. Ik zat midden in een groot project waarin ik allerlei kleine stukken moest 3D printen, en nu ligt dit al weken stil :-(

Heeft iemand hier ervaring mee? Ideeën hoe ik dit kan oplossen?

---

video retraction geluid:


video hechtingsproblemen:
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Dit lijkt erop dat de extruder gekalibreerd moet worden .
Of de nozzle is gedeeltelijk verstopt .
Temperatuur van de nozzle te laag .
Tandwieltjes extruder volgelopen en of versleten .
Zo zijn er nog wel een aantal dingen wat de oorzaak kan zijn .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Banditoz
Berichten: 134
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#3

Bericht door Banditoz »

Eens met Wim. Verstopte nozzle gebeurd vaker en ik weet niet of de ender 3 v2 nog een plastic extruder heeft. Dan zou ik daar meteen een metalen voor in de plaats zetten. De plastic versie op mijn ender 3 pro heb ik na 2 weken vervangen omdat deze al ingesleten was. De metalen versie doet het nu al 3 jaar probleemloos.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#4

Bericht door MaestroLmpio »

Wat meest voorkomt bij Creality printers is dat na een tijd intens gebruik de koppeling van de teflon begint mee te geven door het herhaaldelijk doorduwen/terugtrekken. De teflon gaat hierdoor beginnen bewegen en zo kan er filament ophopen tussen nozzle en teflon, met verstopping en tikkende extruders als resultaat.

Onderstaande video legt dit probleem uit en met een eenvoudige fix is dit probleem opgelost.

Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
syndias
Berichten: 3
Lid geworden op: 05/10/23, 17:13
Belgium

#5

Bericht door syndias »

ok, zalig! Veel nieuwe dingen om te proberen. Dus eerst nieuwe nozzle kopen en proberen. Ik laat weten hoe het lukt!
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 199
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Gezien het tikken loopt de doorvoer van het filament niet goed. Verder lijken de randen van de print rafelig en is het totale beeld niet wat het kan zijn. Dus zou ik zeggen controleer stelselmatig alle extruder onderdelen en dan vind je het probleem vanzelf. Een aantal nuttige tips zijn hier al gegeven. Het vervangen van de extruder onderdelen is echt niet moeilijk, maar doe het wel met de nodige zorg en aandacht
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#7

Bericht door Puffeltje »

kleine vraag: nadat je print is vastgelopen, kan je daarna de printer weer opnieuw starten en filament doorvoeren door je printer (uiteraard na verhitting van je printkop) zonder dat je de printkop uit elkaar hoeft te halen? Dan zou het ook heatcreep kunnen zijn. Meestal veroorzaakt door een verslechterende ventilator. De ventilatoren van de creality zijn niet de allerbeste. Je zou deze ventilator (aan de voorkant van de printkop) kunnen vervangen.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
syndias
Berichten: 3
Lid geworden op: 05/10/23, 17:13
Belgium

#8

Bericht door syndias »

@Puffeltje dat zou ook wel kunnen. De ventilator maakt soms een heel high-pitch geluid (alsof hij ergens tegenaan komt, maar dat heb ik al verschillende keren nagekeken). Dus ik zal dat als tweede proberen! Thx :-)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten