Printkop heeft gelekt Onderwerp is opgelost

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 4 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

Printkop heeft gelekt

#1

Bericht door Puffeltje »

Al geruime tijd zie ik op mijn Ender 5 Plus allerlei draden aan mijn geprinte onderdelen zitten. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam door mijn raspberry pi welke de geest had gegeven. Helaas had ik van mijn klipperconfiguraties geen backups gemaakt, maar kon de bestanden toch op mijn SD-kaartje terug vinden.

Door de Ventilator heen zag ik iets wit zitten wat ik niet kon thuis brengen. Zojuist de kap los genomen en zie hier: de printkop heeft gelekt. Ik sta toch op het punt om de standaard printkop te vervangen door een Afterburner met dragon hotend. Dat word mijn planning voor dit weekend. (vervanging hotend is voorloper op de ombouw naar Gzero Mercury).

De huidige printkop wil ik bewaren als aanvulling op de reserveonderdelen. Hoe kan ik het beste het gelekte filament verwijderen van mijn huidige printkop?
Afbeelding

Afbeelding
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Ik denk als je de printkop verwarmd tot ongeveer 190/200 graden dan wordt het filament zachter .
En dan met een pincet of tangetje kun je de overtollige filament verwijderen .
Maar kijk uit met je vingers , want het is best wel heet .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#3

Bericht door Puffeltje »

hij is weer aardig schoon. Ik had hem verhit tot 200 graden. Het PLA begon vloeibaar te worden en was er zo af. Het ASA wat er ook nog zat kwam er met deze temperatuur ook als 1 geheel er af. Nu af laten koelen en vervangen door de nieuwe hotend.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Dat ziet er slecht uit.
Qua verwijderen: warmte is uw vriend.
Als het kan kop heet stoken en materiaal dan wegpeuteren als het zacht is geworden.

Edit:
hhmm, ik zie alleen het eerste bericht reageer en zie dan dat ik de laatste onderhand ben die het leest en reageert....
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Ten tijde van deze reactie zie ik alle 3 jullie berichten. Lijkt mij dat de heatbreak moet zijn losgekomen ofzo waardoor filament kon beginnen lekken. iig niet echt een groot probleem als je toch de hotend ging vervangen :)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#6

Bericht door Wim62 »

Maar als je kijkt naar de bedradingen van het heatblok , is deze niet verdraaid dus er zal wel iets anders aan de hand geweest zijn wat niet goed is lijkt mij .
Maar dat kan ik zo ook niet direct zien .
En hij heeft een vervangende hotend dus komt het wel goed .
Maar toch zou ik willen weten waarom deze gelekt heeft , dan kunnen er anderen er ook een leer uit halen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#7

Bericht door Puffeltje »

De reden waarom hij gelekt heeft is waarschijnlijk mijn eigen schuld: Een tijdje geleden heb ik mijn heatbreak los gehad van het blok. Mogelijk hierna de boel niet meer goed vastgezet.
Volgens mij was hij al een behoorlijke tijd aan het lekken want naast het PLA wat er uit gekomen was zat er ook ASA bij het heatblock. De laatste keer dat ik ASA heb geprint is al weer ettelijke weken geleden.

Al met al, de ombouw naar de Afterburner liep niet geheel volgens plan: de geprinte montageplaat paste net niet. Tja, ontwerpen van internet zijn niet altijd correct zoals we weten....
Normaal geen probleem: als je bij het vervangen van je hotend er achter komt dat iets niet past zet je de oude hotend terug en print je een wel passend object. Maar moet natuurlijk niet op dat moment je hotend defect zijn....
Kortom: dan maar een goedkope tussenstap gedaan en op zoek naar een orginele hotend voor de ender 5 plus. Helaas niet kunnen vinden waar ze op voorraad waren, dus maar gekeken naar een alternatief: de Spider van Creality (hogere temp. en hogere snelheid). Wel iets groter dan de standaard hotend. Hierdoor paste de kap met ventilatoren niet echt. Via hun site kan je wel een vervangende kap downloaden en printen.
Gelukkig stond de ender 3 pro die voor mijn dochter bestemd was nog in de woonkamer. Hiervan eerst de plastic extruder vervangen voor een aluminium uitvoering. Hiermee de kap geprint. Gisterenavond alles weer in elkaar gezet en de eerste testprint gemaakt. Die kwam er weer keurig uit.

Vanavond kijken hoe hoog ik de snelheid krijg. Volgens vele gebruikers moet 200 te halen zijn op de ender 5 plus. we gaan het zien, afwachten dus.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

Kleine update:
De aangeschafte hotend (Creality Spider) gaf te veel problemen. de eerste print zag er goed uit maar de volgende 3 grotere printen gingen finaal de mist in. Na enige tijd was telkens de nozzle verstopt. Het leek op heatcreep.

De montageplaat voor de Afterburner heb ik aangepast en gelukkig nog redelijk goed weten te printen. De ombouw naar de Afterburner kon weer opgepakt worden. Alles verliep vanaf het ogenblik dat de montageplaat er op zat redelijk vlekkeloos. Waar ik niet aan gedacht had dat de motor voor de extruder nu op de wagen zat, en dus het kabeltje voor de motor veel te kort is. Ik kon wel gaan solderen maar een nieuwe kabel is natuurlijk mooier/beter. Helaas geen kabel van 2 meter kunnen vinden. Dan maar 1 van 1,5 meter. Dus toch nog solderen voor een klein stukje verlengkabel.

Maar uiteindelijk is de ombouw afgerond. De extruder is gecalibreerd, de flow ingesteld, en de eerste proefprintjes zijn gemaakt.
De productie van de benodigde printen is weer gestart!

Afbeelding
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Netjes.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten