Richtlijnen voor professionele verkoop feedback

Heb je een opmerking rond het beheer van het forum, suggesties, of aankondigingen of wil je gewoon je ongezouten mening kwijt? Dan kan je dat hier doen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

Richtlijnen voor professionele verkoop feedback

#1

Bericht door Ch3vr0n »

Na het gedoe rond een recente verkoop (waarbij ik geen gebruikersnamen ga noemen om geen problemen te zoeken, diegene die hebben deelgenomen aan de discussie weten wel welke ik bedoel), wordt hierbij zoals beloofd een feedback topic geopend om jullie mening of ideëen hierrond te weten te komen.

Persoonlijk heb ik na dat de beide topics (op z'n verzoek) werden verwijderd, wel een bericht gestuurd omdat ik voor de vermeldde prijzen wel de gok wou wagen. Daaruit is 1 iets naar voor gekomen wat voor professionele aanbieders verplicht zal zijn. Het vermelden van een minimum afname. Op mijn bericht kreeg ik namelijk naast de nodige filament lijst ook vermeld dat de minimum afname 150kg was (en dat was al verlaagd van 450kg normaal). Dit aan 10€/kg is 1500€ en das niet iets wat de gewone hobbyist hier zomaar kan neerleggen.

Daarnaast heb ik ook zitten nadenken om de beschrijving van het forum " Websites en webwinkels " aan te passen dat het duidelijk is dat dat forum niet de plek is om een professionele verkoop aan te te bieden, het forum "Te koop: Vraag en Aanbod" te hernoemen naar "Te koop: Vraag en aanbod (particulier/privé aanbieder)" en een 2e forum "Te koop: Vraag en Aanbod (professionele aanbieder" te openen. Dit zodat het duidelijk is of men bij een privé persoon of firma zou aankopen, en er aparte richtlijnen mogelijk zijn.

Voor professionele aanbieders zou ik in 1e instantie beginnen met volgende zaken te verplichten:

- Firma naam
- Korte beschrijving firma
- Hoe lang actief in de sector
- Reden van verkoop
- Doelplubliek afnemers
- Minimum afname
- Betalend forum gedeelte. Dit om "advertisen collect & run" berichten te weren. Een donatie aan het forum vooraleer de advertentie wordt goedgekeurd zou verplicht zijn. Zo zou voor een stuk een deel van het geld dat potentiëel hun kant uit komt terugvloeien naar het forum om het te financieren. En gaat NIET automatisch recht geven op een vermelding in de header bovenaan (zoals 3Dsupplies.be).

Het particuliere vraag en aanbod forum blijft natuurlijk gratis.

Mis ik iets? Hebben jullie ideëen? Ik hoor het graag.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Nu maar hopen dat een verkopende partij dit ook leest :lol:
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 199
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#3

Bericht door PrintEngineer »

Het is dat we geld nodig hebben om dit forum online te houden. Anders zou ik zeggen houd de commercie zover mogelijk bij het forum vandaan. Mijn ervaring is, zo gauw er geld in het spel is trekt de commerciële aanbieder altijd aan het langste eind en kiest altijd voor het eigen belang. Vrijwillig en commercieel samenvoegen is een giftig mengsel. En dat heb ik aan den lijve ondervonden
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

PrintEngineer schreef: 07/01/24, 17:34 Het is dat we geld nodig hebben om dit forum online te houden.
Nope. Zoals in het begin gezegd, alles draait in eigen beheer. Eigen server met full admin access, eigen domeinnaam registratie, ... Het online houden van dit nog relatief kleine forum kost me geen cent. De server wordt betaald door mijn bijberoep activiteiten als webhoster/domein registrar. Tenzij het forum zodanig groeit (en dan spreek ik niet alleen qua gebruikers, maar ook bestandsgrootte door honderden/duizenden fotos's) dat een aparte server nodig is kan die lekker kosteloos op de main server blijven draaien. De domein registratie kost voor .eu van €6 per jaar neem ik wel op me. Als iemand 6€ of meer doneert is de kost van het domein eral weer uit. De rest is een bonus en kan dan voor andere doeleinden dienen (zoals plugin ontwikkeling mocht dat nodig zijn, of ik schaf me er een rolletje filament mee aan...)
PrintEngineer schreef: 07/01/24, 17:34 zo gauw er geld in het spel is trekt de commerciële aanbieder altijd aan het langste eind en kiest altijd voor het eigen belang.
Die vlieger gaat hier de komende tijd niet opgaan. Betalende bijdrage juist om ze te weren ;). Hier krijgt de kleine consument juist voorrang. Een betaald zoekertje zoals op 2ehands.be of marktplaats.nl moet kunnen in het juiste forum zodat het de andere prioritaire inhoud niet verdringt. Ik verzeker jullie ook dat ik geen banners aan de zijkant, of tussen forum topics of reacties gaat plaatsen. Als er iets is dat ik haat dan zijn het wel 3rd party flashy ads waar je zo goed als geen controle over hebt. Dit moet een normaal forum blijven, geen "cashcow" om het op z'n Engels te zeggen, waar geld voorrang heeft.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#5

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 07/01/24, 17:34 Het is dat we geld nodig hebben om dit forum online te houden
Stop alles maar achter een betaal site , dat zullen veel mensen afhaken (zie maar naar Viaplay).
Als ik moet gaan betalen om af en toe hier iets te posten , dan trek ik de stekker eruit .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#6

Bericht door Ch3vr0n »

Daar hoef je zeker niet bang voor te zijn. Het forum is nu, en blijft altijd gratis. Als ik het forum betalend zou moeten maken om nog levensvatbaar te zijn, dan trek ik er nog liever de stekker zelf uit, en dan zal het niet op 1 dag gebeuren zoals met .nl ;)

Het enige dat betalend zou worden is als professionele partijen (zoals die recente ;)) iets willen gaan aanbieden, dat er een bijdrage zou moeten geleverd worden. Geen bijdrage = geen topic goedkeuring = forum blijft clean :) Voor de gewone gebruiker zoals alle leden momenteel (behalve die recente en de enige sponsor bovenaan) verandert er niks.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 476
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Ik denk dat je met het recente geval een uitzondering te pakken hebt. Wanneer je zomaar eventjes bent "vergeten" om een minimum afname van 150 kilo te noemen, dan ben je wel verkeerd bezig. Dat zijn sowieso geen aanbieders die de particulier- of hobbymarkt vertegenwoordigen. Maar om daarom iedere aanbieder meteen over dezelfde kam te scheren lijkt me niet billijk. Er zijn zat zakelijke aanbieders die voor ons interessant kunnen zijn. Als die op een normale manier hier zouden adverteren is daar verder weinig mis mee. Zeker wanneer daar met regelmaat een aardige aanbieding voor het forum tegenover staat. Dat zou bijvoorbeeld 1 van de voorwaarden kunnen zijn.

In het verleden hadden we bijvoorbeeld 3Dwensshop als adverteerder en medeforumlid. Ik heb die in het begin van het huidige forum nog wel benaderd maar Gerben heeft daarop niet gereageerd. Ik koop daar trouwens nog wel regelmatig.

Betaling als verplichting om te mogen adverteren op dit forum als zakelijke aanbieder zal je weinig gegadigden gaan opleveren. Dit forum heeft (bij lange na) nog niet het formaat om belangrijk genoeg te (kunnen) zijn voor een zakelijke aanbieder om er verplicht voor te moeten betalen om te kunnen adverteren. Als je wilt dat het mes aan 2 kanten snijdt zul je de adverteerder ook redelijkerwijs iets te bieden moeten hebben.

Voorwaarden zijn op zich prima maar alleen zolang die voor een ieder aanvaardbaar zijn. Dus verplaats je eenvoudig in de andere partij en kijk dan of je daar zelf nog in geïnteresseerd zou zijn. Dus die voorwaarden niet opstellen vanuit alleen het gezichtspunt van het forum, maar ook van dat van de zakelijke aanbieder.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#8

Bericht door Ch3vr0n »

Betalend was maar een idee maar stond zeker nog geen bedrag op :), maar je hebt ook zeker een punt qua forum omvang. Een goed idee om een aanbieding (coupon code?) voor de leden te vragen! Misschien 3DWensshop nog eens een berichtje sturen ;)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Berichten: 134
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#9

Bericht door Banditoz »

Ik denk dat het niet gek is om te vragen om een kortingactie/code voor forumgebruikers als een bedrijf zoiets plaatst. Dat kost ze alleen wat winst als er ook daadwerkelijk iemand iets besteld met de code. Koopt er niemand kost het ook niemand iets. En de voorwaarden en betrouwbaarheid moeten te controleren zijn denk ik.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten