Printen en energieprijzen

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

Printen en energieprijzen

#1

Bericht door PrintEngineer »

Vanaf ongeveer half februari vorig jaar heeft hier geen enkele 3D printer meer aan gestaan. De extreem hoge energieprijzen en de gemiddelde prijsstijgingen zijn voor mij de hoofdreden dat er nu twee printers al bijna een jaar staan te verstoffen. Wat betreft de energieprijzen is het een principe kwestie, want terwijl wij t.o.v. 2020 tien keer zoveel betalen voor een kWh (kilo Watt hour) draaien de energiemaatschappijen ook nog eens record winsten. Bijvoorbeeld het Franse moederbedrijf Engie draaide vorig jaar ruim 7 miljard Euro meer omzet terwijl ze ook in tienvoud met ons afrekenen - en daar pas ik voor.

Intussen hebben we wel de stap gemaakt om de nieuwste generatie zonnepanelen, omvormers en 40 kWh opslagcapaciteit aan te schaffen, alleen kan deze set pas over ruim een jaar geleverd worden. De vraag naar dit systeem ligt vele malen hoger dan de productiecapaciteit - dus is er een langer dan lange wachtlijst ontstaan. En natuurlijk hoor ik jullie al zeggen dan ga je toch naar een andere leverancier. Maar helaas kan dat nu niet meer, want we hebben op basis van de offerte gemeentelijke subsidie ontvangen en moeten de solar set nu dus ook bij deze lokale leverancier afnemen. Dat was een van de voorwaarden uit de subsidieregeling. Dus hebben we onszelf er wel mee in de voet geschoten.

En eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd naar hoe anderen met de hele kwestie energiecrisis omgaan? Printen jullie gewoon door en zien wel waar het schip strand of ligt het dak al vol met zonnepanelen en doet het daarom geen pijn in de portemonnee? Dus hoe gaan jullie hiermee om?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik heb daar al eerder even op gereageerd. Er liggen bij mij inderdaad 5 kWh piekvermogen aan zonnepanelen op het dak. Dus, nee ik maak me er voorlopig niet druk over. En ik denk dat dit voorlopig voor iedereen geldt die onder het prijsplafond blijft. Want laten we eerlijk zijn, als je 1 keer in de week een 10 uur durende print maakt kost je dat ca. 2 euro in de maand tegen misschien 1,25 een jaar eerder. Dus waar praten we dan eigenlijk over?

Ik lees dat je een 40 kWh opslag gaat aanschaffen. Daar zul je ongetwijfeld je redenen voor hebben. Maar op dit moment is dat nog steeds de meest onrendabele aanschaf die je je kunt bedenken zolang er nog een redelijke mate van saldering plaatsvindt. Pas wanneer de saldering ver is afgebouwd en de vergoeding voor terug levering bekend is is er meer over te zeggen. Het vooruitzicht is dat er binnen afzienbare tijd betere, compactere, efficiëntere en goedkopere opslagmedia zullen komen. Dus daar wacht ik eerst op. Nu kost de aanschaf ervan alleen maar een hoop geld en levert weinig op. In tegenstelling wat veel mensen denken, is het, ondanks de aangekondigde salderingsafbouw, weldegelijk een goed idee om zonnepanelen te installeren. Maar er moet ook meer duidelijkheid komen over de vergoeding van terug geleverde energie. Het voorstel dat er ligt is 80% van de kale kWh prijs. Dat is misschien niet heel veel, maar een stuk meer dan wat ik nu bijvoorbeeld krijg, namelijk 5 cent. Vattenvall geeft momenteel geloof ik 17 cent. Dus daar is nogal wat werk aan de winkel.

Kortom, ik print er geen seconde minder om.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Bij ons liggen ook zonnepanelen op het dak 8 stuks samen goed voor 2960 Wp .
Vorig jaar hebben wij er 2600 kWh er door heen gejaagd , toen hadden wij nog geen zonnepanelen die zijn er pas in september 2022 gekomen .
En tot nu toe hebben deze al 413 kWh opgeleverd .
Wij verstoken ook 50% elektrisch en 50% op gas .
Met elektrisch mag je doorgaan tot het prijsplafond á €0,40 per kWh en dat is 2900kWh .
En ik monitor elke week of dat ik wel goed zit , en met de zonnepanelen zit ik er om dit moment er nog ruim onder .
Dus maak ik mij nergens zorgen over en blijft lekker door gaan met printer , het is toch zonde dat deze staat te verstoffen in een hoekje ,daar hebt ik hem niet voor gekocht .

Als je maar zorgt dat je onder het prijsplafond blijft is er dit jaar niets aan de hand .
Als je een beetje creatief te werk ga is er geen vuiltje aan de lucht .

Maar als jij t.o.v. 2020 tien keer zoveel betaal voor je energie , dan weet ik niet bij welke energiemaatschappij je zit ?
Maar het lijkt mij dat ze jou flink hebben afgezet .

Ik zit al sinds ik uit huis van mij ouders woon bij nuon nu vattenvall , overstappen loont niet altijd wij krijgen ook 25% korting op ons verbruik ,
omdat we trouwe klant zijn .

En een opslag voor energie staat nog in de kinderschoenen en is te duur voor thuisgebruik daar denk ik nog lang niet aan .
Wel zit ik eens te denken aan een paar SuperB accu's van een camper of een Portable power stations .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Er zit voor mijn gevoel een verschil tussen:
energieprijs, verbruik en vooral maandelijks voorschot.

Als je er naar streeft om zo min mogelijk te verbruiken dan heb je geen enorm hoog maand voorschotbedrag.
Dat een energieleverancier dat graag ziet is wel logisch en daar dan op insteekt.
Bij een normaal verbruik gaat het verbruik van de printer echt niet enorm meetellen.

Bij zonnig weer overdag ben ik niet aan het printen omdat ik dan werk. Dat levert hopelijk meer op dan dat ik thuis zou printen. Als ik ga printen staan de zonnepanelen vaak uit want dan schijnt de zon niet meer of niet meer zo hard.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#5

Bericht door PrintEngineer »

Wij zitten voor gas en licht bij Essent met een variabel contract. Tot voor de prijsstijgingen was dat heel lucratief en betaalden we per kWh € 0,07889. Voor diezelfde kWh betalen we nu € 0.83321. Dus nog meer dan tien keer zoveel als eind 2020. Ons elektriciteitsverbruik lag eind 2020 op bijna 3200 kWh dus dat zat boven het prijsplafond. Inmiddels zijn alle lampen door LED lampen vervangen, staat de wasdroger nog maar zelden aan en gaat niet alle afwas meer in de vaatwasser. Dat resulteerde eind 2021 in een besparing van 345 kWh, waarmee we dus net onder het prijsplafond zijn uitgekomen. In 2022 is er in die situatie niet zoveel veranderd maar hebben de printers natuurlijk niet meer gedraaid. Dan leverde over heel 2022 nog eens een extra besparing op van 296 kWh. Want het zijn natuurlijk niet alleen de printers, ook de verlichting, computer waarmee er werd getekend, soldeerstations die regelmatig werden gebruikt enz. Kortom mijn hobby bleek goed voor een stroomverbruik van rond de 300 kWh en dat is meer dan 10% van het verbruik volgens prijsplafond. Die 300 kWh houd ik liever als marge voor situaties als bijvoorbeeld de verwarmingsketel ermee kapt en ik nog een straalkacheltje aan durf te zetten

Voor wat betreft jou opmerking Rob, die opslagcapaciteit is juist waar we het hoogste aandeel subsidie voor hebben kregen. Dus hebben we die erbij genomen omdat 45% van de aanschafwaarde uit de subsidiepot werd bijgedragen. Onze adviseur zei dat moet je altijd doen want er komen in de toekomst nog meer regelingen aan die voordeel opleveren als je een eigen opslag hebt. Dus vandaar dat we die opslagcapaciteit erbij hebben genomen.

En dat we zolang op onze solar set moeten wachten is achteraf ook best wel een tegenvaller. Want op het moment dat je voor zonnepanelen kiest wil je er ook zo snel mogelijk het rendement van hebben. Alleen zitten we nu aan dat contract vast en als we het willen ontbinden kost dat ons € 1600. Voor dat bedrag hebben we gezegd wachten we nog wel even
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Ik verbaas me telkens weer over hoe weinig mensen aan elektriciteit verbruiken. Ik heb al vele malen metingen gedaan en ben er nog steeds niet achter waar dat meerverbruik nu echt vandaan komt. Natuurlijk weet ik ook wel dat een wasdroger zorgt voor meerverbruik maar daar is destijds al gekozen voor een warmtepompdroger. Wij verbruikten gemiddeld 4500 kW per jaar. En dat wordt met de installatie van de airco als (gedeeltelijke) verwarming nog wel meer. Met de zonnepanelen wordt het grootste deel er nu (voorlopig) wel mee gecompenseerd. Maar hoe mensen met minder dan 3000 kW uitkomen is mij een raadsel. In het verleden toen ik nog in Zoetermeer woonde had ik zelfs ooit een verbruik van 8800 kW. Maar mijn ex wist wel raad met de (stroom vretende) wasdroger (ook in de zomer). Daar was het toen wel duidelijk waar het allemaal vandaan kwam.

Wat mij verbaast is dat jij schrijft
Tot voor de prijsstijgingen was dat heel lucratief en betaalden we per kWh € 0,07889. Voor diezelfde kWh betalen we nu € 0.83321
De gemiddelde kWh prijs lag de laatste jaren altijd rond de 24 cent (incl. belastingen, transport enz.), ook met de meeste variabele contracten. Dus dan is € 0,07889 wel erg weinig. Het vergelijk met € 0.83321 is natuurlijk niet helemaal realistisch wanneer je nu nog onder het prijsplafond blijft, dat geldt dan alleen voor alles dat er boven zit.

Als je zoveel subsidie krijgt voor je opslag, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Of het werkelijk zoveel oplevert op langere termijn als het wordt ingehaald door de nieuwere zuinigere, efficiëntere en goedkopere technieken is nog maar even afwachten. 40 kWh is wel een grote opslag voor hedendaags particulier gebruik, dat is wel weer een voordeel.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#7

Bericht door PrintEngineer »

We konden kiezen uit vier verschillende opslagcapaciteiten - 8 kWh, 12 kWh, 26 kWh en 40 kWh. Voor de lichtste capaciteit kreeg je maar weinig subsidie, uit mijn hoofd zeg ik 10%. De kleinste batterij neemt heel weinig ruimte in beslag en voor de 40 kWh moet je (voor inpandige installatie) 1,4 m3 ruimte kunnen reserveren. Waar je verder ook rekening mee moet houden is dat de opslagcapaciteit het meest effectief werkt boven temperaturen van +12°C. Onder 12°C schijnt de opslagcapaciteit procentueel nogal snel af te nemen. Bij het rekenvoorbeeld wat door de adviseur is gemaakt zou je bij -5°C nog maar 27 kWh in dezelfde batterij kunnen opslaan. De conclusie was dus dat je beter voor een inpandige plaatsing kan gaan, omdat je bij winterse temperaturen best veel opslagcapaciteit kunt verliezen. De batterij komt bij ons dus in de inpandige berging te staan wat wel betekend dat er weer iets anders uit moet. Als ik pech heb zijn dat de printers en dan hoef ik helemaal niet meer na te denken over hoe ik die nog weer verantwoord in bedrijf kan nemen.
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#8

Bericht door Wim62 »

Ik weet niet wat dat voor batterijen zijn maar 1,4m3 is wel erg groot .
Over welk merk en type batterij is dat dan ?
Daar wil ik weleens iets meer over lezen
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 20/01/23, 13:48 Waar je verder ook rekening mee moet houden is dat de opslagcapaciteit het meest effectief werkt boven temperaturen van +12°C. Onder 12°C schijnt de opslagcapaciteit procentueel nogal snel af te nemen. Bij het rekenvoorbeeld wat door de adviseur is gemaakt zou je bij -5°C nog maar 27 kWh in dezelfde batterij kunnen opslaan.
Dat is dus weer één van die negatieve effecten die dit soort dingen weer minder aantrekkelijk maakt. Net als een elektrische auto die theoretisch 200 km actieradius heeft, tot dat je er met -10 graden op de snelweg 100 mee gaat rijden met de verwarming aan. Dan kun je ineens nog maar 80 km rijden. Leuk die energietransitie, maar er valt nog heel veel aan te verbeteren voordat het echt interessant wordt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#10

Bericht door 3DWim »

Je kan natuurlijk wel je elektrische auto naast je woning als accu gebruiken.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast