Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Allemaal mooi, maar hoe schakel je hem dan weer aan? Ik gebruik hierbij een moment-schakelaartje aan de voorkant van mijn printer, gewoon ook zonder Mainsail te gebruiken voor het aan/uitschakelen, dus één keer drukken en de printer start op, en voor uitschakelen weer een keer drukken en de Raspberry, met daarop b.v. Klipper/Octoprint, wordt netjes afgesloten en alles wordt spanningsloos gemaakt. Natuurlijk kun je tevens in de End-Gcode een shutdown macro opnemen met eventuele tijd vertraging om na het printen alles uit te schakelen.Raspberry aan/uit schakelen.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
PrintEngineer
In het kader van veilig in- en uitschakelen leiden er meerdere wegen naar Rome. Het is maar net waar je de lat legt. Jonge mensen willen het liefst alles digitaal en zonder tussenkomst van fysieke knopjes waar je op moet drukken. De oudere generatie hecht waarschijnlijk meer aan handbediende knoppen en klapperende relais. Dus ik denk dan maar, ieder zijn smaak
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Alles is hier eigenlijk ook digitaal toch, de printer is gewoon softwarematig en op afstand te bedienen, alleen aanzetten moet met een fysiek knopje, al dan niet met een capacitief aanraak toetsje, uiteindelijk moet ik mijn telefoon/tablet/pc ook nog steeds aan/uit zetten met een toets.
Toegevoegd in 1 uur 24 minuten 41 secondes:
Maar, zoals ik al aangaf, het is fröbel werk en gewoon leuk om mee bezig te zijn en tevens wakkert het weer een lekkere discussie aan

Toegevoegd in 1 uur 24 minuten 41 secondes:
Maar, zoals ik al aangaf, het is fröbel werk en gewoon leuk om mee bezig te zijn en tevens wakkert het weer een lekkere discussie aan

Groeten Hardy
Misschien heel dom, maar ik snap dit onderwerp niet helemaal.
Ik heb de Raspberry aangesloten op de voeding van mijn Ender-3. Deze is samen met de ventilatorsturing van de printer omkasting aangesloten op een schakelbare verdeeldoos.
Als ik klaar ben met printen schakel ik de verdeeldoos uit en is mijn printer en de ventilatorsturing spanningsloos.
Als ik de spanning weer inschakel is de printer binnen 30 sec weer volledig in bedrijf incl Raspberry en ventilator sturing.
Ik heb de Raspberry aangesloten op de voeding van mijn Ender-3. Deze is samen met de ventilatorsturing van de printer omkasting aangesloten op een schakelbare verdeeldoos.
Als ik klaar ben met printen schakel ik de verdeeldoos uit en is mijn printer en de ventilatorsturing spanningsloos.
Als ik de spanning weer inschakel is de printer binnen 30 sec weer volledig in bedrijf incl Raspberry en ventilator sturing.
Johang, met de hier getoonde oplossingen kan de printer nadat de print gereed is zichzelf uitschakelen. Doordat ook de rpi uitgeschakeld word heb je wat extra spullen nodig om deze weer aan te schakelen.
Ik vind het fijn dat als ik een print start ik niet nog eens naar de printer toe moet om hem uit te schakelen. Het is raadzaam (gezien het overvolle spanningsnet) om de printer niet onnodig aan te laten, al is het maar weinig vermogen wat de printer trekt als hij de idle-status heeft bereikt. Maar alle kleine beetjes helpen.
Ik vind het fijn dat als ik een print start ik niet nog eens naar de printer toe moet om hem uit te schakelen. Het is raadzaam (gezien het overvolle spanningsnet) om de printer niet onnodig aan te laten, al is het maar weinig vermogen wat de printer trekt als hij de idle-status heeft bereikt. Maar alle kleine beetjes helpen.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Zo doe ik het nu ook nog, maar eerst wordt, in mijn geval, de Raspberry netjes afgesloten via Klipper/Mainsail, maar dan moet ik nog even wachten tot de Raspberry helemaal is afgesloten, daarna pas mag ik het stopcontact pas schakelen, dit is dan ook nodig om de rest van de printer stroomloos te maken, met mij oplossing nu blijft alleen de voeding nog aan voor de standby spanning voor het weer inschakelen, net zoals dat ook bij b.v. T.V., Computer en ook een wifi schakelbare contactdoos gebeurt, dus een stopcontact schakelen is eigenlijk niet meer nodig.
Het probleem is eigenlijk dat je de Raspberry nooit zomaar van de spanning mag gooien, net als je PC, omdat je dan de kans loopt dat de firmware(SD kaartje) beschadigd raakt door data verlies, dit is mij al een paar keer gebeurt, omdat ik na afsluiten in Klipper te snel was met het stopcontact schakelen. Bij deze schakeling kan dat niet meer gebeuren en tevens kan ik mijn printer aan en uitschakelen met een normaal puls knopje aan b.v. de voorkant van mijn printer, uiteraard kun je hem daarna alsnog met een externe schakelaar helemaal stroomloos maken, met een extra ledje over de SSD kun ja dan zien wanneer je dat mag doen.
Groeten Hardy
Ik gebruik de RPI nu ongeveer 5 jaar voor Domotica/Dashticz en 3 jaar voor Octoprint en VPN.
Als ik iets moet doen aan een RPI trek ik de voeding eruit, trek het SD kaartje eruit en breng de wijzigingen aan.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de firmware beschadigd was, vandaar mijn verbazing.
Als ik iets moet doen aan een RPI trek ik de voeding eruit, trek het SD kaartje eruit en breng de wijzigingen aan.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de firmware beschadigd was, vandaar mijn verbazing.
Over het wel of niet veilig zijn van een power cut-off van de RPI staan heel wat pagina's beschreven. De meningen zijn verdeeld. Maar er is een kant en klaar bordje voor, dat zo'n 30 euro kost, waarmee je de RPI altijd veilig kunt laten uitschakelen (ook bij stroomuitval). Het is geen UPS, maar geeft wel voldoende tijd om bij een cut-off veilig uit te kunnen schakelen. Zelf heb ik er ook nog nooit een probleem mee ondervonden, maar heb er wel altijd mijn twijfels over gehad.
Het betreft een uitbreidingsbordje DollaTek X735 V2.0 voor de 40 pins header. Hier o.a. bij Amazon verkrijgbaar.
Voor meer specifieke informatie, maar ook heel belangrijk, de beschrijving van de verschillen tussen de diverse versies kijk je even hier. Dat kan van belang zijn bij het kopen via een (Chinese) aanbieder die misschien een ouder type aanbiedt met minder of andere functie dan je gehoopt had. Je ziet dan meteen dat de versie die op Amazon staat niet bepaald de nieuwste is. Maar misschien dat hij ondanks dat prima voldoet.
Het betreft een uitbreidingsbordje DollaTek X735 V2.0 voor de 40 pins header. Hier o.a. bij Amazon verkrijgbaar.
Voor meer specifieke informatie, maar ook heel belangrijk, de beschrijving van de verschillen tussen de diverse versies kijk je even hier. Dat kan van belang zijn bij het kopen via een (Chinese) aanbieder die misschien een ouder type aanbiedt met minder of andere functie dan je gehoopt had. Je ziet dan meteen dat de versie die op Amazon staat niet bepaald de nieuwste is. Maar misschien dat hij ondanks dat prima voldoet.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Misschien is Klipper wat gevoeliger hiervoor, omdat er ook een complete Linux versie op draait, het afsluiten duurt ook relatief lang, hoe dat DollaTek bordje dat doet bij stroom uitval zou ik wel eens willen weten, vroeger met Octoprint heb ik het ook nog nooit gehad, maar sinds ik Klipper gebruik is het mij nu al een paar keer gebeurt dat hij niet meer wil starten en dus moest ik de firmware er dan weer opnieuw opzetten en configureren, ik dacht eerst dat het misschien aan het SD kaartje lag, maar ik heb er verschillende geprobeerd.
Groeten Hardy
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen