Even Voorstellen

Even Voorstellen

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Verbaant
Berichten: 8
Lid geworden op: 13/01/23, 19:51
Locatie: Helmond
Netherlands

Even Voorstellen

#1

Bericht door Verbaant »

Hallo allemaal,
het heeft even geduurd na het sluiten van 3Dprintforum.nl nu pas overgegaan naar dit forum. Eigenlijk heel simpel, ik had een aantal vragen en begon te googlen, terwijl ik eerst altijd gewoon als eerste het forum doorspitte. Dat kan we nu dus ook weer doen.
Ik heb een Ender 3 Pro, voorzien van een Raspberry Pi om via Octoprint eenvoudige controle te hebben en te houden. Natuurlijk links en rechts wat aanpassingen gemaakt, zoals camera etc. De komende tijd eens bezien of ik iets ga doen met automatische bed leveling, want ik ben het handmatig een beetje beu. Of mss toch een nieuwere printer kopen met auto bed levelling ingebouwd?
Ik ontwerp zelf met behulp van Fusion 360. Dat lukt inmiddels redelijk, al is het soms wel behoorlijk zoeken. Verder gebruik ik Cura om Stl's over te zetten naar Slices.
Ik kijk er naar uit om al mijn vragen hier (weer) beantwoord te krijgen.
Creality K1 incl camera, riser met scharnieren, filamentsensor verplaats, droogbox (Ali), Creality-Print
Ender 3 Pro, Octoprint via Raspberry Pi, Cura slicer
Fusion 360
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Hey, nog eentje erbij. We beginnen aardig te groeien maar de Belgen blijven onderbemand lol. Nog een paar en het is 10-1

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Welkom. Maar staar je niet blind op die automatische bed leveling. Het eerste werk moet je nog steeds handmatig doen. Dat hoeft ook meestal maar eens in de zoveel tijd of wanneer je iets aan de printer hebt aangepast. Het automatische levelen is eigenlijk alleen echt nuttig bij een oneffen bedoppervlak dat met die ABL in kaart wordt gebracht en voor de eerste lagen wordt gecorrigeerd. Is je bed al acceptabel vlak dan heeft het weinig toegevoegde waarde. Ik heb het zelf ooit geïnstalleerd gehad op een Anet A8 en heb het er snel weer afgehaald.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#4

Bericht door Banditoz »

Ik heb laatst autobedleveling oo mijn ender 3 pro gezet. Lag na 3 dagen alweer in de kast. Mijn buildplate is best netjes vlak en ik level denk ik 1x per 2 of 3 maanden.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#5

Bericht door PrintEngineer »

Als je het heatbed vaak moet levelen is er meestal wel iets aan de hand en vaak is de kwaal van mechanische aard. Denk bijvoorbeeld aan te slappe veren, de V-slots raken versleten, er zit speling in de constructie van je printer, er komt langzaam meer speling op de spindels waardoor de Z-as eigenlijk het probleem is en niet het afstelmechanisme van het heatbed. Dus ik zou zeggen loop de machine eerst eens na op slijtage of door het gebruik onstane speling. Want Rob zegt het al, levelen doe je gemiddeld eens in de zoveel keer en dan moet je misschien denken aan cijfers als eens in de 20 prints
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#6

Bericht door Puffeltje »

Het lijkt wel of ik hier de enige (of een van de weinige) ben die met de BLTouch tevreden ben. Standaard zit hij op de Ender 5plus. Ik heb dus geen aparte mechanische eindschakelaar voor de Z-as. Mijn bed is niet echt vlak (groot probleem bij Ender 5plus). Misschien nog eens een nieuwe plaat er op gooien maar dat zijn kosten die ik voorlopig nog even uitstel.

De BLTouch die haalt de fouten van mijn printplaat er dus wel aardig uit.

Waarom ik ook blij ben met mijn BLTouch:
ik kan nu makkelijk wisselen tussen mijn type bedplaten. Of ik nu mijn glasplaat, gladde PEI-plaat, gestructureerde PEI-plaat, of mijn FR04 plaat er op leg (ze hebben allemaal een andere dikte) ik kan gelijk printen zonder de compensatie van de dikte hoef aan te passen. Dit doet de BLTouch voor mij. Kortom: neerleggen en printen, heerlijk.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#7

Bericht door Hardy »

Afbeelding
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

@ Puffeltje,
Je hebt helemaal gelijk zoals jij het omschrijft en je het ook gebruikt. Maar voor iemand die al een goed vlakke build plate heeft is het niet perse een noodzakelijke uitbreiding. Vaak moeten er dan dingen hard- en softwarematig worden aangepast en dan gaat het dus veelal mis. Maar zit hij standaard gemonteerd dan is er niks mis mee.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#9

Bericht door Puffeltje »

@rob52,
Helemaal mee eens. Op mijn ender 5pro had ik in het verleden ook zelf een BLTouch gemonteerd. Na het geklooi dat ik geen goede firmware kon vinden op het internet dan maar zelf Marlin gecompileerd. Een echte meerwaarde van de BLTouch zag ik toen niet omdat het bed goed vlak was maar het was een mooi experiment om er ervaring mee op te doen.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten