Mijn eerste ervaringen met klipper

Wil je zelf een printer bouwen, heb je er eentje gebouwd en zit je met een vraag. Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 3 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#11

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Eerste mooie ding dat ik tegenkom tijdens de installatie is dat je meerdere versies van Klipper voor verschillende printers gelijktijdig op je pc kunt installeren. Ik had wel gelezen dat dit in principe ook op een RPI kan, maar dat dit meer voeten in aarde zou hebben.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#12

Bericht door Hardy »

Puffeltje schreef: 26/10/22, 12:49
hij hoeft uiteindelijk niet veel te kunnen
Dit weet ik zo net nog niet: door de RPi of zijn eqivalent worden de berekeningen gedaan en word daarna met simpele(re) opdrachten je printer aangestuurd. De stuurprint in je printer word dus ontlast maar de RPi doet alle berekeningen.
Dat is wel zo maar de PC(netbook) hoeft ook alleen maar klipper uit te voeren, klipper schijnt ook nog gewoon goed op een raspberry zero te werken, maar misschien heb je wel gelijk.
Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar misschien ga ik het toch nog wel eens proberen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#13

Bericht door Rob52 »

Op de video werkt het allemaal tadeloos. Maar zodra ik een printer wil toevoegen gaat het fout, terwijl de printers wel zijn aangesloten en aan staan. Dan maakt deze geen verbinding. Typisch weer een gevalletje van net iets aangepaste software na het maken van de video en de boel werkt niet meer. Dat overkomt me de laatste tijd wel erg vaak. Tijdens het installeren gaat het al eerder anders. Want in de video installeert hij meteen de optie voor een webcam. Die wordt bij mij overgeslagen en staat als optie 10 in het installatiemenu terwijl in de video er maar 9 opties zijn en de webcam is opgenomen in de automatische installatie. Echter bij het activeren van optie 10 krijg je de melding dat die optie (tijdelijk) is geblokkeerd.

In ieder geval nog een hoop uit te zoeken. Of misschien toch maar even via de RPI proberen. Maar het moet ook gewoon op een Linux machine kunnen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#14

Bericht door Hardy »

Eindelijk heb ik vandaag klipper op m'n netbookje geïnstalleerd gekregen, was een hele onderneming, het ding is 32 bits en ondanks verschillende linux distributies kreeg ik het niet aan het draaien, Kiauh wilde helemaal niet, wilde steeds een python versie hoger dan 3.7 hebben terwijl die er gewoon was, toen ben ik maar handmatig gaan installeren, maar ook daar kwam ik steeds weer vast te zitten met commando's die niet herkent werden, nu heb ik vandaag gewoon standaard Debian10 geïnstalleerd en zowaar kon ik met Kiauh de complete installatie uitvoeren met direct ook 2 printers, alles werkt nu.
Alleen input_shaper zal ik met een arduino moeten laten werken, en ik heb ook nog geen USB cameraatje.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#15

Bericht door Rob52 »

Ik was er enthousiast mee begonnen. Maar ik liep telkens tegen zo veel dingen op die niet correspondeerden of vorige versies waren qua uitleg enzovoort enzovoort. Dus ik heb het voorlopig maar zo gelaten. Ik wil het best een keertje voor elkaar krijgen, maar ik had er na een week bijna elke dag meer dan 10 uur mee bezig te zijn geweest even m'n buik van vol.

In de tussentijd is m'n resinprinter onderweg, dus ik heb inmiddels weer iets anders om me druk mee en over te gaan maken.

Maar mooi dat het jou wel is gelukt. Misschien een handleidinkje voor schrijven ;) hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Ik was wel bezig met een 64 bits pc, maar dat maakte niet direct het verschil. En ook ook m'n RPI ding het niet zoals gewenst.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#16

Bericht door Hardy »

Ik ben wel benieuwd hoe het je vergaat met de resin printer, ik denk er soms ook wel eens aan, maar zie eigenlijk geen echte toepassing, ja, misschien voor in de H0 modelbouw, maar daar doe ik op dit moment ook weinig mee en voor de meeste reparatie en gebruik tools heb je de resolutie niet nodig en is FDM meestal ook sterker.
Daarnaast zie ik ook op tegen het gedoe met resin en nabehandelen, ben ik eindelijk van het jarenlang knoeien in mijn doka af en dan hier weer mee beginnen? :mrgreen: ;)
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#17

Bericht door Rob52 »

Het zal mij ook benieuwen. Maar ik denk dat het vanzelf wel komt. Niet alles wat ik maak is ook meteen nuttig, dus er zal best het een en ander aan neerzet dingetjes en poppetjes voor de kleinkinderen gaan komen. En voor de rest ga ik het wel zien. Ik wil het eigenlijk ook gewoon hebben omdat het weer net wat andere techniek is. Daarom heb ik destijds ook een deltaprinter erbij gekocht. En dat vergelijk met de doka was er ook eentje voor mij. Maar ja soms moet je dingen ook gewoon gaan uitproberen om het te ervaren. En zoals ik al eerder schreef kan ik het in het ergste geval ook weer verkopen, maar zover zie ik het zo snel nog niet komen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#18

Bericht door Banditoz »

Ik heb sinds 2 weken klipper op mijn ender 5 pro draaien. Aangezien rasoberry's van goud zijn ben ik gegaan voor een bigtreetech cb1 (simpele cm4 vervanger met iets minder functies). Deze zit op een bigtreetech rpi4 adapter board. Hierdoor zijn de afmetingen van het controllerboard hetzelfde als een raspberry pi4b. Dat setje kost minder dan € 50,= bij ome ali. Alles werkt ben me nu een beetje aan het verdiepen in extra mogelijkheden. De adxl heb ik ook al, moet alleen nog even een lange kabel maken en de juiste pins op het bordje opzoeken. Ik zag dat er ook al een usb adxl bestaat die dus makkelijker is aan te sluiten. Voor de show heb ik er een 7inch hdmi scherm voor klipperscreen op gemonteerd maar connectie via de laptop werkt eigenlijk net zo makkelijk.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#19

Bericht door Hardy »

MKS heeft inmiddels ook zo'n bordje, hier is men ook wel enthousiast over.
https://www.aliexpress.com/i/3256804366 ... 4itemAdapt
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#20

Bericht door Banditoz »

Die ziet er ook goed uit. Lijlt erop dat dat een compleet bord is. De bigtreetech is een adapter bord met de aansluitingen van een rpi4b. Hierop moet je dan het cb1 processor bord plaatsen of als je die al hebt een rpi cm4. Dan is de mks betaalbaarder denk ik.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten