Verschil tussen PLA+ en ePLA SS (eSun)?

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Rob52
Netherlands

Verschil tussen PLA+ en ePLA SS (eSun)?

Bericht door Rob52 »

Ik moest wat wit PLA+ bijbestellen omdat dit op raakte. Nu bestel ik o.a. bij 3Dwensshop. Daar stond inderdaad mijn welbekende PLA+ wit en de extra witte uitvoering koud wit. Maar er stond ook een variant ePLA SS te koop. Een paar euro goedkoper zelfs. Ik dacht, er zal wel iets over in de beschrijving staan. Maar helaas niks bijzonders over te vinden.

Dus op zoek op de eSun website. Nou vergeet het maar, de diverse variaties staan er wel genoemd maar wat nu precies het verschil is, is nergens te vinden. Ik heb uiteindelijk maar op de gok van beide eentje besteld om het thuis te kunnen beoordelen. Vandaag in huis, en het blijken weldegelijk verschillende soorten te zijn. Daarbij valt op dat de PLA+ versie normaliter iets transparant is en je dus meerdere lagen nodig hebt om dekkend te kunnen werken. Vandaar dat ik voor een tekst in wit op een rode achtergrond ook koud wit heb toegepast aangezien het anders niet dekt.

Nu zijn de printtemperaturen voor beide gelijk zoals het op de doos staat. Maar de kleur van de ePLA SS is veel meer richting koud wit en ook net zo massief en ondoorzichtig als de rol PLA+ koud wit die ik hier heb liggen. Niet iets dat je zomaar door elkaar wilt gebruiken. Het gewone PLA+ wit is ook iets geler.

Heeft iemand hier meer info over? Ik kan er tot nu toe niks van vinden. Leuk dat er elke keer nieuwe soorten op de markt komen, maar een beetje info over de verschillen en voor- en nadelen zou geen kwaad kunnen.

Enig dat ik er over kan vinden in de beschrijvingen is dat het geschikt is voor High Speed printers. Maar er is ook een versie HH, HS en ST.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

ff zoeken op "eSun PLA ss" is top resultaat een amazon link https://www.amazon.com.be/-/en/Filament ... B0CR1DBBFN en een esun link: https://esun3dstore.com/products/esun-e ... lament-1kg

Dan heb je vlak bovenaan "eSUN Fast Printing Speedy PLA Filament 1.75mm, 3D Printer Filament High Speed PLA for Fast Printing"

M.a.w. is gewoon PLA maar geoptimaliseerd voor high-speed (super snel, ss) printen. vb op ludacrous mode met de X1C. Sunlu heeft ook zo'n variant. Zal het enige verschil zijn tov de gewone variant waarschijnlijk.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ch3vr0n schreef: 09/07/24, 19:59 Zal het enige verschil zijn tov de gewone variant waarschijnlijk.
Niet helemaal dus, want de kleur en transparantie zijn heel anders dan "gewoon" wit.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Ik zou denken dat dat een neven effect is van de additieven gebruikt om er high-speed pla van te maken. Maar verder is er inderdaad weinig over te vinden. De enige die het echt weten zijn eSUN, misschien die ff (op social media) contacteren? De amazon.com.be beschrijving zegt verder wel dat die hogere accuraatheid heeft, geen vervorming, minder fragiel en minder makkelijk te breken.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik kijk al uit naar je vergelijkingen tussen e-sun + en e-sun ss.
Maar ik weet wel dat de e-sun + (warm) wit mooier print dan de e=sun + koud wit .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het vervolg van deze vraag komt vandaag nadat ik Gerben van 3DWens shop een e-mail had gestuurd met dezelfde vraag als in het starttopic. Het antwoord lost niet alle vragen op maar geeft wel iets meer duidelijkheid. Ik wil dat graag hier delen en misschien dat Gerben, die sinds vandaag ook WEER lid is van ons forum, er nog verder wel iets verstandigs over kan zeggen, voor zover het al niet in het antwoord is verpakt.

Het antwoord van Gerben:
Deze vraag hebben wij tijdje geleden ook gesteld aan eSun, omdat bij ons ook de verschillende soorten PLA filamenten niet meer te overzien waren en we hadden het vermoeden dat eSun zelf ook niet meer wisten hoe ze de verschillende soorten filamenten moesten gaan noemen. Enkele benamingen zijn ondertussen alweer geschrapt en het lijkt erop dat het “ePLA” begrip hun merknaam gaat worden voor PLA. De kleine letter “e” die ook in hun eigen naam vertegenwoordigd.

ePLA-Lite : is het budget filament
PLA : wordt toegepast voor hun transparante filamenten
ePLA-ST : “Super Tough” is een taaier filament dan gewoon PLA, kan tegen een stootje.
ePLA-HS : “High Speed”, om op hoge snelheden te printen, betere doorstroming.
ePLA-SS : Ook geschikt voor snel printen, maar dan goedkoper.

Verder zijn er nog diverse afleiding van ePLA-…, waarmee eSun de kleur of kleureffect willen benadrukken in hun benaming.

Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid voor wie dezelfde vragen had als ik.
3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

Om de lijst nog even aan te vullen:

- ePLA-Mat: zoals de naam al zegt, heeft een matte uitstraling
- ePLA-LW: "Low weight", interessant voor het printen van bijv. RC vliegtuigen
- ePLA+-HS: “High Speed” filament op basis van PLA+
- ePLA- Magic/Mystic/Chameleon/Rainbow/etc... zijn nog kleur variaties.

Maar het mag duidelijk zijn dat er behoefte is aan een overzichtelijke lijst. :)
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in