PrintEngineer is terug - NEE TOCH!!!!!!

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 173
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

PrintEngineer is terug - NEE TOCH!!!!!!

#1

Bericht door PrintEngineer »

Ik zie die verschrikte blikken van de oudgedienden al voor mij- "OH NEE TOCH DAAR IS IE WEER". Marcel is de naam en op het oude forum gebruikte ik ook het synoniem PrintEngineer. Nu kwam ik er toevallig via iemand anders achter dat er een nieuwe versie van het 3Dprintformum in de lucht is gekomen. Dus heb ik mij maar weer aangemeld al print ik al tijden niet meer. Ze staan momenteel onder een dikke laag stof te wachten op betere tijden. De belangrijkste reden dat de printers hier niet meer onder spanning komen zijn de energieprijzen. T.o.v. een jaar geleden kost een print nu het tienvoudige en daar pas ik voor. En omdat we geen zonnepanelen hebben (die wel zijn aangevraagd maar pas over 16 maanden worden geleverd) doe ik voorlopig niets meer met deze hobby. En eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jullie dat voor jezelf oplossen. Gewoon printen en maar zien wat er aan het eind van het jaar moet worden afgerekend of loopt de printer ook vrijwel niet?
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

gvd, nog een nl-er derbij lol :p. Die belgen hier worden serieus onderbemand :'(

Welkom bij de bende, blij dat je de nieuwe stek hebt gevonden. Vertel het voort zou ik zo zeggen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Nou Marcel (PrintEngineer), daar heb ik nu helemaal geen moeite mee dat je weer terug bent. Sterker nog, ondanks dat je met regelmaat tegen de nodige problemen opliep, was je toch een aangename aanvulling voor het NL forum. Menigeen zal er best wel wat van hebben geleerd en jijzelf hebt ons ook aardig wat hoogstandjes met Tinkercad voorgeschoteld.

Dus ik zeg; een welgemeend WELKOM terug!

Wat betreft het printen en de kosten. Tja, ik heb door intensief zoek- en belwerk midden oktober 2022 zonnepanelen en een airco voor verwarming van de huiskamer kunnen laten installeren. Daarmee ging m'n maandlast van 700 naar 175 euro per maand. We hadden begin van 2022 een maandlast van ca. 200 euro. Dus dat probleem is voorlopig getackeld. Al is de oplossing vooral met de airco natuurlijk maar gedeeltelijk. En qua kosten ligt het er maar aan wat je wilt gaan printen en hoe lang dat gaat duren. Als de printer ca. 100 watt per uur gebruikt dan is dat voor een print van 10 uur 1 kW. Zolang je dat niet elke dag doet is dat nog aardig te overzien lijkt me. Als je binnen het prijsplafond zit is dat dus 40 cent. Ik hoef me er met de zonnepanelen nu geen zorgen over te maken. Maar momenteel print ik niet zo veel. Voor de Kerst nog wel een 70 stuks voorwerpen voor de weggeef geprint. 16 maanden vind ik wel heel erg lang, dat moet toch korter kunnen. Ik had er ook diverse die 6 tot 12 maanden of nog meer opgaven, maar ik ben nu misschien niet het goedkoopste uit, maar het zit er onderhand al wel 3 maanden op/in.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb ook iets gelijkaardigs gedaan lol. Verhuis van een woning klasse F (Slechtst) naar klasse B (op 1 na hoogste, en net niet goedgenoeg om klasse A te zijn). Maandlasten gaan oook naar beneden gaan.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#5

Bericht door Wim62 »

Ook namens mij weer welkom hier PrintEngineer .
Ik vroeg mij al af waar blijft die miereneuker nu 😉.
Maar ben je nog wel met je andere hobby bezig ?
Gelukkig hebt je de printers niet van de hand gedaan zoals voorheen , want wie wat bewaar heeft wat .

Betref het printen , dat gaat bij mij gewoon door .
Zit al jaren op 2600kWh en dat is nog altijd 300kWh onder het prijsplafond .
En wij hebben het geluk dat wij in september 2022 van de woningstichting 8 zonnepanelen hebben gekregen van 370wp voor €25.00 pm .
En de maandlasten van Fattenvall zijn gewoon gelijk gebleven €183.00 , maar ik monitor het wel .
Maar ik kan pas in september 2023 zien wat de zonnepanelen mij allemaal hebben opgeleverd .
Tot die tijd zorg ik er gewoon voor dat ik onder het prijsplafond blijft en dan komt alles goed .

Ik hoop dat we nog regelmatig iets van je horen want je hebt altijd wel mooie print ideeën .

Toegevoegd in 6 minuten 27 secondes:
Rob52 schreef: 16/01/23, 18:50 Tja, ik heb door intensief zoek- en belwerk midden oktober 2022 zonnepanelen en een airco voor verwarming van de huiskamer kunnen laten installeren. Daarmee ging m'n maandlast van 700 naar 175 euro per maand. We hadden begin van 2022 een maandlast van ca. 200 euro.
Een raar verhaal , ik snap het niet
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Wat snap je niet? Mijn maandlasten gingen in een paar stappen van 200 euro naar 700 euro per maand door de kostenstijgingen. Door het installeren van zonnepanelen en een airco bijna geen verbruik gas meer. Daarmee de kosten teruggeschroefd naar 175 per maand. Wat is daar vreemd aan?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#7

Bericht door Wim62 »

Die maandlasten verhoging is alleen maar om de kas van de leverancier te spekken .
Je kunt hem ook zelf verlagen , Maar daar gaat het in deze topic verder niet over .
Laten we weer terug gaan naar (stel jezelf voor)
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#8

Bericht door Ch3vr0n »

Niet in België, de meeste leveranciers hebben dier mogelijkheid tijdelijk opgeschort door de hoge energieprijzen zodat eindgebruikers heb overdacht hoge jaarrekening zouden krijgen. Maat je hebt gelijk, back on topic

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 173
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#9

Bericht door PrintEngineer »

Dank voor het welkom wat jullie mij hier heten, en ik ben blij dat we weer en platform hebben waar we het onderwerp 3D printen wordt besproken. En ondanks dat er hier op dat vlak nu niets gebeurd is het zeker wel de bedoeling dat het weer gaat gebeuren. Een collega zei afgelopen zomer nog tegen mij - dan zet je je printer toch op het werk neer. Hier gaat het toch allemaal van de grote hoop. V.w.b. het energieverbruik op 1 dag kan ik zeker 1000 jaar onafgebroken printen, dus ja aan de eindafrekening zullen ze het vast niet zien. Maar zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar en wil niet profiteren van het feit dat mijn werkgever tot de grootverbruikers mag worden gerekend.

Toch zijn er wel weer plannen om de Orcabot v0.43 van zolder te halen en die mechanisch en elektronisch in orde te maken. Dat betekend o.a. alle snaren, lagers, glasplaat en de besturing vervangen. Met name dat laatste wordt een mooie uitdaging aangezien het niet een standaard FDM printer is. Het apparaat ziet er constructietechnisch ook wat anders uit dan bijvoorbeeld een populaire Ender 3. Dan ben ik vast wel weer een jaartje verder met het tempo waarin de dingen hier vaak gaan. En wie weet is er dan een beter perspectief op lagere energiekosten
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#10

Bericht door Wim62 »

Ja op het werk printen is ook een idee , maar dat is wel diefstal van elektra , in het verleden hebt ik wel eens verhalen gehoord dat een werknemer zijn telefoon op het werk opladen.
En totdat zijn werkgever erachter kwam en zijn werknemer op staande voet werd ontslagen wegens diefstal van elektra 😉.

Met het ik orde maken van je Orcabot v0.43 , doe dat maar wel in je eigen tempo .
Er is niemand hier die jou opjaagt .
Zoek het eerst allemaal lekker op je dooie gemak uit van hoe en wat .
Vragen kan hier altijd al zijn er hier nog niet zoveel leden als op het nl forum .
Maar druppelsgewijs worden het er steeds meer .
Suc6.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten