Ombouw Ender 5+ naar Mercury one.1

Wil je zelf een printer bouwen, heb je er eentje gebouwd en zit je met een vraag. Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

Ombouw Ender 5+ naar Mercury one.1

#1

Bericht door Puffeltje »

Zoals aangekondigd ben ik begonnen om mijn Ender 5+ ombouwen naar Mercury One.1

Geruime tijd geleden ben ik begonnen met het verzamelen van de benodigde onderdelen, zoals o.a.:
  • rail met wagentjes
  • asjes
  • geleidekogellagers
  • boutjes
  • moteoren
  • hotend
Verder moesten er nog veel onderdelen geprint worden. Doordat de printer ontworpen is om ook hogere snelheden aan te kunnen moesten deze onderdelen geprint worden in ABS of ASA. Vele pogingen gedaan maar omdat mijn printer niet afgesloten was kreeg ik het niet voor elkaar om de onderdelen goed vlak te printen; de hoeken krulde omhoog, zelfs bij gebruik van een brede brim en tochtschermen. Gelukkig is er binnen de gebruikersgroep van de Mercury een printservice voor het geval je de onderdelen niet zelf kunt printen.

Hier hoe de printer er op het ogenblik uitziet.
20231228_155127.jpg
Onder de printer zijn al grotere poten en een skirt gemonteerd. in deze ruimte moet straks de electronica komen. Dit pak ik als laatste aan.

Hier een overzicht van alle door de gebruikersgroep geprinte onderdelen. De onderdelen voor de printkop heb ik al in elkaar gezet om te kijken of alles een beetje past. Er is goed printwerk afgeleverd.
20231228_155357.jpg
Als eerste ben ik begonnen om de assen een klein beetje af te slijpen. Als je dit niet doet en de kogellagers worden er opgeperst heb je kans dart deze op den duur splijten. Het afvijlen ging erg makkelijk: asje in de boormachine, schuurpapiertje met grofheid 120 om het ergste er af te halen, daarna met schuurpapier met grofheid 400 nog even mooi glad maken. Telkens met een kogellagertje passen of hij soepel op de as past. Op het ogenblik 6 asjes gedaan, nog 4 te gaan.
De asjes met kogellagertjes en afstandringetjes in de onderdelen gezet. Ziet er goed uit. Hier een foto van de voorste torentjes om straks de tandsnaren op de juiste spanning te brengen.
20231228_163059.jpg
Ook de houders van de motoren zijn verder in elkaar gezet:
20231228_172911.jpg
Voor de volledigheid nog een foto van de houder voor de hotend.
20231228_172802.jpg

Morgen lekker sjoppen met mijn dochter en mijn vrouw dus dan geen update. Hierna weer vrolijk verder met de ombouw.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#2

Bericht door Hardy »

Puffeltje schreef: 29/12/23, 00:15 Vele pogingen gedaan maar omdat mijn printer niet afgesloten was kreeg ik het niet voor elkaar om de onderdelen goed vlak te printen; de hoeken krulde omhoog.
Het begin ziet er veel belovend uit, maar wat ABS/ASA betreft zou je bij dit soort relatief kleine onderdelen niet echt problemen moeten hebben, ik gebruik niet vaak ABS, maar alles wat ik tot nu toe geprint heb lukt gewoon zonder warping en open printer (GFK als print surface), ik heb ook een kennis die alle ABS+ onderdelen voor zijn in aanbouw zijnde Voron 2.4 met z'n standaard open Ender3 geprint heeft.
Overigens voor hogere snelheden hoef je geen ABS/ASA te gebruiken, mijn zelfbouw CoreXY printer heb gewoon met PETG gebouwd en daar haal ik ook met Klipper hoge snelheden, maar is nog wel gewoon open, dus ik weet niet wat er gebeurd wanneer ik hem afsluit.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#3

Bericht door Puffeltje »

De kleinere onderdelen kreeg ik wel geprint maar de steunen voor de motoren hadden een heel lichte warping. Misschien dat dat nog wel binnen de grenzen viel en dat de motorsteunen wel goed bevestigd konden worden, maar als je iets opbouwt waarvan je weet dat een afwijking van bijvoorbeeld een scheve as voor problemen kan zorgen heb ik er zelf geen vertrouwen in. Het bemoeilijkt later alleen maar het foutzoeken waarom de printer niet aan de verwachtingen voldoet. Mogelijk is de warping ook ontstaan doordat ik mijn woning niet echt heel warm stookte ivm de toen hogere energieprijzen. De kamer waar mijn printer staat is gewoon slecht verwarmd. Mijn beste resultaten bereikte ik als het zonnetje lekker in de ruimte scheen en ik de deur dicht hield.
Voor mij is de keuze dan snel gemaakt: ik geef liever iets meer geld uit aan mijn hobby en laat onderdelen door andere printen, dan dat ik ga twijfelen aan de gebruikte onderdelen.

Glasvezelplaat... die had ik niet geprobeert bij het printen. Mogelijk had ik dan geen last van warping. Ik onthoud hem voor de volgende keer dat ik met ASA ga printen.
Dat ik de onderdelen uit ASA (of ABS) wilde hebben is omdat dat door de gebruikersgroep word aangeraden. Sommige leden hebben hem gebouwd met PETG maar die kregen problemen met defecte onderdelen. Mogelijk een gebrek in het ontwerp om alles zo licht mogelijk te houden. Maar als ASA of ABS voldoet, waarom niet.

Morgen ga ik aan de gang met de geleiders, dan schiet het al lekker op.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#4

Bericht door Puffeltje »

De planning verliep even anders dan gepland. Maar ja, daar is het een planning voor....

De geleidingsrail is standaard geleverd met een olielaagje om roesten tijdens het transport tegen te gaan. Dit moet vervangen worden. Als eerste de x-wagen schoon gemaakt met alcohol. De rail was een kwestie van met alcohol en een keukenrol schoonmaken. De wagen heb ik een uurtje of 4 in een bakje met alcohol gezet. Hierna was het een kwestie van opnieuw invetten. (even geen fotos van maar die komen wel als ik de andere twee rails ga schoonmaken)

De planning werd door de war geschopt door het opruimen van de kerstspullen. Hierbij zaten spulletjes met veel glittertjes. Helaas lag mijn schoongemaakte rail nog op tafel. Je raad het al: alles onder de glitters. Kortom: de rail nog maar een keer schoongemaakt. grrrrr......

Na twee avonden spelen in orkesten eindelijk weer tijd kunnen vinden voor de ombouw. De rail heb ik gemonteerd op een 2020 profiel.
20240104_221214[1].jpg
Hierna de wagen voor het hotend er op gezet om te kijken of alles een beetje past. De wagen is nog niet volledig: de tube tussen de extruder en het hotend moet nog geplaatst worden, de houder voor de BLTouch moet nog geplaatst worden, en de ventilator voor koeling van de hotend moet er nog op. Maar de avond zit er weer op.
20240104_230939.jpg
20240104_230956.jpg
Van het weekend gaat de originele printer kaal gemaakt worden zodat ik een kaal frame over houd. Daarna de motortorens plaatsen, x-wagen plaatsen, en de snaren plaatsten. Denk dat dan het weekend alweer voorbij is.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#5

Bericht door Puffeltje »

Gisteren met kleinkind naar het circus geweest. Wat heeft ze genoten. Maar ja, ik kan maar op 1 plek gelijktijdig zijn....

Vanmiddag mijn 2 andere geleiderails schoon gemaakt en ingevet (oeps, weer vergeten foto's te nemen). Kijk ik in mijn voorraadbak met schroeven, zie ik dat ik toch net even iets meer schroeven verbruikt heb dan gepland. Eerst even nieuwe schroeven bestellen bij ome Ali, daarna kan ik weer verder. Is dus even wachten maar ik heb geduld.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 204
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Echt een mooi project en je bent tenminste nog opgeschoten. In de kerstvakantie had ik graag wat aan mijn Orcabot willen werken, maar daar is door nogal wat vervelende gebeurtenissen niets van gekomen. Met de details zal ik hier niemand vermoeien.

Wat ik interessant vind aan dit project zijn de geleiderails. Zelf wil ik die misschien wel gaan toepassen op een van de andere printers. Waarschijnlijk op de stevig gemodificeerde CTC A13 en anders staat er nog een Anet A6 waar ik leuk mee kan experimenteren. Heb je bij de keuze voor de rails nog voorkeur voor een merk gehad, of puur naar de beste prijs gekeken?
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#7

Bericht door Puffeltje »

Het was een complete set qua mechanische benodigdheden (geleiderail, assen, kogellagers) voor deze ombouw. Deze had ik ongeveer 1,5 jaar geleden aangeschaft. Ze waren op dat ogenblik de enige aanbieder met een complete set. Verder niet op prijs gelet; weinig keus met 1 aanbieder....

Als ze niet bevallen doe ik er Hiwin rail op. Wel wat duurder maar je weet dan dat je kwaliteit in huis hebt.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

Vandaag dan eindelijk gestart met de ombouw op de printer zelf.

Dit is mijn uitgangspunt: Alles nog er op en er aan.
20240113_134613[1].jpg
Begonnen om alles wat met de X- en Y-wagen te maken had heb ik er afgesloopt. Ook de extruder met de filamentsensor hebben het veld moeten ruimen. Dit alles ging eigenlijk best wel makkelijk. Het enige waar ik even problemen mee had was de constructie die Creality gebruikt voor bevestiging van de snaren: de snaar loopt door een sleuf en is daarna van een metalen klem voorzien waardoor de snaar vast blijft zitten. Omdat ik de onderdelen zo intact mogelijk wil houden (voor het geval ik toch weer een keer terug moet naar de originele opbouw) heb ik de metalen klem laten zitten en niet er af geknipt. Moest dus wel de snaar door een haakse bocht zien te wurmen. Maar ja, hij is zo in elkaar gezet, dus moet hij ook zo weer uit elkaar kunnen. Hierna nog even klooien om de snaar uit het profiel te halen (de metalene klem ging af en toe vast zitten). Eindresultaat: een kaal bovenframe.
20240113_154135[1].jpg
Het opbouwen kon gaan beginnen. De motortorens als eerste geplaatst. Hierna de geleiderails gemonteerd voor de Y-wagens. Om deze op de juiste plek te monteren heb ik gebruik gemaakt van 4 hulpstukken. Deze zorgen ervoor dat de rail in het midden van het profiel wordt gemonteerd.
20240113_170928[1].jpg
Een kwestie van de rail vastschroeven vanuit het midden naar de uiteinden toe. Klemmen er af, en de snaarafsteltorens aan de voorkant gemonteerd. Zie hier het eindresultaat van vandaag:
20240113_172330[1].jpg
Morgenochtend en middag eerst ons nieuwjaarsconcert 2024. Hierna gaat het dwarsprofiel met extruder en hotend geplaatst worden. Als ik nog tijd over heb plaats ik ook de snaren (en anders zal dat maandagavond worden)
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#9

Bericht door Puffeltje »

De ombouw heeft enige tijd stil gelegen. Maar begin februari weer de draad opgepakt.

De snaren zitten er ook op. Het begint ergens op te lijken
20240115_224717.jpg
In de toekomst wil ik de printer voorzien van een CANbus om de dradenbende richting de wagen te verminderen. Maar waarom wachten als ik alles toch al ontmanteld heb en opnieuw ga opbouwen? Kortom: nieuw moederboard uitgezocht (Manta 8P met CM4), electronica voor de kop uitgezocht (EBB36), en alles gelijk maar besteld. Wel even wachten tot de spullen binnen zijn, en dan lekker aan de gang.... NOT! Moet ik natuurlijk niet vergeten om een geschikte kabel voor de CANbus bestellen. Weer een kleine vertraging.

Eerst zorgen dat de M8P en EBB36 voorzien zijn van de juiste programmatuur. Het was even dingen uitknobbelen maar na 2 avonden even vloeken, tieren, en een beetje het idee krijgen om het geheel maar in de prullenbak te gooien toch op zoek gegaan naar een andere uitleg hoe de CANbus ingesteld moet worden. Wat zouden we zijn zonder internet.....
Hoera, de CANbus is nu keurig werkend. We kunnen weer verder.

Eerst zorgen dat de camera en het beeldscherm weer werken. De camera was redelijk vlot voor elkaar. Maar het beeldscherm wilde niets doen. Hij bleef volledig zwart. Weer een avondje zweten. Hierbij was ik volledig op het verkeerde been gezet door het moederbord: Als je 2 identieke connectoren ziet voor de flexibele lintkabels verwacht je dat bij beide connectoren de contacten aan dezelfde kant zitten. Bij dit moederbord dus niet! Op den duur de kabel van het display omgedraaid en hij deed het. Ontwerpfoutje van het moederboard?!?
20240311_200557.jpg
Het is tijd om de electronica aan te pakken. De grote behuizing waar de huidige electronica in zit losgenomen van de printer. Wat een zee van ruimte.
20240310_153649.jpg
De ruimte wordt voorzien van Wago-klemmen voor de netspanning, en klemmen voor de gelijkspanningen. Verder 2 dinrails waarop de componenten moeten komen. Op deze rail moeten de onderdelen komen. De voeding is geplaatst, de overige printen moeten met zelfgeprinte klemmen gemonteerd worden.
20240311_212231.jpg
En dan loop ik tegen het feit aan dat een tussentijdse wisseling van onderdelen (moederbord) ik mis grijpt: Voor het nieuwe moederbord heb ik geen passende klemmen geprint. Dat wordt dus alles provisorisch isoleren met 1,5 mm dik karton en zorgen dat de printer operationeel wordt zodat de ontbrekende klemmen geprint kunnen worden.

Aankomend weekend gaan we de EBB36 plaatsen op de wagen en volledig bedraden en uittesten via de CANbus.
Heb er zin in.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten