Panelen van acrylaat of polycarbonaat?

Zoek je een specifiek onderdeel of heb je een vraag rond een specifiek onderdeel? Dan is dit z'n plek.
Puffeltje
Netherlands

Panelen van acrylaat of polycarbonaat?

Bericht door Puffeltje »

Mijn omgebouwde Ender 5plus (nu dus een Mercury One.1) wil ik gaan voorzien van een afgesloten kast zodat ook grotere onderdelen in ABS en ASA geprint kunnen worden. Ik zit alleen te kijken naar de platen welke ik hiervoor moet gebruiken: acrylaat (plexiglas) of polycarbonaat?

Prijstechnisch wil ik kiezen voor acrylaat, maar sommige platen moeten nabewerkt worden (hoekjes eruit, enkele uitsparingen). Ik heb begrepen dat acrylaat erg gevoelig is voor scheuren tijdens nabewerken, of laat ik mij hier gek maken door de berichten op internet?
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Plexiglas laat zich best goed bewerken als je maar de folie erop laat zitten tijden het zagen of boren .
Je kunt het snijden en breken of met een hele fijne decopeerzaag zagen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

Gebruik met een decoupeerzaag een heel laag toerental. Bij een te hoog toerental loop je het risico dat de zaag zo warm wordt dat het plexiglas smelt en aan je zaag vast gaat zitten met grote kans op scheuren.
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Ik heb een sterke voorkeur voor polycarbonaat. Bij stoten e.d. kan plexiglas mij iets te snel scheuren en breken... Maar ja, soms heb je geen keus :-)
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Als je er niet doorheen hoeft te kijken kun je misschien ook dibond eens bekijken. Vrij makkelijk te bewerken zoals zagen of boren en barst niet.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Bedankt voor jullie inbreng. Net wat NineLizards ook aangeeft dat bij stoten het kan scheuren of breken heeft mij eigenlijk de doorslag gegeven om voor polycarbonaat te gaan. Mijn hobbyhok/thuiswerkplek is erg krap en de kans dat er iets tegen de printer aan gaat stoten/vallen is rijkelijk aanwezig (moet nog steeds een goede kast plaatsen in plaats van alles schots en scheef op elkaar stapelen).

De meerprijs neem ik maar voor lief; een hobby mag geld kosten (en het vrouwtje vindt het prima)
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in