oplossing gevraagd

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#11

Bericht door Hardy »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Puffeltje schreef: 14/03/24, 18:57 En de bewuste code M17 opnemen in je end g-code?
Dat is geen goed idee, dan blijven de motoren en bij behorende drivers altijd bekrachtigt, wat natuurlijk niet de bedoeling is, vooral wanneer ik pas een paar uur later bij de printer kom om het geprinte eraf te halen
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#12

Bericht door PrintEngineer »

Misschien heb ik het niet goed begrepen of verkeerd uitgelegd wat ik bedoel. De knop met daarachter code M17 (logische naam zou zijn ENABLE STEPPERS) kan je zoals ik dat in gedachten heb alleen inschakelen vanaf het display, of eventueel ook als instructie gegeven vanaf een computer. Via het display schakel je de motoren natuurlijk bewust in en kan je dan de print verwijderen zonder dat het heatbed zakt. Als je klaar bent druk je weer op de knop DISABLE STEPPERS (die zit vaak al in de firmware) en zet je dus de motoren ook weer bewust uit. Om het als eindinstructie in de g-code te zetten lijkt mij idd geen goed idee. Dan loop je de kans dat de stepper drivers in rook opgaan
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#13

Bericht door Puffeltje »

Als je de drivers correct hebt ingesteld aan de hand van je motortype moet de driver dit echt wel aan kunnen. Als je een grote print doet van meerdere (tientallen) uren is dat ook geen probleem voor de drivers. Maar zoals je het nu uitlegt met activeren-print losnemen-deactiveren is dat een werkwijze welke m.i. goed kan werken.

Toegevoegd in 10 minuten 14 secondes:
een andere optie is om de printoppervlakken niet vast op je printer te hebben (zoals je nu hebt). Het verwijderen van je print met printoppervlak zal dan niet te veel druk op je printbed geven zodat hij erg veel omlaag zakt.

Even verder denkend en voortbordurend op het idee van PrintEngineer: maak een macro welke de relatieve modus in stelt, het bed dan 5 centimeter omhoog beweegt, en daarna de relatieve modus weer uitschakeld. Mogelijk loop je hier dan wel tegen het probleem aan dat bij aanschakelen van de printer deze zijn z-as nog niet gehomed heeft en de relatieve verplaatsing niet accepteerd. Het is misschien een poging waard.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#14

Bericht door Lourens »

Dat het bed eerst naar beneden beweegt of (afhankelijk van het soort printer) de nozzle omhoog is natuurlijk een veiligheidsvoorziening.
Als om wat voor reden dan ook, je nozzle op het bed staat, en je gaat dan zonder die van het bed af te halen bewegen, zet je een mooie 'handtekening' op je printoppervlak.

Ik denk echter dat er binnen klipper wel een mogelijkheid is voor datgene wat je zoekt.
In mijn RatRig-printer is er namelijk een macro gemaakt die de X, Y en Z-positie overruled, en dan vastzet alsof er net een 'homing' is uitgevoerd.
Als ik na deze macro de (aangeraden) homing daadwerkelijk uitvoer, gaan de X en Y-as direct homen zonder eerst het bed omlaag te draaien.

[gcode_macro SET_CENTER_KINEMATIC_POSITION]
description: FOR DEBUGGING PURPOSES ONLY. Sets the internal printer kinematic state to the center of all axes regardless of actual physical position.
gcode:
RESPOND MSG="WARNING: ONLY USE SET_CENTER_KINEMATIC_POSITION FOR DEBUGGING PURPOSES. YOU'RE OVERRIDING THE INTERNAL POSITIONING STATE OF THE PRINTER. PROCEED WITH CAUTION AND DO A PROPER G28 WHEN DONE."
SET_GCODE_VARIABLE MACRO=MAYBE_HOME VARIABLE=is_kinematic_position_overriden VALUE=True
SET_KINEMATIC_POSITION X={printer.toolhead.axis_maximum.x / 2} Y={printer.toolhead.axis_maximum.y / 2} Z={printer.toolhead.axis_maximum.z / 2}


Als jou configuratie de andere hierin gebruikte variabelen kent, zou je de Z uit dit voorbeeld kunnen gebruiken.
Als die niet bekend zijn, laat dat dan even weten, dan ga ik daar nog naar op zoek.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#15

Bericht door Hardy »

Bedankt, ik ga hier wel eens even naar kijken, wie weet is dat wat.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten