Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Het leven is een terminale ziekteTVOC en PM bij 3D printen + Fornuftig
Kun je deze meten met een goedkope meter? En werkt de Fornuftig?
-
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Yup, je gaat al dood vanaf je geboorte :p, 't duurt alleen eventjes
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wij zijn net planten , als ze uit gebloeid zijn sterven ze .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
In de meeste luchtfilters zit sowieso al een Hepa filter, tenminste die van een beetje gerenommeerd merk. Maar zoals al eerder vermeld, je ademt meer schadelijke stoffen in als je aan een beetje gemiddelde doorgaande weg woont dan bij het gebruik van een 3D-printer. Je kunt je natuurlijk over alles opwinden, maar mijn grootmoeder gebruikte tot haar dood aan toe gewoon een asbest onderzetter op het gasstel, wat ik trouwens zelf ook lange tijd heb gedaan, en ze werd 93. Zelfde geldt voor mijn moeder. Alhoewel die het sinds het niet meer in de handel was ook niet meer gebruikt. Maar die hoopt volgende maand 94 te worden. Het is ook allemaal afhankelijk van hoe gevoelig je ergens voor bent. Het zit zoals uit onderzoek blijkt ook deels in je genen hoe je op dingen gaat reageren. En gelukkig lijkt het erop dat ik goede gene heb geërfd.(nog maar even afwachten ....) Maar dat heb je natuurlijk niet zelf voor het zeggen. Ik ken ook mensen, waaronder mijn vrouw, die minder goede genen hebben, al is dat op een geheel ander gebied. Je moet dus kennelijk ook een beetje geluk hebben in het leven.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Na driehonderdduizend web pagines te hebben bezocht, is het resultaat een beetje genuanceerd.
- Ja, er komt rotzooi vrij bij printen
- Ja, wat je via de openbare weg binnen krijgt is waarschijnlijk nog veel erger.
- Ja, het stinkt.
- PLA is (qua stoffen welke vrijkomen in de lucht) minder onschuldig dan vaak wordt gedacht
- Airdryers produceren ook TVOCs
- Ja, je kunt het verschil ruiken tussen een test opstelling MET een externe air cleaner, en ZONDER de aircleaner
- Nee, het is niet of nauwelijks meetbaar met simpele meters (ik zag reproduceerbaar verschil, maar niet extreem)
- Wanneer een filter herciculeert, haalt dit effectief vaak een hogere klasse dan het filtertype zelf zou indiceren (HEPA vs near-HEPA)
- Hoewel de score van een apparaat mogelijk lager is, kan recirculatie toch tot een effectief beter resultaat leiden
Veel van de youtube videos over het onderwep zijn... twijfelachtig. Geweldig is er eentje die een random ventilator aanprijst, en zijn resultaten onderbouwd met een air quality meter uit china die uit andere onderzoeken een fake unit blijkt te zijn (ie. niet werkend).
Maar... er zijn toch wel een paar takeaways.
- Ga niet nodeloos boven de printer hangen and damn, doen we dat niet allemaal
- Heb je veel dryers en printers over langere tijd aanstaan, dan zullen de waardes toch wel merkbaar toenemen
Maar... werk je niet in een print shop, en ventileer je goed, dan zal het allemaal wel meevallen is mijn voorlopige conclusie. Ik print in de berging met een eigen (beperkte) afzuiging. Ik had de aircleaner (een Ikea Fornuftig) al geinstallerd, en ik laat 'm lekker zitten. De ruimte is aangenamer qua geur, en het beetje wat het reinigt is mooi meegenomen. Noodzakelijk? Waarschijnlijk niet. Aangenamer? Ja.
Dan de meest belangrijke test: ik heb mijn huisgenoten gevraagd of ze de stank konden ruiken, en daarbij geprint met en zonder air cleaner. Met de air cleaner rook het volgens hun behoorlijk minder (Ikea vernuftig met een fijn filter plus een koolstof filter). Daar doe ik het dan maar voor.
Op naar het volgende project
- Ja, er komt rotzooi vrij bij printen
- Ja, wat je via de openbare weg binnen krijgt is waarschijnlijk nog veel erger.
- Ja, het stinkt.
- PLA is (qua stoffen welke vrijkomen in de lucht) minder onschuldig dan vaak wordt gedacht
- Airdryers produceren ook TVOCs
- Ja, je kunt het verschil ruiken tussen een test opstelling MET een externe air cleaner, en ZONDER de aircleaner
- Nee, het is niet of nauwelijks meetbaar met simpele meters (ik zag reproduceerbaar verschil, maar niet extreem)
- Wanneer een filter herciculeert, haalt dit effectief vaak een hogere klasse dan het filtertype zelf zou indiceren (HEPA vs near-HEPA)
- Hoewel de score van een apparaat mogelijk lager is, kan recirculatie toch tot een effectief beter resultaat leiden
Veel van de youtube videos over het onderwep zijn... twijfelachtig. Geweldig is er eentje die een random ventilator aanprijst, en zijn resultaten onderbouwd met een air quality meter uit china die uit andere onderzoeken een fake unit blijkt te zijn (ie. niet werkend).
Maar... er zijn toch wel een paar takeaways.
- Ga niet nodeloos boven de printer hangen and damn, doen we dat niet allemaal
- Heb je veel dryers en printers over langere tijd aanstaan, dan zullen de waardes toch wel merkbaar toenemen
Maar... werk je niet in een print shop, en ventileer je goed, dan zal het allemaal wel meevallen is mijn voorlopige conclusie. Ik print in de berging met een eigen (beperkte) afzuiging. Ik had de aircleaner (een Ikea Fornuftig) al geinstallerd, en ik laat 'm lekker zitten. De ruimte is aangenamer qua geur, en het beetje wat het reinigt is mooi meegenomen. Noodzakelijk? Waarschijnlijk niet. Aangenamer? Ja.
Dan de meest belangrijke test: ik heb mijn huisgenoten gevraagd of ze de stank konden ruiken, en daarbij geprint met en zonder air cleaner. Met de air cleaner rook het volgens hun behoorlijk minder (Ikea vernuftig met een fijn filter plus een koolstof filter). Daar doe ik het dan maar voor.
Op naar het volgende project
Laatst gewijzigd door NineLizards op 05/07/24, 23:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
-
In tegenstelling tot wat heel veel mensen denken zijn HEPA filters deeltjesfilters (microscopisch klein) en niet in staat geuren en dampen te filteren, laat staan moleculen. HEPA (P3) i.c.m. actieve kool is hier de ideale combiPrintEngineer schreef: ↑03/07/24, 13:32 Je hebt waarschijnlijk hepa filtratie nodig om geur moleculen uit de lucht te kunnen filteren. Of tijdens het printen een gasmasker dragen. Dat zou je gezien de onderzoeken van de laatste jaren sowieso moeten doen. Want elk onderzoek dat is gericht op gezondheid brengt de schadelijke gevolgen naar buiten. Niets is nog gezond en we gaan er allemaal aan dood
M.v.g. Martijn
Ik had eerlijk gezegd geen andere uitslag verwacht. Waarbij het wel een beetje persoonlijk is. Ik ruik PLA eigenlijk nauwelijks en het beetje dat ik ruik stoort me niet. Bij ABS/ASA ligt dat anders, daarbij is ook aannemelijk aangetoond dat dit schadelijke stoffen produceert tijdens het printen. Maar dat print ik weinig. De printer staat naast me en ik zit er regelmatig naast wanneer hij print, soms hele dagen. Er is geen extra ventilatie behalve dan soms de air cleaner. Als die aanstaat merk ik echter geen verschil.
Wel kan ik me voorstellen dat als je een luchtwegaandoening hebt dat je er extra gevoelig voor kunt zijn en dat het dan zinvol is om de printer in een andere ruimte te zetten. Maar ik houd er graag een oogje op, zeker nadat er laatst brand in de printkop ontstond. En dit ook deze week weer gebeurde bij mijn deltaprinter.
Vandaag de dag is er voor elk onderwerp wel een hoeveelheid testen en onderzoeken beschikbaar. Afgezien van de duidelijk aantoonbare en extreme gevallen zijn de uitkomsten van testen en onderzoeken naar bijvoorbeeld het gebruik van een 3D-printer vaak erg divers en niet overtuigend. Vaak is de wil om iets te vinden een drijfveer om net zo lang te zoeken tot men iets "overtuigends" heeft gevonden dat de stelling "bewijst". Hoewel de betrouwbaarheid daarvan dus erg twijfelachtig is. Als het echt een ernstige bedreiging voor onze gezondheid zou zijn dan zouden er wel wettelijke maatregelen worden genomen. Of in ieder geval duidelijke vermeldingen op de verpakkingen worden geëist. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren en kunnen we met een gerust hart weer verder gaan met 3D-printen.
Wel kan ik me voorstellen dat als je een luchtwegaandoening hebt dat je er extra gevoelig voor kunt zijn en dat het dan zinvol is om de printer in een andere ruimte te zetten. Maar ik houd er graag een oogje op, zeker nadat er laatst brand in de printkop ontstond. En dit ook deze week weer gebeurde bij mijn deltaprinter.
Vandaag de dag is er voor elk onderwerp wel een hoeveelheid testen en onderzoeken beschikbaar. Afgezien van de duidelijk aantoonbare en extreme gevallen zijn de uitkomsten van testen en onderzoeken naar bijvoorbeeld het gebruik van een 3D-printer vaak erg divers en niet overtuigend. Vaak is de wil om iets te vinden een drijfveer om net zo lang te zoeken tot men iets "overtuigends" heeft gevonden dat de stelling "bewijst". Hoewel de betrouwbaarheid daarvan dus erg twijfelachtig is. Als het echt een ernstige bedreiging voor onze gezondheid zou zijn dan zouden er wel wettelijke maatregelen worden genomen. Of in ieder geval duidelijke vermeldingen op de verpakkingen worden geëist. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren en kunnen we met een gerust hart weer verder gaan met 3D-printen.
-
2x? Zelfde probleem, of puur toeval?Maar ik houd er graag een oogje op, zeker nadat er laatst brand in de printkop ontstond. En dit ook deze week weer gebeurde bij mijn deltaprinter.
Ik check de printer regelmatig, en laat 'm nooit 's nachts draaien terwijl ik slaap. M'n oude dremel was zo langzaam dat ik soms geen optie had, maar in dat geval zette ik het ding vrij op de vloer, zodat bij een fikkie niets anders in vlammen op zou gaan. Tenminste, dat hoopt een mens dan... Overigens hangt in de ruimte ook een brandmelder, zoals het hoort, maar toch vind ik het idee van een 24/7 draaiende printer in een woonhuis geen fijn idee, dus in principe doe ik dat niet.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
2 verschillende machines, dus moet wel toeval zijn. Maar het bewijst maar weer eens dat het toch altijd risico's inhoudt. Gelukkig deed in beide gevallen de softwarebeveiliging wel z'n werk.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in