Cura slicer en OpenGL

Heb je een vraag omtrent je slicer software, we zien het graag hier verschijnen
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

Cura slicer en OpenGL

#1

Bericht door ksch57 »

Ik gebruikte vanaf het begin Cura als slicer op m'n Windows 10 computer.

Laatst heb ik Cura versie 5.0 geïnstalleerd, maar daar krijg ik de volgende foutmelding:

"Could not probe OpenGL. This program requires OpenGL 2.0 or higher. Please check your video card drivers"

Afbeelding

m'n Cura versie 4.x werkt nog wel en die kan ik ook wel gebruiken, maar wil toch naar de nieuwe versie overstappen.

Ik heb begrepen dat dit met de video-kaart samenhangt. Ik mijn situatie gebruik ik mijn computer in combinatie met een Kensington/DisplayLink docking station, waarbij de 2 beeldschermen via de USB zijn aangesloten.

De ingebouwde videokaart (on-board, Intel HD Graphics, geen OpenGL ondersteuning, laatste driver geinstalleerd) gebruik ik helemaal niet. Daar zit mn beeldscherm niet op aangesloten. Of het plaatsen van een externe video adapter (die ik ook niet ga gebruiken) me gaat helpen weet ik niet.

weet iemand hoe ik dit "OpenGL" fenomeen kan oplossen?
Laatst gewijzigd door ksch57 op 08/01/23, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 452
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Even een stukje uitleg gekopieerd om duidelijk te maken wat OpenGL doet.
OpenGL (Open Graphics Library) is een programmeertaal-onafhankelijke, multi-platform application programming interface om 2D- en 3D-vectorafbeeldingen te genereren. De API wordt typisch gebruikt om via een grafische processor (GPU) hardware-versnelde beelden te genereren. In plaats van elke pixel apart uit te laten rekenen door de CPU en dit videosignaal naar de grafische kaart te transporteren, worden complete objecten, cameraposities en lichtinstellingen aan de GPU geleverd. De GPU gaat daarna zelfstandig het beeld punt voor punt berekenen en dat beeld wordt uiteindelijk naar de monitor gestuurd. Voorheen werd de grafische kaart enkel gebruikt om het beeld op de monitor te laten verschijnen.
Als je dus niet de juiste versie hebt of kunt installeren dan gaat het niet lukken om de nieuwe Cura werkend te krijgen. Helaas. Of ik moet iets over het hoofd zien, maar dan verbetert iemand mij wel weer.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

#3

Bericht door ksch57 »

en als ik nu een andere videokaart in de computer erbij prik die wel OpenGL ondersteund?
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 532
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb daar een tijdje geleden wat over gelezen op het cura forum zelf. Als ik me niet vergis hebben ze bepaalde wijzigingen zoals opengl geüpdatet om 'mee te gaan met de tijd' zoals men dat zegt. Ik denk dat ze ook support hebben laten vallen voor enkele oudere Os'en en die fout is ook niet specifiek Windows gebonden. Ze gebeurd ook onder Linux en Mac.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 452
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

ksch57 schreef: 07/01/23, 19:45 en als ik nu een andere videokaart in de computer erbij prik die wel OpenGL ondersteund?
Dan zou het volgens mij wel moeten werken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

#6

Bericht door ksch57 »

ik heb iets gevonden wat me zou kunnen helpen:

https://gist.github.com/rb-dahlb/26f316 ... 44ee69f0d1

we kunnen verder zoeken.

Toegevoegd in 7 minuten 14 secondes:
yeah! het is me gelukt!

ik kan Cura 5.2.1 nu opstarten

Toegevoegd in 51 secondes:
BTW: weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de link welke ik heb geplaatst zich binnen het topic opent?
Laatst gewijzigd door ksch57 op 08/01/23, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 452
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Goed zoekwerk geweest met een nog beter resultaat.
ksch57 schreef: 07/01/23, 21:58 BTW: weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de link welke ik heb geplaatst zich binnen het topic opent?
Ik weet niet weke link je bedoelt, maar in principe kun je overal altijd een link in een nieuw tabblad openen door er met je rechter muisknop op te klikken en dan voor "Openen in nieuw tabblad" te kiezen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#8

Bericht door Lourens »

Mooi om te lezen dat het je gelukt is.
En dat je de oplossing hier ook deelt!


ksch57 schreef: 07/01/23, 21:58 ...

BTW: weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de link welke ik heb geplaatst zich binnen het topic opent?
Je bedoeld dat de link als zodanig zichtbaar (en klikbaar) is, zonder dat de pagina waar je naar verwijst getoond wordt denk ik?
Dat kan door [ url ] en [ /url ] om de verwijzing te zetten.
Zo dus:
https://gist.github.com/rb-dahlb/26f316 ... 44ee69f0d1

Bovenstaande link komt er dan in je bericht als volgt uit te zien:

Code: Selecteer alles

[url]https://gist.github.com/rb-dahlb/26f316c5b6089807a139fc44ee69f0d1[/url]
Als je de link in je bericht selecteert, en daarna op het ketting-symbooltje klikt wordt dat voor je ingevuld.


Afbeelding
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

#9

Bericht door ksch57 »

ik heb de link aangepast en ook de titel van dit topic op het beter vindbaar te maken.

de handleiding in die procedure is niet duidelijk voor een leek, maar met een beetje rommelen kom je d'r wel uit.
DanCooper
Berichten: 22
Lid geworden op: 09/06/23, 22:04
Belgium

#10

Bericht door DanCooper »

Ik was me er niet van bewust dat Cura ook voor resin prints gebruikt kan worden, of staat dit draadje in de verkeerde afdeling ?
Printers in mijn bezit : Creality Ender 3V2 en Creality Halot One (resin).
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten