Z-afstand support veranderen in Cura

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 3 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Z-afstand support veranderen in Cura

#1

Bericht door Rob52 »

Wanneer je ergens een overbrugging hebt waar je support voor gebruikt dan kun je in Cura de Z-afstand tot de eerste laag van de overbrugging instellen, zowel onder als boven. Ik beperk me even tot de bovenste. Dat klinkt leuk maar werkt maar gedeeltelijk. Als je een laagdikte hebt ingesteld van 0,2 mm dan kun je alleen in laagdiktes van 0,2 mm die afstand veranderen. Je kunt wel een kleinere waarde ingeven, maar dat heeft bij het printen geen effect. Zinloos dus. (Behave 0, maar dat betekent meteen een hechting zoals in het model zelf en is dan waarschijnlijk niet loste krijgen) Probleem is dat je soms ondersteuning plaatst waar het uiteindelijk zichtbaar wordt, maar het resultaat is dan grover dan een direct op een andere lag geprinte laag. Die laag hangt uiteindelijk toch 0,2 mm door en heeft minder hechting.

Ik vroeg me af of er een manier is om dat wel te kunnen aanpassen. Ik heb namelijk gezien dat de Prusa slicer bijvoorbeeld bij een laaghoogte van 0,1 mm support print met een laaghoogte van 0,2 mm. Dus telkens om de andere laag van het model komt er een laag ondersteuning. Dit scheelt meteen printtijd. Ik heb al wat zitten experimenteren met variabele lagen, maar dat lijkt geen effect te hebben. Sterker nog, ik kreeg zelfs een grotere afstand tijdens de test omdat daar de laagdikte werd verhoogd.

Kennelijk is dit dus een functie die in de praktijk niet werkt. Er staat in de beschrijving dat deze instelling invloed heeft op o.a. de laaghoogte maar dat heeft het dus niet want er verandert niks.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#2

Bericht door Robbel2005 »

Supports goed instellen is inderdaad niet makkelijk...
Je kan met top roof en bottom roof ook nog wat, maar de ideale instellingen vinden is een heel werk.
Door nu Cura 5 te gebruiken, ben ik weer herbegonnen met de instellingen vanuit de basisprofielen, maar aan de supportinstellingen ben ik nog niet geraakt. Misschien werken ze ook beter als voorheen met de standaardinstellingen maar moet dit nog testen.
Wat ik me van de oude slicerversie instellingen herinner is dat ook het gebruikte patroon dat je voor de supports gebruikt er veel toe doet. Concentric is gewoonlijk beter los te krijgen.
Heb ook al gedacht aan een printer waar je verschillend filament kan gebruiken tergelijkertijd, en van dat oplosbaar filament voor de supports te gebruiken, maar dat is voorlopig een toekomstdroom.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Ik heb het met Cura 5.2.1 getest. Met een supportdak heb ik ook getest en dat geeft in sommige gevallen een wat beter resultaat. Punt blijft dat die afstand boven tussen support en eerstvolgende objectlaag niet echt blijkt in te stellen wanneer die anders is dan de laagdikte. Je krijgt dan ook geen foutmelding. Maar wie weet komt het ooit nog.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#4

Bericht door Robbel2005 »

support test


Toegevoegd in 2 uren 53 minuten 6 secondes:
Standaard cura profiel :
Layer 0.2 nozzle 0.4

Afbeelding

Afbeelding
De supports zijn moeilijk te verwijderen.


Licht aangepaste default settings vh standaardprofiel.

Afbeelding

Het stuk links onder (vlak) geeft geen goed resultlaat. Alle support waren redelijk makkelijk te verwijderen.
Bij het schuine stuk denk ik dat de support hier gewoon nergens aanhing.

Afbeelding



Heb de CHEP settings voor creality geimporteerd en gebruikt voor A6.
https://thangs.com/designer/CHEP/3d-mod ... day-184723



Afbeelding

Afbeelding

De supports zijn heel eenvoudig in een stuk te verwijderen.
De printoppervlakte is mooier dan van de standaard cura profielen.
Laatst gewijzigd door Robbel2005 op 15/12/22, 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

Ik heb net eens een virtuele test in de Prusa slicer gedaan en dan in de voorbeeld modus gekeken wat er gebeurt. En daar gaat het wel goed. Je kunt bij de instellingen voor support de Z-afstand standaard instellen op 0,2 0,1 en 0. Maar je kunt het ook op een andere waarde instellen die dan ook wordt toegepast. Zelfs als ik een waarde 0,12 invul wordt het ook zo toegepast. Je ziet in het voorbeeld de lagen dan verspringen tussen het support en het object. Die lagen worden dus niet op dezelfde hoogte geprint. Het begint gelijk maar na de eerste laag veranderen de hoogte voor het support en het object. Ik heb daar nu nog geen test mee geprint, maar ik vermoed dat die al meteen een stuk beter kan zijn, mits de z-afstand wordt verkleind.

Wanneer ik de laagdikte dan op 0,1 mm zet dan zie je ook mooi dat het support in dikkere lagen wordt geprint.

Toegevoegd in 20 uren 47 minuten 31 secondes:
Ik heb 3 testjes geprint met dat testobject. Allemaal met verschillende instellingen in de Prusaslicer. Maar hoe het ook ingesteld staat het vlakke ondersteunde deel blijft er uitkomen met zichtbare "draden". Zelfs met een instelling van 0,05 mm. Minder heeft geen zin want dan krijg je het niet meer los.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten