Objecten scheiden in slicer Cura lukt niet

Heb je een vraag omtrent je slicer software, we zien het graag hier verschijnen
edwin1001
Netherlands

Objecten scheiden in slicer Cura lukt niet

Bericht door edwin1001 »

Ik heb een stl bestand waar meerdere platen op staan. Nu is het 1 bestand. Als ik dit bestand in Ultimaker open dan staan hier 3 platen op waardoor het veel te groot is. Nu is mijn vraag hoe krijg ik die 3 platen uitelkaar, zodat ik die 3 platen apart kan printen. Ik kom dit wel vaker tegen en weet niet hoe ik dit moet doen. Het bestand is van deze site

https://www.makeronline.com/en/model/Ch ... duleType=2

Leuk voor de kerst.
Alvast bedankt voor de info
Laatst gewijzigd door edwin1001 op 09/11/25, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Gewoon de platen één voor één selecteren en printen, dus eerst de plaat die er al opgezet wordt printen, daarna deze onderdelen stuk voor stuk wissen of naar buiten het printbed slepen, en dan de volgende er naar toe slepen (zie voorbeeld).
Naamloos-2.jpg
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
edwin1001
Netherlands

Bericht door edwin1001 »

Schermafdruk van 2025-11-07 18-53-19.png
Ik kan ze niet apart selecteren. Als ik het aanklik selecteer ik alles. Dus hoedat werkt ??
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Bij mij lukt dat gewoon wel met een standaard instelling, in iedergeval met de laatste cura versies, ik gebruik de laatste 5.11.0, misschien moet je onder edit even kijken of daar iets verkeerd staat.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik open het bestand ook in Cura en dan kun je elk onderdeel apart selecteren. En dus ook verplaatsen of deleten.

3mf bestand 1 select.jpg

Maar ik heb het per plaat even opgeslagen in stl bestanden, misschien kun je daar iets mee.

TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
edwin1001
Netherlands

Bericht door edwin1001 »

Bedankt Rob voor de stl bestanden. Ik begrijp er nog steeds niets van hoe dit werkt. Ik heb 5.9.1 versie. Is er ergens een uitleg hierover hoe dat werkt ?
En hoe selecteer je de platen. Als ik een plaat aan klik worden alle 3 platen blauw. Dus selecteer ik gelijk alles. Of mis ik een bepaalde functie in het programma ?
Maar toch bedankt Rob voor de bestanden. Kan ik voor de kerst maken.

Toegevoegd in 4 uren 3 minuten 11 secondes:
Na een klein middagje ben ik er maar mee gestopt om het verder uit te zoeken hoe dit werkt.
Krijg het niet voor elkaar om de platen te splitsen.
Heb wel de laatste versie binnengehaald en geinstalleerd. Ook dat mocht niet baten.
Zie wel verschillende plugins die je kan installeren. Ook dat werkt niet. Installatie stopt na een tijdje en krijg een error.
Tot nu toe werkt het programma voor mij voldoende. Stl bestand omzetten naar gcode en sturen naar de printer. Wat aanpassingen bij de instellingen en printen maar.
Mocht ik in de toekomst weer dit tegen komen dan vraag ik het hier wel om te splitsen.
Meestal zijn het losse platen. Wel zo makkelijk. Ben begin dit jaar begonnen met printen en tot nu toe gaat het goed.
Ga niet beginnen om zelf te ontwerpen. Te veel hobbies. Elektronica en zendamateur.
Mocht er toch iemand een duidelijk oplossing weten voor het splitsen dan hoor ik het nog wel.
Geen bericht is ook oké.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zie eerlijk gezegd helemaal geen aparte platen zoals jij het noemt. Ik heb het ook maar zo genoemd omdat er 3 verzamelingen van componenten zijn. Maar als ik 1 object aanklik dan is dat de enige. Ik heb geen idee wat er dan bij jou anders is dan bij ons. Maar mocht het vaker voorkomen kun je het hier altijd even deponeren en dan splits iemand het wel voor je. Dat is niet zoveel werk.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
edwin1001
Netherlands

Bericht door edwin1001 »

Hoi Rob. Het is inderdaad raar waarom het hier niet werkt. Of ik doe iets niet goed. Als ik het gehele bestand open zie ik 3 verschillende afbeeldingen. 3 platen dus. Als ik dit verplaats in Cura op het afdrukveld en aanklik wordt alles blauw. Dit heb ik als afbeelding gestuurd. Vervolgens kan ik niets anders doen dan dat. Of doen jullie iets anders. Een plugin openen of iets ? Maar toch bedankt mocht ik iets tegen komen om te splitsen dan kom ik hier wel even. 1e keer dat ik dit tegen kom. Normaal is het maar 1 object, of heel veel aparten objecten zodat je alles gewoon apart kan printen.
Wel zo makkelijk vindt ik. Nogmaals bedankt voor het sturen van de 3 losse stl bestanden. 2 ervan zijn al klaar. Als het klaar is zal ik eens een foto sturen.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Je zou ook een andere slicer kunnen proberen . Ik hebt het geprobeerd in prusaslicer en daar werkt het ook .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S , Core One coming soon .
edwin1001
Netherlands

Bericht door edwin1001 »

Prusaslicer ken ik niet, maar zou het eens kunnen proberen een keer. Voorlopig heb ik er even genoeg van met proberen.
Toch bedankt Wim.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in