stringing

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 212
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#11

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Zelf heb ik bij de direct drive retraction distance op 4 mm en de retraction speed op 25 mm/s staan. Voor mijn printers werkt dat prima, maar daar moet wel bij gezegd worden dat ik nooit boven de 100 mm/s print. En ik heb alle printers met zorg en aandacht gekalibreerd, zodat de basis voor alle variabelen altijd klopt
Wim62
Berichten: 339
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#12

Bericht door Wim62 »

Die stringing is een slechte eigenschap van Esun pla+ .
Ik hebt er zelf ook last van als ik met Esun pla+ print gewoon even met een vlammetje of mesje erlangs .
En anders moet je ander pla filament gaan gebruiken .
suc6 .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Toledo85
Berichten: 26
Lid geworden op: 15/03/24, 09:42
Netherlands

#13

Bericht door Toledo85 »

Welke Pla raden jullie aan dan,want ik krijg het maar niet weg
Snapmaker J1
Wim62
Berichten: 339
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#14

Bericht door Wim62 »

Welke PLA , dat is ook een beetje persoonlijk ,de een print graag met merk A terwijl de ander graag met merk B print .
Kijk op verschillende sites die filament verkopen of ze ook samples hebben , zo kun je goedkoop kijken wat het beste bij jou past .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#15

Bericht door Banditoz »

Wim62 schreef: 23/04/24, 08:58 Die stringing is een slechte eigenschap van Esun pla+ .
Ik hebt er zelf ook last van als ik met Esun pla+ print gewoon even met een vlammetje of mesje erlangs .
En anders moet je ander pla filament gaan gebruiken .
suc6 .
Ik heb al de nodige rollen esun pla+ weggeprint maar kan niet zeggen dat er veel stringing optreed. Ik print met de ender 3 en 5 rond de 200 graden tot 210 graden en op de K1 op 220 graden. Ook diverse kleuren al gebruikt.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 212
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#16

Bericht door PrintEngineer »

Waar ik mij vaker over verbaas is dat PLA op temperaturen van dik boven de 200°C wordt gebruikt. Zelf print ik PLA op max 200°C en meestal zelfs maar op 190°C. En dan vloeit het materiaal nog prima en is het ook niet nodig om de part cooler op 100% te laten lopen. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ik rare dingen doe door PLA onder de 200°C te verwerken
Wim62
Berichten: 339
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#17

Bericht door Wim62 »

Natuurlijk is stringing te voorkomen , maar er zijn zoveel factoren die er invloed op hebben .
B.V. welke printer , welke printtemp , welke slicer , slicer instellingen , omgevings temp en het te printen model .
Dit zijn maar een paar voorbeelden , maar er zijn er zoveel die er kunnen voorkomen dat je teveel strining krijgt of hebt .
Ik hebt ook wel eens bij een bepaald model dat ik dan veel meer stringing hebt als bij een ander model , en terwijl ik de zelfde instellingen en het zelfde filament gebruikt .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 483
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#18

Bericht door Rob52 »

Ik heb heel wat rollen ESun PLA+ liggen en heb nooit problemen met stringing. Ik print het meestal op 210 graden en dat is prima want ze geven zelf op een temperatuur tussen de 205 en 225 graden. Voor gewoon PLA, ook van ESun, ligt de temperatuur tussen de 190 en 210 graden. Ik gebruik tegenwoordig meestal PLA+, dat bevalt me beter en ik herken er dus niets in van meer stringing.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 339
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#19

Bericht door Wim62 »

Deze zijn geprint met Esun + , olifant met Esun+ koud wit en dat kratje met Esun+ warm wit .
Beiden met kartonnen filament rollen .

20240427_100142.jpg
20240427_100349.jpg
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#20

Bericht door Banditoz »

PrintEngineer schreef: 26/04/24, 22:28 Waar ik mij vaker over verbaas is dat PLA op temperaturen van dik boven de 200°C wordt gebruikt. Zelf print ik PLA op max 200°C en meestal zelfs maar op 190°C. En dan vloeit het materiaal nog prima en is het ook niet nodig om de part cooler op 100% te laten lopen. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ik rare dingen doe door PLA onder de 200°C te verwerken
Dat hangt bij mij een beetje af van de printsnelheid. De creality k1 print op halve snelheid nogsteeds een stuk sneller dan mijn ender 5 en daarom print ik daar warmer. Dat geeft een mooier resultaat. Op mijn ender 5 zit ik meestal op 200 maar wie zegt dat dat ook 200 is. Zit waarschijnlijk ook verschil in de thermistors. Ik kan wel pid tuning doen maar dat is alleen maar voor de schommeling. Ik heb geen materiaal om de temperatuur na te meten dus kijk ik naar een temptower of het printresultaat.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 212
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#21

Bericht door PrintEngineer »

Qua temperatuur weet ik tot op 0.5°C zeker dat de temperatuur klopt. Want ik heb wel de middelen om die goed te kalibreren. En nozzel is daarbij de temperatuur die ik kalibreer. Tenslotte moet daar de temperatuur kloppen. Op het werk heb ik vaker meltflow testen uitgevoerd met PLA van 123-3D en Real. Daaruit krijg je een goed beeld van hoe het PLA vloeit en bij welke temperatuur dat het beste gaat
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten