Ender 3 Parking - M25 geeft tijdelijke xxxx-brick - gebruik M0

Een melding over een FW issue

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 4 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
iPadawan
Berichten: 17
Lid geworden op: 27/09/22, 15:39
Micronesia

Ender 3 Parking - M25 geeft tijdelijke xxxx-brick - gebruik M0

#1

Bericht door iPadawan »

Hallo 3D-luitjes

Als 100 keer gebruikt zonder problemen. Oke, 100 x overdreven, maar het was handig.

Echter sinds afgelopen week, na een tussentijdse FW update voor een ander bugje, gaan diverse Ender 3 modellen tijdens m25 in een parking stand; lange druk op knop geeft alleen piepjes. Je staat voor eeuwig geparkeerd.

De code geeft de tekst "Parking", beweegt de kop naar home en daarna gaat het omhoog en naar achteren, komt terug naar voren, zakt dan en springt in de Parking.
En het staat daar maar; totdat je de printer uit zet. Kan na een herstart wel gewoon andere dingen printen.

Komt hoogstwaarschijnlijk door een enabeling van een setting voor de M25 gcode. Deze 'setting bug', mijn aanname, is sinds een maand of zo in de Marlin code aanwezig; of eigenlijk door het enabelen van een setting.

Compile deze dus niet, want als jij een 10 uur durende print hebt en je moet halverwege, van kleur veranderen, moertje in gat, of wat dan ook. Dan kan je niet verder. Dan verander waarschijnlijk jij van kleur; waarschijnlijk in de volgorde, rood, wit en dan blauw.

Of verander in een kopie van je gCode alle M25 naar M0's (Mnull) ( find and replace one by one ) .
Oorspronkelijk is M0 voor 8 bit machines en M20 met extra's voor 32bits; echter de extra's bijt in de staart.

Gewoon een waarschuwing als tip.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Dat zijn heel irritante bugs. Maar heb je er niet al ergens iets over gevonden? Je zult toch niet de enige zijn die dit overkomt. Snel even Googelen gaf me dit artikel? Komt dit overeen?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
iPadawan
Berichten: 17
Lid geworden op: 27/09/22, 15:39
Micronesia

#3

Bericht door iPadawan »

Dat was volgens mij in de periode dat er een nieuwe MoBo uitkwam. In config file kan je wel het een en ander instellen maar zo te zien interpreteert men een opdracht omschrijving anders en implementeren het vout. Zo te zien is het een regression of Gremlin in de code. Want eigenlijk is M0 ook niet de juiste code om een parking uit te voeren, mijn inziens, maar ja dat is weer mijn interpretatie ;) .

Bekijk en vergelijk ook M0, M25 en M125. Waarom diverse code zo forceren om iets gelijkwaardigs te doen met een verschillend omschrijving.

Je artikel had ik gelezen, maar wel mooi dat ik nu weer de link heb. Merci.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten