Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Algemeen forum
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#21

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Het heatbed van deze printer werd altijd gebruikt in combinatie met lijm voor de hechting. Dat heb ik toen in monnikenarbeid van het heatbed kunnen krijgen. Het zou daar dus goed verband mee kunnen houden, hoewel het heatbed over het volledige oppervlak prima aanvoelt. Via een ander kanaal gaf iemand nog aan dat schoonmaken met aceton ook de poriën van de printmat goed reinigd. Maar daar ben ik zelf wat huiverig voor
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#22

Bericht door PrintEngineer »

Gisteren heb ik toch maar met een beetje Aceton een heel klein hoekje van het heatbed gereinigd. Wonder boven wonder tast Aceton het zwarte PEI sheet niet aan, dus toen maar het hele oppervlak onderhanden genomen. Na wat wrijven werd het hele heatbed troebel en toen dacht ik heel even, tja dit was het dan. Maar niets is minder waar. De troebele waas was toch echt nog vuil/lijm/filament resten die los kwamen van het PEI sheet. Met wat keukenpapier (die het goedje makkelijk in zich opnam) heb ik de boel in vier gangen schoon gekregen en zag het heatbed er een stuk frisser uit. En waar het uiteindelijk om ging, de prints komen weer op een normale manier los. Dus weer wat geleerd

Toegevoegd in 7 uren 43 minuten 23 secondes:
Tja ik heb weer eens iets verzonnen hoor. Twee top mounts voor de Z assen. De Z-spindels bij de Wanhao staan aan de bovenkant standaard los, dus in vrije lucht. Dat zie je terug in de prints (zie foto's), dus heb ik iets ontworpen waarmee de spindels ook aan de bovenkant worden gefixeerd. Uiteraard gelagerd zodat ze soepel blijven draaien. Als dit prototype goed werkt wil ik het ontwerp nog wat verfraaien, zodat het er ook meer ontworpen uitziet. Nu zijn het twee lompe blokken

Afbeelding
Afbeelding
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#23

Bericht door Wim62 »

Dat is bij meerdere printers dat de z-spindel los staat aan de bovenzijde , dat doen ze niet voor niets .
Ik denk als je het zoals je zegt dat je het terug zie in de prints dat je de z-assen en lagers de verdachten zijn .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#24

Bericht door PrintEngineer »

In dit geval is het denk ik louter een kostenbesparende maatregel geweest. De spindel assen zijn 4 cm korter dan de gladde 8 mm assen. Zelf denk ik dan, waarom zijn die niet even lang? En daar is wel een verklaring voor, want ik heb de extended version staan. Dat is een printer met een setje die je los kunt bestellen en waarmee je het frame en bouwvolume in de Z richting kunt verhogen. en daar zitten dan weer geen spindels bij in de juiste lengte. Dus ik kijk even of dit de oplossing gaat zijn of dat ik toch langere spindels moet gaan organiseren

Toegevoegd in 8 uren 37 minuten 4 secondes:
Het past

Afbeelding
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#25

Bericht door Wim62 »

Dat had ik van jou ook wel verwacht dat het past .
Nu nog een test print maken en kijken of het een verschil uit maakt ?👍
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#26

Bericht door PrintEngineer »

De blokken zijn het toch niet helemaal, dus heb ik nu langere lead screw's besteld. Die zijn bij 123-3D in de lengte die ik nodig heb momenteel niet uit voorraad leverbaar en worden pas in de tweede week van april geleverd. Deze langere lead screw's worden straks met standaard KFL8 lagers gefixeerd en ook de lead screw moeren heb ik verhoogd en verlengd voor meer lineaire stabiliteit en het levert meteen ook wat meer koppel (torque)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#27

Bericht door PrintEngineer »

Het duurt nog zo 'n twee weken voordat de langere spindels binnen zijn. Maar dat weerhoud mij er toch niet van om alvast met een provisorische oplossing het effect van de extra fixatie te testen. Puur op handmatige waarneming is de vrije beweging aan de bovenkant eruit, en dat gaat hopelijk zorgen voor een mooier eindresultaat

Afbeelding

Toegevoegd in 6 uren 30 minuten 7 secondes:
De eerste print laat zien dat de instellingen in Cura nog moeten worden bijgespijkerd

Afbeelding

Toegevoegd in 12 uren 10 minuten 15 secondes:
De aanpassingen die tot nu toe aan de machine zijn gedaan zijn hoofdzakelijk gericht op het voorkomen van torsie en speling in het X,Y,Z systeem. Op meerdere punten is dat al geslaagd, maar nu komen er andere dingen aan de oppervlakte, het fenomeen "stepper motor noise". In de zijwanden van de prints zie je dan een lichte golfbeweging die van het startpunt richting het einde vervaagd. En dit zie je zelfs duidelijker als je "jerk control" aan hebt staan. Dus het oplossen van het ene probleem creëert aan de andere kant weer nieuwe uitdagingen

Toegevoegd in 2 uren 9 minuten 36 secondes:
En ook deze is een interessante om nog op te lossen. De M3 heatbed schroefjes staan in een 4.5 mm gat. Dus die kunnen schuiven tijdens het omkeren van de richting. En dan is er misschien toch meer sprake van ringing dat stepper motor noise

Afbeelding

Toegevoegd in 12 uren 39 minuten 58 secondes:
De oplossing voor het laatst gedetecteerde probleem is de maat van de boutjes vergroten naar M4. De schroefkopjes moeten nog worden verzonken in het heatbed en die zullen zelf ook een verzonken kop hebben. En ook de veren worden nog vervangen voor een maat die net over het M4 moertje valt. De handwieltjes zijn wel dezelfde gebleven, alleen nu voorzien van M4 schroefdraad. De speling is met deze modificatie voor 95% uit de constructie en zou tot een beter resultaat moet leiden

Afbeelding
henryschippers2023
Berichten: 66
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

#28

Bericht door henryschippers2023 »

Wim62 schreef: 16/03/24, 09:25 Dat is bij meerdere printers dat de z-spindel los staat aan de bovenzijde , dat doen ze niet voor niets .
Ik denk als je het zoals je zegt dat je het terug zie in de prints dat je de z-assen en lagers de verdachten zijn .

Lompe blokken? Respect voor uw vaardigheid!
Zo t zelf niet kunnen 3d tekenen🫣
Ben er te ongeduldig voor😇
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#29

Bericht door Hardy »

Ik heb de spindels op mijn 3 printers ook boven in vast in lagers zitten, geeft gewoon een zekerder gevoel en werkt perfect.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 202
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#30

Bericht door PrintEngineer »

Spindels die aan een kant los staan zorgen nu eenmaal voor torsie en dat kan simpel worden voorkomen. De reden waarom de fabrikant het niet doet is besparing op de productie kosten. En ik zeg het hier nog eens. Het printen is bij mij duidelijk ondergeschikt aan het sleutelen en verbeteren van de techniek
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#31

Bericht door Wim62 »

Als de spindel (krom) niet recht is , en je gaat deze aan het uiteinde vastzetten zal deze op een ander gedeelte gaan bewegen .
Dus dan ben je weer terug naar af .

Ik het verleden had ik de spindel van mijn Anet A6 ook aan de bovenzijde vast gezet , maar de prints werden er niet beter/mooier op .
Dus had ik de lagers weer verwijderd .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten