Welke printer zal ik kopen

Lijst van overwegingen om een 3D-printer aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 552
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Welke printer zal ik kopen

#1

Bericht door Rob52 »

Een veel gestelde vraag door nieuwkomers in de wereld van 3D-printen is;
"Welke 3D-printer "moet" ik kopen." Of,
"Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een 3D-printer."

Er zijn veel factoren waar je rekening mee kunt houden en er zullen er best nog meer zijn dan hieronder genoemd. Aanvullingen zijn dan ook welkom. Hieronder worden diverse aandachtspunten opgenoemd en kort belicht. Het is echter ondoenlijk hier elk aspect tot in detail uit te vergroten en te verduidelijken. Gebruik het als een leidraad en zoek daarmee gericht verder op het internet en bijvoorbeeld Youtube waar heel, heel veel reviews van 3D-printers staan.
  1. Resin of filament?
    Stel jezelf eerst de vraag of je een resin printer of een filament printer wilt gaan aanschaffen.
    Er zit een groot verschil tussen beide printers. Een resin printer werkt met vloeistoffen (kunsthars) en UV licht. Een filamentprinter werkt met diverse soorten plastic die d.m.v. warmte door een spuitmond op elkaar wordt gelegd. Een resin printer is "vuiler" werken vanwege de vloeistoffen en eventuele kwalijke dampen. Er zit echter een vrij groot verschil in kwaliteit. Een resin printer is meestal veel gedetailleerder, maar de objecten zijn minder stevig dan die van een filament printer. Daarnaast is het printvolume van een filamentprinter meestal veel groter te kiezen dan van een resin printer.

  2. Kies je voor een resin printer dan zul je even verder moeten zoeken want daar houdt mijn kennis verder op.

  3. Hoe groot is je budget?
    Kies je voor een filament printer dan is de eerstvolgende vraag; hoe groot is je budget?

  4. Wat ga je er mee doen?
    Als je weet hoe groot je budget is dan is het belangrijk wat je ermee wilt gaan doen. Wil je enkel zo nu en dan eens een dingetje van internet gaan printen of ga je veel printen, zelf ontwerpen enz.

  5. Welk type printer?
    Er zijn verschillende typen filament printers. De meest gebruikte is de cartesiaanse printer. Die heeft vaak (maar hoeft niet perse) een bewegend printbed en gebruikt recht toe recht aan een X-, een Y- en een Z-as. Daar zijn diverse varianten van zoals bijvoorbeeld een open uitvoering met bewegend bed over de Y-as of een kubiek vormige met een bewegend bed over de Z-as. Dan zijn er nog zogenaamde CoreXY (en varianten daarop) die kubiek vormig zijn en lijken op de cartesiaanse uitvoering maar een andere manier hebben waarop de X- en Y-as gelijktijdig worden aangedreven. En dan zijn en nog de Delta printers. Dit is een hele aparte soort waarbij alle 3 de assen aan staanders zijn gemonteerd en uit het midden met alle 3 de assen tegelijk bewegingen maken. Dan zijn er nog een aantal minder gebruikte typen die ik hier niet noem.

  6. Verwarmd printbed.
    Alhoewel tegenwoordig de meeste printers wel zijn voorzien van een verwarmd printbed bestaan er toch nog (budget)printers of printers aangeboden in de tweedehandsmarkt die niet voorzien zijn van een verwarmd printbed. Die zijn prima te gebruiken voor het printen met PLA, maar dat is dan eigenlijk ook meteen de beperking. Heb je de keuze, kies dan altijd voor een printer met verwarmd printbed.

  7. Het type printbed.
    Het te printen object wordt gebouwd op een printbed. Voor een goede hechting is een verwarmd bed meestal een must. Maar ook het materiaal van het printbed is van groot belang voor de hechting. Er zijn verschillende materialen die er worden geleverd of kunnen worden toegevoegd om een goede hechting te krijgen. Sommige materialen geven soms zelfs een te goede hechting. Materialen die veel worden toegepast zijn aluminium, glas, stickers en speciaal bewerkt glas met een coating, PEI sheet en kapton tape. Aluminium heeft in bijna alle gevallen een extra laag nodig om goed te hechten. Dat kan in de vorm van een extra glasplaat, wel of niet gecoat, een speciale stikker, blauwe schilders tape, Prittstift, hechtspray enz. Er is al veel geschreven over de diverse printbedmaterialen. Welke voor jou de beste keuze is, is vaak een kwestie van door ervaring wijzer worden. Een goed en heel universeel te gebruiken materiaal is epoxyplaat. Deze zijn o.a. te bestellen bij de firma Lerrox.

  8. Flexibele (magnetische) plaat voor printbed.
    Een alternatieve mogelijkheid voor het hechten, maar ook gemakkelijk lossen van een geprint object is de wel of niet magnetische plaat. Deze is meestal voorzien van een speciale sticker of PEI sheet. Het voordeel van zo'n plaat is dat na het printen deze losgehaald kan worden van het bed en door het buigen van de plaat de objecten makkelijker zijn te lossen. Let wel op dat er zowel magnetische als niet magnetische platen bestaan. Magnetische platen kunnen in veel gevallen geen hogere temperatuur verdragen dan 80 graden Celsius. Bij een hogere temperatuur verliezen deze hun magnetisme, het zogenaamde Curie effect. Er bestaan wel magnetische platen die speciaal behandeld zijn en een iets hogere temperatuur aan kunnen. Niet magnetische platen worden met klemmen aan het bed bevestigd.

  9. Automatische bed leveling.
    Eén van de extra mogelijkheden die bij diverse printers wordt aangeboden is de automatische bed leveling. Bed leveling is het bepalen van de juiste afstand van de printkop tot het printbed over het gehele oppervlak. Dit wordt in eerste instantie altijd handmatig gedaan met een 80 grams velletje papier. Daarna kan er een fijntuning plaatsvinden met de automatische bed leveling. Door sommige fabrikanten wordt de indruk gewekt dat ABL de oplossing voor alle problemen is en dat handmatige afstelling tot het verleden behoort. Dit wordt echter ook vaak onterecht door diverse (nieuwe) gebruikers gedacht. ABL is een fijne toevoeging maar het is geen wondermiddel. Voor wie het onder de knie heeft is het geen gemis als er geen ABL op een printer is gemonteerd. Echter, wanneer het printbed van niet al te beste kwaliteit is en niet geheel vlak is dan kan ABL dit tot op zekere hoogte compenseren, waarna er een goede hechting en print kan worden verkregen. Er zijn diverse uitvoeringen ABL. Het type bepaalt welke soorten printbed materialen er kunnen worden toegepast. Een veel gebruikt type is de BLtouch of een Chinese kloon daarvan. Die werkt mechanisch en kan alle printbedmaterialen aan. Een inductieve soort kan dat bijvoorbeeld niet, die zal glas bijvoorbeeld niet detecteren.

  10. 12 volt of 24 volt.
    Het zal niet het eerste zijn waar je aan denkt bij het aanschaffen van een 3D-printer. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Tegenwoordig worden de meeste printers uitgevoerd met een 24 volts voeding. Maar er bestaan er ook nog steeds (en ook via het tweedehands circuit) 12 volts uitvoeringen. De 12 volt uitvoering werkt op zich verder precies hetzelfde als de 24 volt uitvoering. Het voordeel is echter dan er bij een 24 volt uitvoering minder grote stromen lopen. Dat is ook de reden dat men grotendeels is overgestapt naar 24 volt. Kun je goedkoop ergens een (gebruikte) 12 volt printer kopen, dan hoef je hem dus niet te laten staan. Maar ga je nieuw kopen dan is het aan te raden om voor een 24 volt uitvoering te kiezen.

  11. Hoe groot moet het printvolume zijn?
    Heb je een keuze kunnen maken voor welk type filament printer je wilt gaan dan is het belangrijk om te bepalen welk printvolume je wilt gaan gebruiken. Er zijn printers met een heel klein volume, bijvoorbeeld speciaal bedoeld voor kinderen en er zijn (professionele) printers met hele grote volumes. Het kleinste bruikbare volume voor gemiddeld werk is ongeveer 22x22x25 cm (bxdxh). Een volume met meer ruimte is ca. 30x30x40 cm. Bij veel grotere volumes krijg je ook een veel grotere en zwaardere printer. Vraag je bij een groot bouwvolume af of je daadwerkelijk wel zulke grote dingen zult gaan printen. Hoe groter de print hoe langer de printtijd. Zo duurt een 2x zo groot object 4 keer zo lang om te printen en een 4 keer zo groot object 16! keer zo lang. En bij grote volumes spreek je dan echt over meer dan 24 uur of zelfs dagen. Op een kleinere printer kun je vaak hetzelfde printen, maar dan in meerdere losse onderdelen. Dat duurt natuurlijk in het totaal wel net zo lang.

  12. Snelheid.
    Snelheid is een belangrijk aspect bij 3D-printen. Het duurt namelijk, zeker bij grotere objecten, vaak aardig wat tijd voordat een print klaar is. Hoe snel je kunt printen met een 3D-printer hangt van een aantal factoren af. Het type printer en de constructie bepalen al een groot deel van de snelheid. Maar ook het gewicht van de printkop. Verder bepalen ook andere factoren zoals hoe het object gesliced is, welke nozzle (spuitmond) diameter en welke laagdikte worden er gebruikt. De laatste factoren bepalen niet echt de snelheid van printen maar meer de tijdsduur van de print. De echte snelheid, dus het aantal mm/sec wordt door de eerder genoemde factoren bepaald. Een fabrikant geeft vaak de maximaal haalbare snelheid op in de specificaties. Maar wees voorzichtig met die interpretatie. Die maximum snelheid is vaak in de praktijk niet haalbaar om ook nog een goede kwaliteit te behouden. Een feit is wel dat bijvoorbeeld een deltaprinter en een CoreXY printer sneller kunnen printen met behoud van kwaliteit dan een cartesiaanse printer. Hoewel er dus soms hoge snelheden worden opgegeven is het in de praktijk dat er meestal tussen de 50 en 100 mm/sec wordt geprint. Laat je dus niet gek maken door opgeven snelheden. Bij 3D-printen is langzamer vaak beter als het om kwaliteit gaat. Wat niet wil zeggen dat het traag moet zijn.

  13. Welk type filament ga je gebruiken?
    Ben je er een beetje uit wat je denkt te gaan printen dan is het ook goed te weten met welk materiaal je dat wilt gaan printen. In eerste instantie printen de meesten meestal met PLA. Dat kan eigenlijk met iedere filamentprinter zonder enig probleem. Wil je echter met speciale materialen gaan printen zoals nylon of polycarbonaat dan kan het nodig zijn dat daarvoor een speciale printkop is gemonteerd die bijvoorbeeld een hogere temperatuur dan 260 graden kan halen tot wel 300+ graden. Voor temperaturen boven 260 graden kan geen teflon binnenwerk meer worden gebruikt in de spuitkop. Er wordt dan gebruik gemaakt van een zogenaamd full/all metal uitvoering. Of je wilt bijvoorbeeld met ABS of vergelijkbaar materiaal gaan printen. Dan moet het printbed een temperatuur van 100 graden kunnen halen en behouden.

  14. Omkasting of niet?
    Sommige materialen zoals ABS printen beter als de printer is voorzien van een omkasting die de warmte vasthoudt. Dit voorkomt het omkrullen en loslaten van de print. Voor grotere objecten in bijvoorbeeld ABS is dit bijna een vereiste. Een omkasting kan al aan de printer vast zitten in de vorm van deurtjes, maar het kan ook als optie een los verkrijgbare zijn die je om de printer plaatst. Soms flexibel met ritsen en soms als acryl of ander hard materiaal uitgevoerd. En je kunt er natuurlijk ook zelf eentje bouwen.

  15. 1 of meer printkoppen?
    Dan is de vraag of je 1 kleur genoeg vindt. Zo niet dan bestaan er printers met meerdere printkoppen waarmee je met 2 of meer kleuren kunt printen. Denk daar niet te eenvoudig over, want er kunnen zich heel wat problemen bij voordoen, zeker bij de goedkopere versies. Het is trouwens ook mogelijk om met 1 kop meerdere kleuren te printen. Er zijn systemen die meerdere kleuren naar 1 kop leiden en om de beurt printen. Nadeel daarvan is dat het heel lang duurt en er betrekkelijk veel afval wordt geproduceerd. Daarnaast is het ook mogelijk om met een standaard printkop, door tussentijdse wisseling, met diverse kleuren te printen. Dit kan dan wel alleen in gestapelde lagen. Dus laag na laag kan een andere kleur krijgen, maar in de breedte zal het altijd om dezelfde kleur gaan.

  16. Twee materialen printen.
    Er is echter nog een andere reden waarom je mogelijk voor een extra, dus tweede printkop kunt kiezen. Dat is wanneer niet met 2 kleuren maar met 2 verschillende materialen wilt printen. Een veelgebruikte toepassing daarvan is dat de tweede kop wordt gebruikt om (in water oplosbaar) ondersteunigsmateriaal mee te printen.

  17. Direct of indirect drive printkop?
    De manier waarop bij een 3D-printer het filament naar de spuitmond wordt gevoerd kan simpelweg in 2 manieren worden verdeeld. De directe en de indirecte manier. Het verschil is dat bij de directe manier de aandrijfmotor direct op de printkop is bevestigd. Bij de indirecte manier is de aandrijfmotor aan het frame bevestigd en wordt het filament via een teflon buis naar de spuitkop geleid. Beide hebben ze voor- en nadelen. De directe uitvoering heeft als nadeel dat hij meestal zwaarder is en die massa kan zich vertalen in onzuiverheden in de print. Al zul je dat in de praktijk nauwelijks kunnen waarnemen. Voordeel is echter dat een directe uitvoering veel beter en op hogere snelheid flexibel filament kan printen. Daarmee zijn eigenlijk ook meteen de voor- en nadelen van de indirecte uitvoering genoemd, namelijk het tegenovergesteld van de direct aangedreven soort. Een indirecte uitvoering wordt ook wel een bowden extruder genoemd.

  18. Print resume functie.
    Veel printers zijn er tegenwoordig standaard in de software mee uitgerust, de print resume functie. Dat betekent dat de printer bij een stroomstoring de print weer kan oppakken vanaf het punt waar hij gestopt is. Dit klinkt erg mooi, maar in de praktijk werkt dit niet altijd zo feilloos als men doet voorkomen of zich zou wensen. Ten eerste gaat het vaak fout wanneer door afkoeling de print loslaat van het printbed. En door de stroomstoring kan niet elke printer nog de kop van het object verwijderen waardoor er een gat inbrandt. Als het werkt is het mooi, maar reken er niet al te vast op.

  19. Thermal Runaway protection.
    Thermal Runaway protection is een beveiliging die is ingebouwd in de software om oververhitting en mogelijk daaruit voorvloeiend brand te voorkomen. Dit klinkt als iets dat bijna vanzelfsprekend zou moeten zijn. Maar in de praktijk blijkt dat er nog steeds printers worden verkocht die deze beveiliging niet standaard hebben. Als dit niet standaard is geactiveerd wordt het bij de meeste printers moeilijk zo niet onmogelijk dit naderhand nog te doen in de bestaande firmware van de fabrikant. Ben je zelf handig met software en is bijvoorbeeld het programmeren van een Arduino je niet vreemd dan kun je zelf achteraf de firmware vervangen door bijvoorbeeld Marlin en deze functie alsnog activeren als dat al niet is gedaan in de example bestanden.

  20. Het bedieningspaneel, display.
    Om de printer te bedienen wordt dit in eerste instantie meestal gedaan door een op de printer aanwezig bedieningspaneel. Alternatief kunnen de meeste printers ook worden bediend door aansluiting op een computer of andere elektronische of digitale bediening. Het bedieningspaneel kan eenvoudig zijn met een draai-/drukknop en monochroom uitgevoerd. Er zijn echter ook luxere uitvoeringen met mooie grafische voorstellingen en touchscreen bediening. Waar je voorkeur naar uitgaat is persoonlijk. De duurdere printers zijn meestal ook voorzien van een luxer bedieningspaneel.

  21. Wel of geen silent board.
    De 3D-printer wordt bestuurd door een stukje elektronica. Op dat printbord zitten zogenaamde drivers die de motoren van de diverse assen aandrijven. Van die drivers bestaan er diverse typen. De eenvoudige typen hebben de neiging om in combinatie met de motoren aardig wat geluid te produceren, een soort gezang of muziekinstrument. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar sommigen vinden het storend of willen de familie er niet mee belasten. Voor diverse printers bestaan er zogenaamde silent boards. Deze zijn voorzien van een ander type driver die het geluid aanzienlijk reduceren. Sommige printers zijn hier tegenwoordig al standaard mee uitgerust of hebben het als optie. Afhankelijk van het type bord zijn die driver chips er op gesoldeerd of zijn ze in sockets gemonteerd. Ingeval van gesoldeerde uitvoeringen moet het hele bord worden vervangen en zit daar ook de juiste software (firmware) al op. Sommige borden hebben dus uitwisselbare drivers. In dat geval is het ook mogelijk achteraf zelf andere stillere drivers te plaatsen. Bedenk dan wel dat hierbij altijd aanpassing van de software nodig is omdat het anders geen effect heeft. Ook kan het nodig zijn dat de drivers moeten worden afgeregeld waarvoor apparatuur en kennis nodig is.

  22. Type geleidingsassen.
    Niet iets waar je meteen een groot punt van hoeft te maken want de meeste printers hebben goede onderdelen. Maar je zult de kreten wel tegen kunnen komen. De assen waarover wordt bewogen in de X-, Y- en Z-richting kunnen bestaan uit ronde hardstalen assen met kogellagers. Meestal 8 mm en bij grotere printers 10 of zelfs 12 mm. Wanneer deze assen van goede kwaliteit (lees tolerantie) zijn dan is daar niks mis mee. Sommige merken leveren echter niet al te beste kwaliteit wat tot slijtage en afwijkingen kan leiden en zelfs vastlopers. Een alternatief zijn de lineaire rails. Dat zijn nauwkeurig geslepen vlakke stalen banen met kogellagerpakketten. Deze worden over het algemeen als zeer betrouwbaar gezien. Echter hier geldt ook weer dat er kwalitatief grote verschillen kunnen zijn. In de praktijk zal het in de meeste gevallen niet zoveel uitmaken welke type je kiest. Meestal zijn de uitvoeringen met lineaire rails echter wel hoger geprijsd.

  23. Bouwpakket of kant en klaar?
    Een andere overweging bij de aanschaf van een filamentprinter is of je er zelf aan wilt kunnen sleutelen een aanpassingen doen of dat hij zo uit de doos moet kunnen werken. Je hebt namelijk zelfbouwpakketten, die meestal wat goedkoper zijn en kant en klaar gebouwde printers. Voor beide geldt dat je ze meestal zelf wel kunt aanpassen als je dat wilt.

  24. Waar ga je de printer aanschaffen?
    Lijkt een open deur, maar je kunt natuurlijk je printer in Nederland/België aanschaffen bij een reguliere wederverkoper, maar je kunt hem ook via Aliexpres of Amazon aanschaffen. Ben je zelf niet zo handig en wil je gewoon optimale ondersteuning en garantie dan kun je de printer het best via een reguliere wederverkoper aanschaffen. Daar kun je bij problemen dan altijd als eerste op terug vallen. Een voorbeeld van zo'n wederverkoper met een ruim aanbod is 123-3D.nl of 3Djake maar er zijn ook lokale verkopers.

  25. Het printontwerp.
    Bedenk dat wanneer je 3D wilt gaan printen dit niet kan zonder een ontwerp. Gelukkig zijn er online heel veel gratis bestanden te vinden zonder dat jezelf ook maar iets hoeft te ontwerpen. Maar het is nog leuker als je dat wel kunt omdat je dan iets kunt maken dat geheel naar eigen wensen is. Daarvoor is kennis van een 3D tekenprogramma wel een noodzaak. Er zijn diverse gratis programma's van diverse niveaus te downloaden of online te gebruiken.

  26. De slicer.
    Om een ontwerp te kunnen printen moet dit eerst door een software programma in "plakjes" worden gesneden. Dit heet een slicer. Daarvan zijn er ook weer meerdere gratis te downloaden. Het is dus van belang dat je met een dergelijk programma kunt (leren) omgaan. De bekendste is Ultimaker Cura. Voordeel van zo'n programma is dat je er al mee aan de gang kunt gaan (om te oefenen) voordat je zelfs maar een 3D-printer in huis hebt. Veel gebruikte kreten zijn STL bestand en Gcode. STL-bestanden genereer je met een 3D-tekenprogramma of je downloadt een kant en klaar bestand van een website die 3D-bestanden aanbiedt. In de slicer wordt het STL-bestand geladen en de slicer produceert vervolgens het Gcode-bestand waarmee de printer aan de slag kan om te gaan printen.

  27. (Electro)technische kennis.
    Wil je verder gaan dan alleen printen en ook de mogelijkheden van de printer beïnvloeden of uitbreiden, dan is een gedegen kennis van software en hardware, dus technische kennis, zowel mechanisch als elektrisch/elektronisch en programmering van bijvoorbeeld Arduino een must. Als je die kennis niet hebt is het best aan te leren, maar er gaat veel tijd in zitten en je moet er toch wel wat aanleg voor hebben.

  28. De plek voor de printer.
    Iets dat ook van belang is, is de keuze van de plek voor de printer. Heb je een aparte (hobby)kamer, dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Maar een 3D-printer kan, afhankelijk van het type, aardig wat ruimte innemen. En niet iedereen in huis is er van gecharmeerd wanneer je die hobby op de huiskamer- of eetkamertafel gaat uitoefenen. Zeker omdat een print vaak lang kan duren en niet kan worden onderbroken. Verder spelen geluid en afhankelijk van het te printen materiaal eventuele vrijkomende dampen een rol. Daarom is het goed om er ook eerst over na te denken waar je de printer gaat opstellen. Goede ventilatie is daarbij ook wel handig, zolang het maar niet tot tocht en/of temperatuurschommeling leidt.

  29. Filament diameter 1,75 of 2,85 mm?
    Hoewel tegenwoordig de meeste filament 3D-printers werken met een filament dat een doorsnede heeft van 1,75 mm zijn er nog steeds printers die gebruik maken van 2,85 mm. De standaard is echter 1,75 mm. Wat betreft de keuze van de printer zul je dus niet snel een printer tegenkomen die 2,85 mm gebruikt. Het is echter wel oppassen bij het kopen van filament voor je printer. Het gebeurt nog maar al te vaak dat iemand zich laat verblinden door een mooi geprijsde aanbieding van filament en dan vergeet om de diameter te controleren. Want al is de standaard dan inmiddels bij printers 1,75 mm, er worden nog massa's filament van 2,85 mm aangeboden. Dus let daar goed op bij aanschaf.

  30. Geduld.
    En last but not least, geduld is bij 3D-printen een groot goed. Vaak zul je moeten experimenteren en dingen over doen om het juiste resultaat te krijgen. En soms gaan dingen ook gewoon niet zoals je wilt. En dan is geduld een schone zaak.

  31. Het forum.
    En dan is er natuurlijk altijd nog dit forum waar de medeforumleden je met raad en daad terzijde staan.
Om kort te gaan is het mogelijk om voor tussen de 200 en 300 euro al een prima 3D-printer te vinden. Vergeet echter niet dat je er dan nog niet bent. Want om te printen heb je printmateriaal nog. Het filament. De meesten starten met PLA omdat het gemakkelijk te verwerken is en voor veel doeleinden toepasbaar is. PLA is echter niet geschikt voor gebruik waar temperaturen hoger dan 50 graden voorkomen. Het wordt dan zacht en kan vervormen. PLA en veel andere materialen worden meestal verkocht op rollen van 1 kilo. Maar ook rollen van 500 gram, 300 gram en 250 gram komen voor. Voor grootverbruikers bestaan er ook rollen van meerdere kilo's. De prijs van een rol PLA hangt van diverse factoren af. Zoals merk en kwaliteit. Reken voor een kilo tussen de 25 en 35 euro. Maar omdat je vaak wat keuze wilt hebben in kleur en materiaal kan de aanschaf daarvan ook aardig in de papieren gaan lopen.

Succes met je keuze.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten