Priegelen

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 109
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

Priegelen

#1

Bericht door Frits »

Als notoire modelbouwer zoek ik natuurlijk graag de grenzen van het onmogelijke op.
Om die reden heb ik ook een printer uitgerust met een 0,2 mm nozzle. Dat is mijn voorkeur printer.
Er kleven twee nadelen aan:
  • De printtijd is aanzienlijk langer.
  • Er hoeft maar een heel klein ongerechtigheidje in het filament te zitten en de nozzle raakt geheel of gedeeltelijk verstopt.
Gisteren was het weer raak en moest ik de boel weer eens grondig reinigen,vervangen en opnieuw afstellen. :evil:
Toch valt de ellende nog wel mee. Ik heb in 3 jaar 6 nozzles vervangen. Die dingen kosten erg weinig, het is meer de tijd en de ergernis.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Vink
Berichten: 17
Lid geworden op: 30/04/24, 11:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:
Netherlands

#2

Bericht door Vink »

Zijn de resultaten daardoor aanzienlijk beter dan met een 0.4 mm nozzle?
Ik heb ooit eens een setje gekocht bij Aliexpress maar nog nooit gebruikt eigenlijk..
Kan me indenken dat voor kleine onderdelen dit wel voordeel geeft.
printer: Ender 3 S1 Pro
software: 123D Design / Cura 5.5
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 109
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#3

Bericht door Frits »

Het resultaat is veel beter gedetailleerd. Wel even in Cura instellen natuurlijk dat je een andere nozzle hebt.
Je hebt niet alleen een smaller spoor, maar ook de laag is dunner.
Omdat ik niet graag van nozzle wissel heb ik daarom 2 printers gekocht. Een kleinere voor het fijne werk en een grote voor de grovere delen.
Dat bevalt mij prima. :D
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Wim62
Berichten: 356
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#4

Bericht door Wim62 »

Daarom ben ik ook blij met mijn prusa met de nextruder hoeft niets aftestellen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
PaulM
Berichten: 13
Lid geworden op: 27/02/24, 19:24
Belgium

#5

Bericht door PaulM »

Waarom overweeg je geen resin printer? Als je echt fijne details wenst, is een resin printer onverslaanbaar. OK, het is meer werk om te wassen, uitharden, model voor te bereiden om te printen... maar de resultaten zijn prachtig. Ik print nu zaken op mijn resin die onmogelijk zijn op mijn Ultimakers, zelfs met een kleinere nozzle.
Ultimaker 3 Extended / Ultimaker 2+
Anycubic Photon Mono X 6K / Creality Halot Lite / Creality Halot One
Creality Wash&Cure (2X)
Software : varia 3D CAD/CAM / Cura 5.x / Chitubox / Meshmixer / Fusion360 / LaserGRBL / ...
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 109
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#6

Bericht door Frits »

De resinprinter heb ik ook grondig bekeken hoor. Maar de resultaten en problemen van anderen weerhouden mij er van om er aan te beginnen.
Bovendien heb ik graag meer controle tijdens het proces. Als er nu iets fout gaat kan ik vroegtijdig stoppen.
Ook print ik regelmatig een voorwerp in twee of meer kleuren. PLA wisselen in een file is een fluitje van een cent.
En ik heb een hekel aan plakkende vingers en stank. Met een FDM printer kan ik snel een proefstukje maken of een correctie aanbrengen. Met een resin printer duurt dat veel langer en moet je alles schoonmaken voor een klein onderdeel.
Een ander nadeel is de prijs en de buildruimte. Resinprinters zijn duur en klein, in vergelijk met een FDM exemplaar.
Een nadeel van PLA is weer dat het slecht te lijmen is.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 498
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Helemaal mee eens Frits. Ik heb het uitgeprobeerd en als het om details gaat kan een FDM printer die niet verslaan. Maar het is gewoon een hoop gedoe met best een hoop nadelen te opzichte van de FDM printer zoals je die ook al deels hebt benoemd. Het werkt prachtig voor game fanaten die poppetjes willen printen en beschilderen, maar voor mij is het niks. Een nadeel dat ik best wel erg opvallend vond bij resinprinters, is dat je na het verwijderen van de support vaak heel erg de aanhechtingspunten blijft zien. Dat ligt er natuurlijk ook aan waar die zich bevinden. Maar bij een goede printen komen best veel ondersteuningen kijken en niet alleen op onzichtbare plekken. Je kunt de grote van het contactvlak wel instellen, maar die bepaalt ook de stevigheid. Dus dat kun je ook niet geheel ongestraft verkleinen. En dan nog blijft het vaak irritant zichtbaar.

En wat betreft de details kun je best ver komen met een FDM printer als de onderwerpen niet te groot zijn, maar bij een resinprinter zijn die ook al kleiner. Wanneer je, zoals Frits al doet, met een 0,2 mm nozzle en 0,1 mm laaghoogte print en de printer en slicer optimaal afstelt, kun je echt verbluffende resultaten krijgen. Ik heb prints gemaakt, ook met 0,4 nozzle, maar met 0,6 mm laaghoogte, die echt heel glad waren. Maar het duurt wel lang voor de print klaar is. Maar een resinprinter heeft ook aardig wat tijd nodig.

Eén groot voordeel van een resinprinter is er wel, en dat is dat de printtijd gelijk blijft ongeacht de bezetting van het printoppervlak. Aangezien een printlaag in 1 keer gemaakt wordt maakt het niet uit hoe dicht die bezet is. In tegenstelling tot een FDM printer waar je de hele printlaag moet "tekenen" Dus hoe meer erop staat hoe langer het duurt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 109
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#8

Bericht door Frits »

Ach, Johan Cruif zei al: 'Elk voordeel heb z'n nadeel' en dat is gewoon zo. Voor de een werkt de ene oplossing beter dan voor de ander. :)
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 230
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#9

Bericht door PrintEngineer »

Resin printen is ook werken met chemie en dat wil lang niet iedereen. Resin is wel het ultime voor modelbouwers. Zeker als je in de hele kleine formaten zit. Zelf heb ik de afweging ook wel eens gemaakt, en is resin afgevallen omdat je er niet aan kunt sleutelen zoals bij een FDM printer
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 109
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#10

Bericht door Frits »

Ik heb ook wel eens gekeken naar een SLS poeder printer, maar dat is erg duur in aanschaf en een nogal stoffig proces.
Er is geen support meer nodig en heel fijn gedetailleerd. Helaas in 1 kleur: wit. :(
Misschien vinden ze in die richting nog eens een betaalbare machine die kan maken wat je getekend hebt. :roll:
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten