Printen met gerecycleerd PET
PET, niet PETG!
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Printen met gerecycleerd PET
Vorige dinsdag ging ik naar het lokale recyclage park om wat lege filament spoelen binnen te brengen, vroeg aan een medewerker ter plekke waar ik die mocht droppen, en die herkende ze direct ook al was die man een generatie ouder dan mezelf. We raakten aan de praat en vertelde me dat hij zelf een shredder had gemaakt en een extruder maar dat de Creality Enders' van z'n vrouw (gebruiker @cindy.vercruysse) ze niet konden printen. Ze werden niet warm genoeg. Hij vermaalde namelijk de klassieke plastic flessen (uit PET) en die zijn zonder de G (glycol) moeilijker te verwerken in een printer. Ik zei al snel "kom maar langs en breng zo'n spoel maar mee. Mijn Bambu X1C gaat daar korte metten mee maken).
Zo gezegd, zo gedaan en de volgende dag (afgelopen woensdag) kwam hii (Gerdy) samen met z'n vrouw langs om m'n X1C aan het werk te zien. Zoals ik verwachtte maakte m'n X1C daar korte metten mee. Een temperatuur toren geprint met start temperatuur 300 tot 190° (om alle bereiken te testen) maar bij 260 kwam er niks meer uit de nozzle. De printrange was dus voor het homemade PET 265-300° op "ludacrous mode" (500mm/sec), en de printer gaf geen kik, printte lekker door
Dan een snelle test gedaan en bij 265 was de laagbinding niet optimaal en brak de temperatuur trap al snel af, toen ze al vertrokken was de toren nog even onder handen genoemen en 270-275 kwam ook relatief snel los, maar bij 280-300 was alles dik in orde! Die trappen geven geen krimp al waren ze super snel geprint.
Uiteraard meer stringing dan normale PETG, maar best leuk om te mee te experimenteren, en het heeft me een manier opgeleverd om aan 0-verlies te printen binnenkort wanneer z'n grote vermaler klaar is en hij dan geen extrusies meer aan elkaar moet zetten, das het enige pijnpunt momenteel. de "lassen" van 2 extrusie sessies zijn nog inconsistent om onbezorgd te laten printen, maar het resultaat mag er best zijn voor vermalen PET flessen filament gekleurd met alcoholstift en geprint aan 500mm/sec,
Binnenkort nog eens proberen aan normale snelheid
Zo gezegd, zo gedaan en de volgende dag (afgelopen woensdag) kwam hii (Gerdy) samen met z'n vrouw langs om m'n X1C aan het werk te zien. Zoals ik verwachtte maakte m'n X1C daar korte metten mee. Een temperatuur toren geprint met start temperatuur 300 tot 190° (om alle bereiken te testen) maar bij 260 kwam er niks meer uit de nozzle. De printrange was dus voor het homemade PET 265-300° op "ludacrous mode" (500mm/sec), en de printer gaf geen kik, printte lekker door
Dan een snelle test gedaan en bij 265 was de laagbinding niet optimaal en brak de temperatuur trap al snel af, toen ze al vertrokken was de toren nog even onder handen genoemen en 270-275 kwam ook relatief snel los, maar bij 280-300 was alles dik in orde! Die trappen geven geen krimp al waren ze super snel geprint.
Uiteraard meer stringing dan normale PETG, maar best leuk om te mee te experimenteren, en het heeft me een manier opgeleverd om aan 0-verlies te printen binnenkort wanneer z'n grote vermaler klaar is en hij dan geen extrusies meer aan elkaar moet zetten, das het enige pijnpunt momenteel. de "lassen" van 2 extrusie sessies zijn nog inconsistent om onbezorgd te laten printen, maar het resultaat mag er best zijn voor vermalen PET flessen filament gekleurd met alcoholstift en geprint aan 500mm/sec,
Binnenkort nog eens proberen aan normale snelheid
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
-
Bedankt om het mooie artikel!! Als er iemand een goede oplossing weet voor het lassen van 2 extrusie's zijn we helemaal vertrokken. Anders zal het nog een klein tijdje duren tegen dat ik mijn extruder in elkaar heb gezet. En dan zullen er nog problemen bij komen. Maar ik ben er 90 procent zeker van dat ik PET filament kan maken. En dan gaan we nog voor andere soorten zoals HDPE . Zelf hebben we nog geen gram afval van filament weg gegooid. En ik heb dan ook de wens om afval filament terug een waarde te geven en te hergebruiken. Mijn hobby is niet printen maar recyclen.
Allemaal mooie verhalen, maar op kleine- of hobbyschaal zie ik nog steeds helemaal niks in het gebruik van gerecycled materiaal. En laten we eerlijk zijn, voor het geld hoef je het al zeker niet te doen, want zolang de prijs voor een kilo nieuw filament nog ergens tussen de 20 en 30 euro ligt zal het voor de meeste hobbyisten totaal oninteressant zijn. Misschien alleen voor die enkeling die recyclen als hobby heeft, al ken ik er geen. (Behalve dan nu Mongske Doks). Ik hou me wel bezig met het opmaken van nieuw materiaal. Voorlopig zie ik toch ook nog veel te vaak kwaliteits- en consistentie problemen opduiken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Misschien is het in België anders als in Nederland .
Maar als wij een flesje drinken kopen in Nederland zit er statiegeld op die je bij het inleveren bij een flessenautomaat weer terug krijgen .
Dus als wij naar de winkel gaan gaan ook gelijk alle flessen en blikken mee om in te leveren .
En het plastic wat we wel weggooien is niet goed genoeg om er filament van te maken .
Maar als wij een flesje drinken kopen in Nederland zit er statiegeld op die je bij het inleveren bij een flessenautomaat weer terug krijgen .
Dus als wij naar de winkel gaan gaan ook gelijk alle flessen en blikken mee om in te leveren .
En het plastic wat we wel weggooien is niet goed genoeg om er filament van te maken .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
PrintEngineer
Stefan heeft een leuke filament recycler getest en ja hij is wel erg enthousiast omdat het gesponsord is. En toch denk ik dat het een leuke machine is
Stefans filament recycler test
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
-
Idd op een schaal dat het aan meerdere zou kunnen verkocht worden zal idd niet haalbaar worden. De halve kilo van DIT filament dat de moderator heeft gekregen was 3 dagen werk. Dus zal dit maar voor enkele zijn. En dat is ook het grootste probleem bij iedereen die recycled, het kost veel meer tijd en is ook veel duurder. Dan nieuwe producten, dus dit doe je als je hobby. En niet alles draait om geld, toch niet meer voor mij. ( ik heb geleerd om anders te zijn ) En idd er zijn nog kwaliteits problemen, maar dat is het leukste om deze ook te kunnen oplossen....Rob52 schreef: ↑18/06/24, 09:52 Allemaal mooie verhalen, maar op kleine- of hobbyschaal zie ik nog steeds helemaal niks in het gebruik van gerecycled materiaal. En laten we eerlijk zijn, voor het geld hoef je het al zeker niet te doen, want zolang de prijs voor een kilo nieuw filament nog ergens tussen de 20 en 30 euro ligt zal het voor de meeste hobbyisten totaal oninteressant zijn. Misschien alleen voor die enkeling die recyclen als hobby heeft, al ken ik er geen. (Behalve dan nu Mongske Doks). Ik hou me wel bezig met het opmaken van nieuw materiaal. Voorlopig zie ik toch ook nog veel te vaak kwaliteits- en consistentie problemen opduiken.
En het zal ook voor de uitverkoren blijven om met DIT te kunnen printen. Ik heb het niet nodig om mijn brood te verdienen.
Mvg
Ik hebt hier ook nog een kliko vol staan .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
Idd,in Nederland heb je statiegeld op, in België niet. Of het goed is statiegeld, dat laat ik in het midden. Mij gaat het om om de berg plastic te verminderen. Eerst onze PMD zak, nu ook nog twee gezinnen er bij.Wim62 schreef: ↑18/06/24, 10:10 Misschien is het in België anders als in Nederland .
Maar bij jou laatste zinnen heb ik mijn bedenkingen. Waarom zou HDPE niet goed zijn om té printen?
Verklaar nader? Dit is wel het soort plastic die meer dan 50 maal kan hersmolten worden. Ik verwijs dan heel graag naar de Nederlandse mensen Precious plastics.
Mvg
Toegevoegd in 3 minuten 1 seconde:
Het ziet er wel een leuke manier uit, maar dan moet het nog eerst geschied worden.PrintEngineer schreef: ↑18/06/24, 13:22 Stefan heeft een leuke filament recycler getest en ja hij is wel erg enthousiast omdat het gesponsord is. En toch denk ik dat het een leuke machine is
Het is heel eenvoudig , sommige plastics mogen niet bij de PBD omdat deze niet gerecycled kunnen worden.
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in