PETG probleem

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

PETG probleem

#1

Bericht door Hardy »

Ik gebruik hoofdzakelijk met PETG en bevalt eigenlijk uitstekend, maar bij het printen ven een object waarvan de toplayer wat groter is krig ik de infill stuktuur te zien, in eerste instantie dacht ik dat de print temperatuur te hoog zou zijn, maar daar heb ik behoorlijk mee gespeelt zonder resultaat, tijdens het printen van de toplagen zie ik dat de infill slecht overbrugt wordt, dus er er blijven gaatjes over die bij de volgende lagen steeds verder dicht geprint worden, maar aan het eind blijven hierdoor kleine lucht bobbeltjes over, ik vind raar dat dit alleen bij grotere vlakken optreed, zie voorbeeld, alles is mooi glad (bij dit strijklicht lijkt het wat minder) p[ dehet grote lange vlak na.
Wie weet er misschien wat hier gebeurt.
z-bed-2.jpg
z-bed-1.jpg
Laatst gewijzigd door Hardy op 19/11/23, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#2

Bericht door Banditoz »

Heb je de toplayers misschien op maar 1 laag staan?
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#3

Bericht door Hardy »

Banditoz schreef: 19/11/23, 14:20 Heb je de toplayers misschien op maar 1 laag staan?
Nee, dat snap ik dat dat niet kan, ik heb het ook over meerder toplagen, ik gebruik voor dit soort objecten meestal 6 lagen. het lijkt er op dat in de infill openingen hete lucht ontstaat die het zachte filament daar omhoog drukt, ik heb vandaag hiervoor een nieuwe rol filament gebruikt, dus vocht kan ook niet het probleem zijn.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Dat heet pillowing. Je ziet dat vaker bij ABS prints. Zoek er er maar eens op. Is op het NL forum vaker aan de orde geweest.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 331
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#5

Bericht door Wim62 »

Misschien helpt het als je de bovenlaag strijkt .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Nee dat helpt niet, kijk maar eens bij de zoekresultaten van 3D printing pillowing.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#7

Bericht door Hardy »

Rob52 schreef: 19/11/23, 15:10 Dat heet pillowing. Je ziet dat vaker bij ABS prints. Zoek er er maar eens op. Is op het NL forum vaker aan de orde geweest.
Ok, ga ik naar opzoek, maar waarom alleen op grote vlakken, het infill is toch overal hetzelfde?

Toegevoegd in 6 minuten 36 secondes:
Gevonden !!, zou een koeling probleem kunnen zijn, ik heb de fans op 50% staan, dat zou voldoende moeten zijn voor PETG, toch begrijp ik nog steeds niet waarom alleen op grote vlakken, juist daar heeft het filament per printbaan meer tijd om af te koelen
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#8

Bericht door Hardy »

Ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen helaas, alle mogelijkheden die o.a. op internet worden aangevoerd heb ik geprobeerd, maar dat pillowing? blijft bestaan, maar nogmaals, alleen bij grotere vlakken, bij de meeste prints heb ik geen last, die zijn zelfs gewoon erg mooi.
Overigens bij PLA heb ik helemaal geen last hiervan.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten