print laat los van de plaat
-
print laat los van de plaat
hallo
mijn naam is Harrie en ik ben zeer zeker niet een veel gebruiker wat betreft printen
wel loop ik nu tegen een probleem aan namelijk dat mijn print na een tijdje los gaat van de plaat en krom trekt
dit alleen bij een specifieke soort filament van het merk JAYO
neem ik andere dan gaat het gewoon goed
kan het zijn dat er voor bepaalde soorten andere temp instellingen gelden
vr gr Harrie
mijn naam is Harrie en ik ben zeer zeker niet een veel gebruiker wat betreft printen
wel loop ik nu tegen een probleem aan namelijk dat mijn print na een tijdje los gaat van de plaat en krom trekt
dit alleen bij een specifieke soort filament van het merk JAYO
neem ik andere dan gaat het gewoon goed
kan het zijn dat er voor bepaalde soorten andere temp instellingen gelden
vr gr Harrie
Het kan soms helpen om je "plaat" een paar graden warmer te zetten. Begin altijd eerst met goed ontvetten, ik doe dat met afwasmiddel onder een hete kraan. Hierna afdrogen met schoon keukenpapier en er niet meer met de vingera aankomen. Als dit geen verschil maakt proberen het printbed 5 graden warmer te zetten. Het kan soms ook aan je te orinten model liggen. Scherpere hoeken laten makkelijker los dan bv ronde hoeken. Hiervoor kun je eventueel met een brim of mouse- ears werken. En nog een invloed is tocht waardoor je voorwerp sneller afkoelt en vervormt. Dit zorgt er ook voor dat de punten loskomen.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1 met CFS.
Hallo Harrie,
Er zijn veel verschillende soorten filament, waaronder PLA, PETG, ABS, ASA enz.
Ook binnen dezelfde soort filament heb je tussen de verschillende merken soms verschillende instellingen
De gemiddelde printtemperatuur en bedtemperatuur staan op de verpakking en vaak ook op de spoel aangegeven.
Er zijn soorten filament die gevoeliger zijn voor 'warping', zoals dit omkrullen op het printbed wordt genoemd, dan andere.
Voordat ik een zinnig antwoord kan geven op jouw vraag heb ik nog wat meer informatie nodig.
Welk soort filament is dit JAYO filament (PLA, PETG, ABS, ...)
Wat geeft de verpakking voor print- en bedtemperatuur aan, en met welke temperatuur probeer je nu te printen.
Is dit hetzelfde soort filament waarmee je normaal print?
Dit zijn een aantal dingen om te weten om het antwoord enigszins zinnig te laten zijn.,
Er zijn veel verschillende soorten filament, waaronder PLA, PETG, ABS, ASA enz.
Ook binnen dezelfde soort filament heb je tussen de verschillende merken soms verschillende instellingen
De gemiddelde printtemperatuur en bedtemperatuur staan op de verpakking en vaak ook op de spoel aangegeven.
Er zijn soorten filament die gevoeliger zijn voor 'warping', zoals dit omkrullen op het printbed wordt genoemd, dan andere.
Voordat ik een zinnig antwoord kan geven op jouw vraag heb ik nog wat meer informatie nodig.
Welk soort filament is dit JAYO filament (PLA, PETG, ABS, ...)
Wat geeft de verpakking voor print- en bedtemperatuur aan, en met welke temperatuur probeer je nu te printen.
Is dit hetzelfde soort filament waarmee je normaal print?
Dit zijn een aantal dingen om te weten om het antwoord enigszins zinnig te laten zijn.,
Bambu Lab P1P met AMS
Bambu Lab Studio
Bambu Lab Studio
-
hoi Barbara
ik heb het gekocht als PLA maar na jou reactie even gekeken en het blijkt ABS te zijn
hiervoor staan er hele andere temperaturen op de verpakking dit ga ik even proberen
bedankt voor je reactie
ik heb het gekocht als PLA maar na jou reactie even gekeken en het blijkt ABS te zijn
hiervoor staan er hele andere temperaturen op de verpakking dit ga ik even proberen
bedankt voor je reactie
Fijn dat ik kon helpen Harrie
Voordat je met ABS gaat printen raad ik je aan eerst uit te zoeken hoe je dat het beste doet.
Dit is giftig spul waarbij je goed moet ventileren EN het kan zeer slecht tegen toch/temperatuurschommelingen.
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde natuurlijk ABS geeft giftige dampen af tijdens het printen. Daarna is het prima te gebruiken.
Voordat je met ABS gaat printen raad ik je aan eerst uit te zoeken hoe je dat het beste doet.
Dit is giftig spul waarbij je goed moet ventileren EN het kan zeer slecht tegen toch/temperatuurschommelingen.
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde natuurlijk ABS geeft giftige dampen af tijdens het printen. Daarna is het prima te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Barbara op 20/10/25, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bambu Lab P1P met AMS
Bambu Lab Studio
Bambu Lab Studio
-
heb je misschien ook nog een idee wat de beste filament is om als hobbyist mee te printen
en is ABS ook giftig als het geprint is
en is ABS ook giftig als het geprint is
Begin met PLA en of Petg filament .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
ABS op zich is niet giftig als het geprint is, het geeft wel meer schadelijke VOC dampen af TIJDENS het printen. Bijkomend moet je om ABS ook een behuizing om je printer hebben. Want een verdwaalde windstoot kan ervoor zorgen dat je model splitst tussen 2 lagen in. Krom trekken (warping) is ook een frequent iets en typisch voor ABS wat deels gemitigeerd kan worden door een behuizing, anderzijds een hogere bed temperatuur en nog anderzijds een lijm middel te gebruiken op je bouwplaat.
Als je een beginner bent is ABS (en zijn iets meer uv bestendige vriendje ASA), niet iets waar je mee wil beginnen. Dan moet je echt wel ABS/PETG/TPU (flexibel) filament voor hebben.
Als je een beginner bent is ABS (en zijn iets meer uv bestendige vriendje ASA), niet iets waar je mee wil beginnen. Dan moet je echt wel ABS/PETG/TPU (flexibel) filament voor hebben.
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
-
PrintEngineer
ABS heeft een krimp factor van 0.3 - 0.7% en PLA zit tussen 0.3 en 0.5%. Niet echt een mega groot verschil als je naar deze waarden kijkt. De grootste spelbreker bij ABS is ongelijkmatige afkoeling van het object. Als je dat kunt voorkomen door de printer tijdens het printen in een tochtvrije en verwarmde omgeving te plaatsen is het best goed te doen om ABS te verwerken
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ik print al sinds 2017 regelmatig ABS op een printer zonder behuizing , en dat gaat bij mij goed af als je maar zorgt van een goede voorbereiding . hogere temp van het printbed , een flinke brim , en geen tocht , en er niet bijblijven zitten vanwege de dampen die vrij komen tijdens het printen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in