Voxelab Aquila Micro Swiss hotend print niet goed Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 4 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

Voxelab Aquila Micro Swiss hotend print niet goed

#1

Bericht door Coco777 »

Hallo allemaal,

Vorig jaar zomer besloot ik dat een 3D printer een prima toevoeging aan mijn gereedschapskist is voor mijn modelbouw hobby. Na het nodige zoekwerk uiteindelijk besloten om voor een Voxelab Aquila te gaan. Na een paar maanden met plezier gebruikt te hebben begon vorig jaar oktober een periode waarin eigenlijk niks meer wilde werken. Om te beginnen bleek het moederbord niet goed meer te functioneren (de X- Y en Z as wisselde elkaar af om te proberen door de stop heen te gaan, maar bij elke poging stopte het bij 1 van de assen die bij het Homen door de eindstop heen te gaan). Vervolgens ben ik een half jaar bezig geweest om het vervangende upgrade board werkend te krijgen (een Bigtreetech E3 RRF, gekoppeld aan een Bigtreetech 5" touchscreen). Na het verhelpen van wat kalibratie problemen heeft de printer net lang genoeg gewerkt om een nieuw deel van de zender voor mijn modelboten te printen, zei het niet helemaal perfect (tijdens het printen ontstaan er een hoop draden buiten het onderwerp om en, waarschijnlijk mede daardoor, wat verplaatsing van het printbed tijdens de print).

Per saldo heb ik nu een Voxelab Aquila met Bigtreetech electronika, dubbele Z-as en direct drive met Micro Swiss hot end. Sinds ik deze hot end erop heb gezet heb ik even succesvol kunnen printen zoals hierboven aangegeven. Helaas stopt het materiaal al na een paar lagen met stromen naar de plek waar het moet komen. Zoals onderstaande foto laat zien lijkt het wel erg heet op andere, niet gewenste plekken te komen:
IMG_20221119_210053.jpg
Wat zou dit problemen kunnen veroorzaken? Volgens de printer zou de hotend niet heter zijn geworden dan 215gr, maar vaker hooguit 200- 205gr.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes Josse
Bijlagen
JMB_3818.JPG
IMG_20221119_210045.jpg
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Ha nog een nieuw gezicht, welkom.

Zoals ik het zie volgens de 1e en 3e foto zit je met 2 directe problemen.

1. Je nozzle zit niet genoeg ingedraaide want ik zie blauw filament tussen filament tussen je nozzle en heatblock

2. Je heatbreak zit niet genoeg vastgedraaid, denk dat ik daar ook lekkage zie.

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk


Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Als ik ook zo naar de printkop kijkt van jou printer , denk ik ook dat er ergens iets niet goed op elkaar aansluit .
Ik zou beginnen om de hele om de hele printkop uit elkaar te halen en schoonmaken .
Daarna draai je de schone of nieuwe nozzle helemaal in het heatblok en dan een slag terug .
Dan schroef je het bovenste deel in het heatblok .
Installeer de printkop weer op zijn plaats en verwarm de printkop op tot plusminus 215 graden .
En draai dan de nozzle nog iets vaster , maar let op vast is vast .
Dan het printbed opnieuw levelen .

En dat draden trekken tijdens het printen komt meestal voor dat de terugtrek instelling van het filament in de slicer niet goed staat ( te weinig )
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Lijkt mij ook wat Ch3vr0n schrijft, lekkage. En door die lekkage ontstaat er waarschijnlijk ook een verstopping in je hotend waardoor het filament niet meer doorloopt. Even uit elkaar halen en schoonmaken. En vervolgens correct in elkaar zetten. Dus een halve gang breedte tussen de nozzle en het heatblok en dan wel vast genoeg draaien. Ik zie nu namelijk geen ruimte tussen de nozzle en het heatblok. Dan zit er dus zeer waarschijnlijk nu ruimte tussen de nozzle en de throat/heatbreak. En misschien ook tussen de teflon buis en de aansluiting onderin.

526a59ae1e9dcd1b_painted.png
(bron)
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#5

Bericht door Coco777 »

Bedankt voor de snelle reacties.

Het lijkt inderdaad lekkage te zijn, de nozzle zat zelfs op de hand niet vast gedraaid. Dat heb ik nu opgelost, met wat poetswerk (dat ging ook lekker makkelijk met de hotend op temperatuur)ziet het geheel er nu beter uit. De stroom filament lijkt nu ook beter maar nu geeft de software kuren na de eerste paar lagen op z'n best.

Groetjes Josse
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten