Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Algemeen forum
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#41

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Om te weten wat je printer kan moet je soms iets geks printen. Deze impossible cube is een support test, en die liet zien dat de eerste laag over support niet goed loopt. De oorzaak heb ik nog niet gevonden, maar ik vermoed dat het een instelling in Cura moet zijn

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#42

Bericht door Rob52 »

Je kunt de afstand tussen de laatste supportlaag en de eerste printlaag van het object in Cura aanpassen. Althans zo lijkt het. Ik heb hier in het verleden al eens iets over geschreven aangezien dat niet altijd even mooi verloopt. Er zit namelijk een probleempje in die instelling. Je kunt de weliswaar aanpassen, maar de aanpassing kan niet anders zijn dan stappen die gelijk zijn aan de laagdikte. Ook al doet de instelling vermoeden dat het met kleinere stappen kan, in de praktijk werkt dat niet, zelf als je een kleinere waarde ingeeft. Je krijgt ook geen foutmelding. Als je 0,2 mm laagdikte hebt kan de afstand tussen de support- en objectlaag niet minder zijn dan 0,2 mm. Er zijn trouwens wel slicers, bijvoorbeeld de Prusa slicer, die dat wel kunnen. Het probleem dat zich dan voordoet is dat er 0,2 mm ruimte tussen de lagen bevindt en de eerste objectlaag dus niet net zo wordt vastgedrukt als een eerste laag op het printbed. Daardoor ontstaat er op die plek een lossere structuur dan bij een eerste laag op het printbed. Misschien dat je dit kunt oplossen door een aanpassing in de G-code en op die plekken over te schakelen naar tijdelijk 0,1 mm laagdikte. Helemaal hetzelfde als de eerste laag wordt het nooit omdat bij een 0,1 mm laagdikte ook de hoeveelheid materiaal vermindert. En de afstand op 0 mm zetten zal alleen zinvol zijn als je een niet (goed) hechtend supportmateriaal toepast. Dus met 2 extruders. Jouw voorbeeld is echter wel erg extreem en ik denk dat daar mogelijk nog wel wat anders aan de hand kan zijn, tenzij de afstand nu erg groot ingesteld staat. Waar ik nog niet mee geëxperimenteerd heb, maar misschien nog iets kan doen is de instelling Afstand van Onderkant Supportstructuur.

Het probleem met een afwijkende afstand is, bij Cura in ieder geval, dat op dat moment de laagdikte voor omringende objectlagen niet meer overeenkomt en dan ook in die afwijkende laagdikte, dus dunner zou moeten worden geprint. Technisch hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar het werkt niet zo in Cura. Bij Prusa zie je dat de objectlaag bijvoorbeeld 0,1 mm kan zijn en dat de supportlagen in 0,2 mm geprint worden. Maar ook bij de Prusa slicer kun je geen afwijkende opening maken die bijvoorbeeld 0,05 mm is.

support laaghoogte.jpg
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#43

Bericht door PrintEngineer »

Het nadeel van het reduceren van de afstand is meestal dat het support zich sterker hecht aan de eerste laag die er op geprint wordt. Daar ga ik dan maar eens mee experimenteren om te zien of het iets brengt

Toegevoegd in 11 uren 31 minuten 23 secondes:
De hernieuwde poging om de eerste laag boven support goed te krijgen heeft nog weinig verbetering opgelevert. De afstand stond op 0.1 mm en ik heb die aangepast naar 0.05 mm. Het resultaat is nauwelijks beter, dus denk ik dat het toch in een andere of combinatie van instellingen zit

In de tussentijd heb ik ook nog een nieuwe filament spool holder ontworpen

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#44

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 17/04/24, 22:56 De afstand stond op 0.1 mm en ik heb die aangepast naar 0.05 mm. Het resultaat is nauwelijks beter, dus denk ik dat het toch in een andere of combinatie van instellingen zit
Dat is wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken. Dit werkt niet, ook al kun je die andere waardes instellen, de printer blijft de ingestelde laaghoogte hanteren. En als de laaghoogte bijvoorbeeld 0,2 is zal de afstand tussen de support en de eerste objectlaag ook 0,2 mm bedragen, ongeacht welke waarde je voor de tussenafstand hebt ingesteld. Dus in jouw geval zal de ingestelde 0,1 of o,05 mm geen verandering brengen. Zo heb ik het tenminste ervaren met alle uitprobeersels.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#45

Bericht door PrintEngineer »

Ja dat blijkt maar, de afstand wijzigen heeft vrijwel geen effect of de tweede print was bij toeval ietsjes beter. Ga daar toch nog eens een studie van maken, maar dat komt later. Er zijn nu andere zaken even belangrijker
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 216
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#46

Bericht door Hardy »

Ik gebruik inmiddels steeds vaker Tree-Support, en heb daarmee meestal ook erg goede (betere) resultaten.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#47

Bericht door Rob52 »

Ik heb ook goede ervaring met treesupport, maar toch vergeet ik het vaak te gebruiken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#48

Bericht door PrintEngineer »

Deze prints zijn gemaakt met tree support. En daar krijg ik.op de Anet A6 betere resultaten mee terwijl de extruders hetzelfde zijn. Dus direct drive en met dezelfde instellingen. Beide machines zijn gekalibreerd en technisch gezien behoorlijk gelijk. Dus moet het ergens anders in zitten, en misschien is dat wel de firmware
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#49

Bericht door PrintEngineer »

Het vorige issue met het support is nog niet opgelost. Vermoedelijk heeft het wel alles met de Wanhao firmware te maken, maar om daar nu even niet de volledige focus op te hebben ben ik gestart met het printen van de spool holder. Daarvoor gebruik ik weer rest rollen waarvan ik met mezelf heb afgesproken om ze eerst op te maken. Deze rol doet het nog vrij aardig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 85
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#50

Bericht door Frits »

Het ziet er goed en stevig uit. Support is vaak goed te verwijderen is mijn ervaring.
Het kost alleen wat meer filament :) en vooral printtijd :(
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#51

Bericht door PrintEngineer »

De steunen van de spoolholder kunnen in dit geval zonder support geprint worden. En door er ronde gaten in te maken viel er een materiaal besparing te realiseren zonder sterkte verlies en haal ik alles net uit die ene restant rol
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast